ΤΡΙΒΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΙΤΑΛΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Από την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ Ferrovie και ΤΑΙΠΕΔ
ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΟΣΧΟΥ
Αλλάζουν μέρα με τη μέρα τα δεδομένα στην εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους, οι οποίοι ξεκαθαρίζουν ότι επιθυμούν να πάρουν μόνο το σιδηροδρομικό έργο απαλλαγμένο τόσο από το τροχαίο υλικό όσο και από την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού που βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης. Από την πλευρά του το ελληνικό δημόσιο για να «ισοσταθμίσει» τις απώλειες εξετάζει τη σύσταση μιας νέας κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας, αλλά και τη μείωση του τιμήματος για τις άγονες γραμμές που ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ραγδαίες εξελίξεις στη σιδηροδρομική αγορά φέρνει η εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους η οποία, αν και δεν έχει ολοκληρωθε, φαίνεται πως προκαλεί τριβές μεταξύ της διοίκησης της ιταλικής εταιρείας και του ελληνικού δημοσίο, τα σχέδια του οποίου φαίνεται να ανατρέπονται. Ήδη το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε πεντάμηνη παράταση για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ, ενώ η ελληνική κυβέρνηση αναζητά τρόπους για να ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τις λιγότερες πιθανές απώλειες.
«Σκληρό παζάρι» για ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Σε αυτό το πλαίσιο είναι σχεδόν βέβαιο ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ θα καταθέσει αίτηση για μία άδεια σιδηροδρομικής εταιρείας, ενώ στελέχη του υπουργείου Υποδομών αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο επαναδιαπραγμάτευσης με τους Ιταλούς της αποζημίωσης των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών.
Υπενθυμίζεται ότι οι Ιταλοί εξαγόρασαν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με προίκα 200 εκατ. ευρώ, για τις άγονες γραμμές μέχρι το 2020. Συγκεκριμένα η ετήσια επιδότηση ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ, ποσό που φαίνεται να μπαίνει σε διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο πλευρών.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το υπουργείο Μεταφορών διαμήνυσε τους Ιταλούς περί επαναδιαπραγμάτευσης του ετήσιου τιμήματος και εξεύρεσης νέου κοστολογικού μοντέλου, «κουρεύοντάς το» από τα 50 εκατ. σε 39 εκατ. ετησίως.
Ωστόσο υπάρχουν και άλλα στελέχη που κάνουν λόγο ακόμα και για μη εκτέλεση των άγονων δρο μολογίων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μια και η απελευθέρωση και των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών είναι προ των πυλών στην Ε.Ε.
Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι
Μία σιδηροδρομική εταιρεία με υπέρογκες επενδύσεις σε καινούργιο τροχαίο υλικό που θα συντηρείται από την ίδια την εταιρεία σχεδιάζει η Ferrovie Dello Stato η οποία εξαγγέλλει βήμα - βήμα τις κινήσεις της προκαλώντας συνεχείς εκπλήξεις στην ελληνική πλευρά. Μάλιστα στόχος είναι να επεκταθεί το έργο της νέας εταιρείας και στα μέσα σταθερής τροχιάς (τραμ, ηλεκτρικός και μετρό).
Ο διευθύνων σύμβουλος της FS Ρενάτο Ματσοντσίνι, απέκλεισε την προηγούμενη Κυριακή το ενδεχόμενο κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς για την ΕΕΣΣΤΥ, δηλώνοντας ότι «είναι σημαντικό να έχουμε υπηρεσίες συντήρησης εντός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Λίγες ημέρες νωρίτερα είχε εξαγγείλει φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο 500 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του τροχαίου υλικού που θα χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Στόχος είναι μέσα στα επόμενα χρόνια η ΤΡΙΝΟΣΕ να μην ανανεώσει τις συμβάσεις τόσο για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού μέσω της ΕΕΣΣΤΥ όσο και με την ΓΑΙΑΟΣΕ η οποία έχει αναλάβει το τροχαίο υλικό με το οποίο σήμερα εκτελείται το σιδηροδρομικό έργο της χώρας μας. Σημειώνεται ότι η ΕΕΣΣΤΥ, η οποία είναι κρατική εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, έχει υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμβαση συντήρησης των βαγονιών της για 5 + 5 χρόνια. Μάλιστα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί τον κύριο πελάτη της ΕΕΣΣΤΥ.
Οι εναλλακτικές των ιταλικών σιδηροδρόμων είναι είτε να προχωρήσουν σε καταγγελία της σύμβασης με την ΕΕΣΣΤΥ και την ΓΑΙΑΟΣΕ είτε να τις ανανεώσει μετά την έλευση της πενταετίας.
Μέχρι στιγμής δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της κάτι που θα ξεκαθαρίσει μέχρι το καλοκαίρι οπότε και είναι η νέα καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ.
Βέβαια είναι πλέον κοινό μυστικό ότι οι Ιταλοί θέλουν και τις αστικές συγκοινωνίες προκειμένου να «κουμπώσουν» με το υπεραστικό δίκτυο. Και σε αυτό θα βοηθήσουν οι θυγατρικές του Ιταλικού Ομίλου ανάμεσα στις οποίες και η θυγατρική με έργο τις μετακινήσεις με λεωφορεία.
Οι Ιταλοί εντοπίζουν ακόμη δυναμική ανάπτυξης στις εμπορευματικές μεταφορές από και προς τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ενώ κομβικό ρόλο στο επενδυτικό πλάνο τους εκτιμάται ότι θα διαδραματίσει το νέο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.
Τα οικονομικά
Το 2015, ο ιταλικός όμιλος είχε συνολικά έσοδα 8,6 δισ. (η θυγατρική Trenitalia 5,5 δισ.), έναντι 8,4 δισ. το 2014 και καθαρά κέρδη 464 εκατ., έναντι 303 εκατ. το 2014. Αντίστοιχα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε, το 2015, κύκλο εργασιών 68,7 εκατ., έναντι 77,9 εκατ. το 2014, ήτοι μείωση 11,8%. Εάν συμπεριληφθεί η κρατική επιδότηση για τις «άγονες γραμμές», τότε ο συνολικός κύκλος εργασιών έφτασε 125,2 εκατ., έναντι 140,8 εκατ. το 2014. Ωστόσο η εταιρεία που τους επόμενους 2-3 μήνες πρόκειται να περάσει στον έλεγχο των Ιταλών της FS, προβλέπεται να παρουσιάσει έσοδα 128,16 εκατ., έξοδα 122,5 και κέρδη 5,65 εκατ. ευρώ το 2017. Οι προβλέψεις αυτές προβλέπονται στον προϋπολογισμό της που ενέκρινε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με το ισχύον «Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών» - ΕSA.
Για τη διαγραφή χρεών 714 εκατ. ευρώ
Το «πράσινο φως» της Κομισιόν αναμένει η συμφωνία
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων των αρμόδιων ευρωπαϊκών αρχών, ενώ εκκρεμεί το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους άνω των 714 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για χρέη της εταιρείας προς τον ΟΣΕ, τα οποία ο τελευταίος είχε διαγράψει, με αποτέλεσμα να θεωρηθούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι τον Οκτώβριο η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν απέστειλε πολυσέλιδη επιστολή στον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη, ζητώντας του πλήρη και σε βάθος ανάλυση των επιχειρημάτων της ελληνικής πλευράς σχετικά με την πορεία της ιδιωτικοποίησης και τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις, προκειμένου να προχωρήσει στη διαγραφή τους. Μάλιστα στην επιστολή οι Βρυξέλλες ζητούσαν αναλυτική ενημέρωση για το πού ακριβώς βρισκόταν η ιδιωτικοποίηση, πότε ακριβώς θα την εγκρίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς και ένα πλάνο με τα επόμενα βήματα.
Πηγή:
- «Σκληρό παζάρι» για ΤΡΑΙΝΟΣΕ
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26519&subid=2&pubid=114427800
Από την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ Ferrovie και ΤΑΙΠΕΔ
ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΟΣΧΟΥ
Αλλάζουν μέρα με τη μέρα τα δεδομένα στην εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους, οι οποίοι ξεκαθαρίζουν ότι επιθυμούν να πάρουν μόνο το σιδηροδρομικό έργο απαλλαγμένο τόσο από το τροχαίο υλικό όσο και από την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού που βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης. Από την πλευρά του το ελληνικό δημόσιο για να «ισοσταθμίσει» τις απώλειες εξετάζει τη σύσταση μιας νέας κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας, αλλά και τη μείωση του τιμήματος για τις άγονες γραμμές που ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ραγδαίες εξελίξεις στη σιδηροδρομική αγορά φέρνει η εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους η οποία, αν και δεν έχει ολοκληρωθε, φαίνεται πως προκαλεί τριβές μεταξύ της διοίκησης της ιταλικής εταιρείας και του ελληνικού δημοσίο, τα σχέδια του οποίου φαίνεται να ανατρέπονται. Ήδη το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε πεντάμηνη παράταση για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ, ενώ η ελληνική κυβέρνηση αναζητά τρόπους για να ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τις λιγότερες πιθανές απώλειες.
«Σκληρό παζάρι» για ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Σε αυτό το πλαίσιο είναι σχεδόν βέβαιο ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ θα καταθέσει αίτηση για μία άδεια σιδηροδρομικής εταιρείας, ενώ στελέχη του υπουργείου Υποδομών αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο επαναδιαπραγμάτευσης με τους Ιταλούς της αποζημίωσης των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών.
Υπενθυμίζεται ότι οι Ιταλοί εξαγόρασαν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με προίκα 200 εκατ. ευρώ, για τις άγονες γραμμές μέχρι το 2020. Συγκεκριμένα η ετήσια επιδότηση ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ, ποσό που φαίνεται να μπαίνει σε διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο πλευρών.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το υπουργείο Μεταφορών διαμήνυσε τους Ιταλούς περί επαναδιαπραγμάτευσης του ετήσιου τιμήματος και εξεύρεσης νέου κοστολογικού μοντέλου, «κουρεύοντάς το» από τα 50 εκατ. σε 39 εκατ. ετησίως.
Ωστόσο υπάρχουν και άλλα στελέχη που κάνουν λόγο ακόμα και για μη εκτέλεση των άγονων δρο μολογίων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μια και η απελευθέρωση και των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών είναι προ των πυλών στην Ε.Ε.
Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι
Μία σιδηροδρομική εταιρεία με υπέρογκες επενδύσεις σε καινούργιο τροχαίο υλικό που θα συντηρείται από την ίδια την εταιρεία σχεδιάζει η Ferrovie Dello Stato η οποία εξαγγέλλει βήμα - βήμα τις κινήσεις της προκαλώντας συνεχείς εκπλήξεις στην ελληνική πλευρά. Μάλιστα στόχος είναι να επεκταθεί το έργο της νέας εταιρείας και στα μέσα σταθερής τροχιάς (τραμ, ηλεκτρικός και μετρό).
Ο διευθύνων σύμβουλος της FS Ρενάτο Ματσοντσίνι, απέκλεισε την προηγούμενη Κυριακή το ενδεχόμενο κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς για την ΕΕΣΣΤΥ, δηλώνοντας ότι «είναι σημαντικό να έχουμε υπηρεσίες συντήρησης εντός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Λίγες ημέρες νωρίτερα είχε εξαγγείλει φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο 500 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του τροχαίου υλικού που θα χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Στόχος είναι μέσα στα επόμενα χρόνια η ΤΡΙΝΟΣΕ να μην ανανεώσει τις συμβάσεις τόσο για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού μέσω της ΕΕΣΣΤΥ όσο και με την ΓΑΙΑΟΣΕ η οποία έχει αναλάβει το τροχαίο υλικό με το οποίο σήμερα εκτελείται το σιδηροδρομικό έργο της χώρας μας. Σημειώνεται ότι η ΕΕΣΣΤΥ, η οποία είναι κρατική εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, έχει υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμβαση συντήρησης των βαγονιών της για 5 + 5 χρόνια. Μάλιστα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί τον κύριο πελάτη της ΕΕΣΣΤΥ.
Οι εναλλακτικές των ιταλικών σιδηροδρόμων είναι είτε να προχωρήσουν σε καταγγελία της σύμβασης με την ΕΕΣΣΤΥ και την ΓΑΙΑΟΣΕ είτε να τις ανανεώσει μετά την έλευση της πενταετίας.
Μέχρι στιγμής δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της κάτι που θα ξεκαθαρίσει μέχρι το καλοκαίρι οπότε και είναι η νέα καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ.
Βέβαια είναι πλέον κοινό μυστικό ότι οι Ιταλοί θέλουν και τις αστικές συγκοινωνίες προκειμένου να «κουμπώσουν» με το υπεραστικό δίκτυο. Και σε αυτό θα βοηθήσουν οι θυγατρικές του Ιταλικού Ομίλου ανάμεσα στις οποίες και η θυγατρική με έργο τις μετακινήσεις με λεωφορεία.
Οι Ιταλοί εντοπίζουν ακόμη δυναμική ανάπτυξης στις εμπορευματικές μεταφορές από και προς τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ενώ κομβικό ρόλο στο επενδυτικό πλάνο τους εκτιμάται ότι θα διαδραματίσει το νέο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.
Τα οικονομικά
Το 2015, ο ιταλικός όμιλος είχε συνολικά έσοδα 8,6 δισ. (η θυγατρική Trenitalia 5,5 δισ.), έναντι 8,4 δισ. το 2014 και καθαρά κέρδη 464 εκατ., έναντι 303 εκατ. το 2014. Αντίστοιχα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε, το 2015, κύκλο εργασιών 68,7 εκατ., έναντι 77,9 εκατ. το 2014, ήτοι μείωση 11,8%. Εάν συμπεριληφθεί η κρατική επιδότηση για τις «άγονες γραμμές», τότε ο συνολικός κύκλος εργασιών έφτασε 125,2 εκατ., έναντι 140,8 εκατ. το 2014. Ωστόσο η εταιρεία που τους επόμενους 2-3 μήνες πρόκειται να περάσει στον έλεγχο των Ιταλών της FS, προβλέπεται να παρουσιάσει έσοδα 128,16 εκατ., έξοδα 122,5 και κέρδη 5,65 εκατ. ευρώ το 2017. Οι προβλέψεις αυτές προβλέπονται στον προϋπολογισμό της που ενέκρινε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με το ισχύον «Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών» - ΕSA.
Για τη διαγραφή χρεών 714 εκατ. ευρώ
Το «πράσινο φως» της Κομισιόν αναμένει η συμφωνία
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων των αρμόδιων ευρωπαϊκών αρχών, ενώ εκκρεμεί το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους άνω των 714 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για χρέη της εταιρείας προς τον ΟΣΕ, τα οποία ο τελευταίος είχε διαγράψει, με αποτέλεσμα να θεωρηθούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι τον Οκτώβριο η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν απέστειλε πολυσέλιδη επιστολή στον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη, ζητώντας του πλήρη και σε βάθος ανάλυση των επιχειρημάτων της ελληνικής πλευράς σχετικά με την πορεία της ιδιωτικοποίησης και τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις, προκειμένου να προχωρήσει στη διαγραφή τους. Μάλιστα στην επιστολή οι Βρυξέλλες ζητούσαν αναλυτική ενημέρωση για το πού ακριβώς βρισκόταν η ιδιωτικοποίηση, πότε ακριβώς θα την εγκρίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς και ένα πλάνο με τα επόμενα βήματα.
Πηγή:
- «Σκληρό παζάρι» για ΤΡΑΙΝΟΣΕ
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26519&subid=2&pubid=114427800
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου