Ακριβή, αλλά συμφέρουσα
Αξίζει να χρηματοδοτηθεί από κοινωνικο-οικονομική σκοπιάς, αλλά χρειάζεται τη συνχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από χρηματο-οικονομική σκοπιά, η σιδηροδρομική σύνδεση «Λιμάνι Ηγουμενίτσας-Ιωάννινα-Αργυρόκαστρο».
Αυτό προέκυψε από τη μελέτη βιωσιμότητας, την προμελέτη χάραξης και την προκαταρκτική έκθεση για τις αρχικές εκτιμήσεις και προτάσεις του σιδηροδρομικού έργου, που εκπονήθηκαν από τον σύμβουλο τεχνικής υποστήριξης του έργου «Cross border infrastructural project», στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού προγράμματος Εδαφικής Συνεργασίας Ελλάδα-Αλβανία 2007-2013 της περιφέρειας Ηπείρου.
Πρόκειται για το ίδιο έργο που τον Αύγουστο του 2016 είχε προκαλέσει αντιπαράθεση μεταξύ του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ και σήμερα Γενικού Γραμματέα Υποδομών Θ. Βούρδα και της περιφερειακής αρχής Ηπείρου, με αφορμή τη συμμετοχή της ΕΡΓΟΣΕ στη μελέτη σκοπιμότητας για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ελλάδας με την Αλβανία, από την Κρυσταλλοπηγή μέχρι το Πόγραδετς, στο πλαίσιο του διασυνοριακού προγράμματος του Interreg IPA II Ελλάδα-Αλβανία 2014-2020.
Το έργο αποτελεί, επίσης, ένα τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, που εδώ και δεκαετίες επιδιώκει η Ήπειρος, ως μια από τις πιο απομονωμένες συγκοινωνιακά περιφέρειες όχι μόνο της χώρας, αλλά και της Ευρώπης. Αυτό είναι κάτι που συνεκτιμάται ιδιαίτερα στη μελέτη, όπου επισημαίνεται ότι το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής «λιμάνι Ηγουμενίτσας-Ιωάννινα-Αργυρόκαστρο», αν και αυτοτελές ως προς τον προκαταρκτικό σχεδιασμό, φέρει τις δικές του ωφέλειες και κόστη, πλην όμως δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ως τμήμα του ευρύτερου σιδηροδρομικού σχεδιασμού της Ελλάδας, αλλά και της Αλβανίας. «Ειδικά το τμήμα Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα», αποτελεί τη φυσική απόληξη της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας, όταν αυτό μελλοντικά συνδεθεί με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή στην Κοζάνη, όπου θα καταλήγει ο άξονας Παλαιοφάρσαλου-Καλαμπάκας. Ως εκ τούτου, γίνεται η παραδοχή ότι ο υπό μελέτη σιδηροδρομικός διάδρομος, στο δέκατο έτος από την έναρξη κατασκευής του, θα συνδεθεί με το υπόλοιπο δίκτυο και -μέσω των απολήξεών του προς το λιμένα Ηγουμενίτσας και προς Αργυρόκαστρο- θα ωφελήσει αλλά και θα ωφεληθεί από την υφιστάμενη και γενόμενη εμπορευματική και επιβατική κίνηση», αναφέρεται στην προκαταρκτική έκθεση «Αρχικές εκτιμήσεις και προτάσεις για το σιδηροδρομικό έργο», που εκπόνησε η εταιρία «Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές Α.Ε ΝΑΜΑ».
Σημαντικά οφέλη, μεγάλο το κόστος
Σύμφωνα με την προτεινόμενη χάραξη, η σιδηροδρομική γραμμή έχει μήκος 147,5 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει εννέα σιδηροδρομικούς σταθμούς ή στάσεις. Ο πρώτος σταθμός είναι στο λιμάνι Ηγουμενίτσας, ακολουθούν οι στάσεις σε Φασκομηλιά, ΒΙΟΠΑ Θεσπρωτίας, Πεδινή και πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ο σταθμός στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων και οι στάσεις σε Μεγάλο Γαρδίκι και Πετσάλι, για να καταλήξει η γραμμή στον σιδηροδρομικό σταθμό Αργυροκάστρου.
Πρόκειται για ένα δύσκολο και από τεχνικής σκοπιάς έργο, λόγω του ανάγλυφου του εδάφους, και απαιτεί σήραγγες και κοιλαδογέφυρα.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο, εκτός από την ταχύτητα, αξιοπιστία, ασφάλεια και μικρότερο κόστος (όπως συμβαίνει με όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς), αναμένεται να τονώσει θετικά την οικονομική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή και σε συνδυασμό με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και την περαιτέρω ανάπτυξή του, να προσελκύσει πρόσθετα φορτία και επιβάτες.
Εκτιμάται ότι το έργο θα συμβάλει επίσης στην περαιτέρω τόνωση του εμπορευματικού έργου του λιμανιού, την αναπτυξιακή προώθηση του ΒΙΟΠΑ Θεσπρωτίας, την αύξηση των περιαστικών μετακινήσεων στα τμήματα πλησίον του αστικού ιστού των Ιωαννίνων και την τόνωση της περιφέρειας Αργυροκάστρου, από την άμεση, γρήγορη και οικονομική σύνδεση με λιμάνι και αεροδρόμιο.
Σύμφωνα με τους δείκτες κοινωνικο-οικονομικής αξιολόγησης, το έργο αξίζει να χρηματοδοτηθεί με τα συνολικά κοινωνικά οφέλη να υπολογίζονται σε 1,11 δισ. ευρώ, με το μεγαλύτερο όφελος να παρουσιάζεται στο κόστος των εμπορευμάτων και στο περιβάλλον, λόγω της μείωσης της κίνησης βαρέων και ΙΧ οχημάτων.
Βέβαια, πρόκειται για ένα τεράστιο έργο, που το κόστος κατασκευής του προϋπολογίζεται σε 1,166 δισ. ευρώ, με το κόστος των απαλλοτριώσεων να προεκτιμάται σε 70 περίπου εκατομμύρια επιπλέον.
Ως εκ τούτου, και με τον συνυπολογισμό όλων των χρηματοοικονομικών δεικτών, είναι απαραίτητη η συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως με ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό βεβαιότητας, επιβεβαιώνει και η μελέτη, που βρίσκεται στα χέρια της περιφερειακής αρχής και παραδόθηκε και στους επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, προκειμένου να τη μελετήσουν, ώστε να συζητηθεί στο περιφερειακό συμβούλιο εν ευθέτω χρόνω.
Πηγή:
- Ακριβή, αλλά συμφέρουσα
http://www.agon.gr/news/117/ARTICLE/36551/2017-04-05.html
Αξίζει να χρηματοδοτηθεί από κοινωνικο-οικονομική σκοπιάς, αλλά χρειάζεται τη συνχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από χρηματο-οικονομική σκοπιά, η σιδηροδρομική σύνδεση «Λιμάνι Ηγουμενίτσας-Ιωάννινα-Αργυρόκαστρο».
Αυτό προέκυψε από τη μελέτη βιωσιμότητας, την προμελέτη χάραξης και την προκαταρκτική έκθεση για τις αρχικές εκτιμήσεις και προτάσεις του σιδηροδρομικού έργου, που εκπονήθηκαν από τον σύμβουλο τεχνικής υποστήριξης του έργου «Cross border infrastructural project», στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού προγράμματος Εδαφικής Συνεργασίας Ελλάδα-Αλβανία 2007-2013 της περιφέρειας Ηπείρου.
Πρόκειται για το ίδιο έργο που τον Αύγουστο του 2016 είχε προκαλέσει αντιπαράθεση μεταξύ του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ και σήμερα Γενικού Γραμματέα Υποδομών Θ. Βούρδα και της περιφερειακής αρχής Ηπείρου, με αφορμή τη συμμετοχή της ΕΡΓΟΣΕ στη μελέτη σκοπιμότητας για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ελλάδας με την Αλβανία, από την Κρυσταλλοπηγή μέχρι το Πόγραδετς, στο πλαίσιο του διασυνοριακού προγράμματος του Interreg IPA II Ελλάδα-Αλβανία 2014-2020.
Το έργο αποτελεί, επίσης, ένα τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, που εδώ και δεκαετίες επιδιώκει η Ήπειρος, ως μια από τις πιο απομονωμένες συγκοινωνιακά περιφέρειες όχι μόνο της χώρας, αλλά και της Ευρώπης. Αυτό είναι κάτι που συνεκτιμάται ιδιαίτερα στη μελέτη, όπου επισημαίνεται ότι το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής «λιμάνι Ηγουμενίτσας-Ιωάννινα-Αργυρόκαστρο», αν και αυτοτελές ως προς τον προκαταρκτικό σχεδιασμό, φέρει τις δικές του ωφέλειες και κόστη, πλην όμως δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ως τμήμα του ευρύτερου σιδηροδρομικού σχεδιασμού της Ελλάδας, αλλά και της Αλβανίας. «Ειδικά το τμήμα Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα», αποτελεί τη φυσική απόληξη της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας, όταν αυτό μελλοντικά συνδεθεί με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή στην Κοζάνη, όπου θα καταλήγει ο άξονας Παλαιοφάρσαλου-Καλαμπάκας. Ως εκ τούτου, γίνεται η παραδοχή ότι ο υπό μελέτη σιδηροδρομικός διάδρομος, στο δέκατο έτος από την έναρξη κατασκευής του, θα συνδεθεί με το υπόλοιπο δίκτυο και -μέσω των απολήξεών του προς το λιμένα Ηγουμενίτσας και προς Αργυρόκαστρο- θα ωφελήσει αλλά και θα ωφεληθεί από την υφιστάμενη και γενόμενη εμπορευματική και επιβατική κίνηση», αναφέρεται στην προκαταρκτική έκθεση «Αρχικές εκτιμήσεις και προτάσεις για το σιδηροδρομικό έργο», που εκπόνησε η εταιρία «Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές Α.Ε ΝΑΜΑ».
Σημαντικά οφέλη, μεγάλο το κόστος
Σύμφωνα με την προτεινόμενη χάραξη, η σιδηροδρομική γραμμή έχει μήκος 147,5 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει εννέα σιδηροδρομικούς σταθμούς ή στάσεις. Ο πρώτος σταθμός είναι στο λιμάνι Ηγουμενίτσας, ακολουθούν οι στάσεις σε Φασκομηλιά, ΒΙΟΠΑ Θεσπρωτίας, Πεδινή και πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ο σταθμός στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων και οι στάσεις σε Μεγάλο Γαρδίκι και Πετσάλι, για να καταλήξει η γραμμή στον σιδηροδρομικό σταθμό Αργυροκάστρου.
Πρόκειται για ένα δύσκολο και από τεχνικής σκοπιάς έργο, λόγω του ανάγλυφου του εδάφους, και απαιτεί σήραγγες και κοιλαδογέφυρα.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο, εκτός από την ταχύτητα, αξιοπιστία, ασφάλεια και μικρότερο κόστος (όπως συμβαίνει με όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς), αναμένεται να τονώσει θετικά την οικονομική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή και σε συνδυασμό με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και την περαιτέρω ανάπτυξή του, να προσελκύσει πρόσθετα φορτία και επιβάτες.
Εκτιμάται ότι το έργο θα συμβάλει επίσης στην περαιτέρω τόνωση του εμπορευματικού έργου του λιμανιού, την αναπτυξιακή προώθηση του ΒΙΟΠΑ Θεσπρωτίας, την αύξηση των περιαστικών μετακινήσεων στα τμήματα πλησίον του αστικού ιστού των Ιωαννίνων και την τόνωση της περιφέρειας Αργυροκάστρου, από την άμεση, γρήγορη και οικονομική σύνδεση με λιμάνι και αεροδρόμιο.
Σύμφωνα με τους δείκτες κοινωνικο-οικονομικής αξιολόγησης, το έργο αξίζει να χρηματοδοτηθεί με τα συνολικά κοινωνικά οφέλη να υπολογίζονται σε 1,11 δισ. ευρώ, με το μεγαλύτερο όφελος να παρουσιάζεται στο κόστος των εμπορευμάτων και στο περιβάλλον, λόγω της μείωσης της κίνησης βαρέων και ΙΧ οχημάτων.
Βέβαια, πρόκειται για ένα τεράστιο έργο, που το κόστος κατασκευής του προϋπολογίζεται σε 1,166 δισ. ευρώ, με το κόστος των απαλλοτριώσεων να προεκτιμάται σε 70 περίπου εκατομμύρια επιπλέον.
Ως εκ τούτου, και με τον συνυπολογισμό όλων των χρηματοοικονομικών δεικτών, είναι απαραίτητη η συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως με ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό βεβαιότητας, επιβεβαιώνει και η μελέτη, που βρίσκεται στα χέρια της περιφερειακής αρχής και παραδόθηκε και στους επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, προκειμένου να τη μελετήσουν, ώστε να συζητηθεί στο περιφερειακό συμβούλιο εν ευθέτω χρόνω.
Πηγή:
- Ακριβή, αλλά συμφέρουσα
http://www.agon.gr/news/117/ARTICLE/36551/2017-04-05.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου