Ερώτηση στον αρμόδιο υπουργό με θέμα: «Η εσπευσμένη παράδοση προς χρήση στοιχειωμένων έργων της ΕΡΓΟΣΕ και η μη τήρηση των νόμων και των κανόνων ασφαλείας και των αρχών διαλειτουργικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου», υπέβαλε ο ανεξάρτητος βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος.
Παραθέτουμε αναλυτικά:
Τους τελευταίους έξι(6) μήνες, αρχής γενομένης από την 1η Αυγούστου του 2017, που, όπως αναφερθήκαμε αναλυτικά στην Ερώτησή μας & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 7304/690/17-07-2017, έγιναν παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών τα «εγκαίνια» του (εν μέρει) ανακαινισμένου Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμούς της Αθήνας (Στ. Λαρίσης), γινόμαστε μάρτυρες μιας επικοινωνιακής καταιγίδας, που έχει στόχο να δημιουργηθεί η εντύπωση, ότι τα σιδηροδρομικά έργα που έχουν βαλτώσει τόσα χρόνια στη δίνη των σκανδάλων και των υπερβάσεων, χρονικών και οικονομικών, παραδίνονται, έστω και μερικώς, σε χρήση.
Δεν είναι στις προθέσεις μας να μηδενίσουμε τα πάντα, ούτε να αμφισβητήσουμε την προσπάθεια που καταβάλλει ο σημερινός υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, για να βάλει σε τροχιά ολοκλήρωσης τα στοιχειωμένα σιδηροδρομικά έργα. Εξάλλου, προς αυτή την κατεύθυνση στόχευαν οι συνεχείς κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις, με τις οποίες θέλαμε ο κύριος υπουργός να καταλάβει ποιοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι που τα σιδηροδρομικά έργα δεν ολοκληρώνονταν και να πάρει εκείνα τα μέτρα που έπρεπε, για ν’ απαλλάξει τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ από τους εγκάθετους των «εθνικών εργολάβων», η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των οποίων ευθύνεται αποκλειστικά που τα έργα αυτά παραμένουν ημιτελή επί τόσα χρόνια, παρά τον πακτωλό εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων που έχει διατεθεί για την εκτέλεσή τους.
Είναι αλήθεια, ότι γίναμε δυσάρεστοι πολλές φορές στον κύριο υπουργό καταγγέλλοντας πρόσωπα, πρακτικές και καταστάσεις στα βασίλεια(ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ) των «εθνικών εργολάβων», πλην όμως δεν εισακουστήκαμε, με αποτέλεσμα να πέφτει συνεχώς έξω στις δηλώσεις και εξαγγελίες του για τον χρόνο παράδοσης των έργων, γιατί βασιζόταν στις προβλέψεις και διαβεβαιώσεις ενός κατεστημένου, που έδινε τις ίδιες ψευδείς διαβεβαιώσεις και στους προηγούμενους υπουργούς, έχοντας τις πλάτες των «εθνικών εργολάβων» και ξέροντας ότι δεν θα έχουν την παραμικρή συνέπεια για τις πράξεις τους και για την ασυνέπειά τους.
Έτσι, ο κύριος υπουργός διατήρησε στη θέση τους στελέχη του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, εναντίον των οποίων είχε ασκηθεί ποινική δίωξη για κακουργήματα. Ακόμη δε και σήμερα, που με Βούλευμά του το Συμβούλιο Εφετών παρέπεμψε σε δίκη με κακουργηματικές κατηγορίες στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και των «εθνικών εργολάβων», τα υπόδικα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ παραμένουν στη θέση τους και τολμούν να εκτοξεύουν δημοσίως εναντίον μου απειλές, ύβρεις και απαράδεκτους χαρακτηρισμούς, επειδή έκανα το καθήκον μου σαν Βουλευτής και με κοινοβουλευτικές μου παρεμβάσεις συνέτεινα στο να μην ενταφιαστούν τα σκάνδαλά τους, συνημμένο εξώδικο, με το οποίο απάντησα και που παρέδωσε αρμόδιος δικαστικός επιμελητής, την 12η Ιανουαρίου 2018 ,
Σε μια από τις τελευταίες μου κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις (Ερώτησή & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 2228/20-12-2017) επεσήμανα τις αποκλίσεις ανάμεσα στις εξαγγελίες του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και στις παραδόσεις σε λειτουργία διαφόρων έργων και περιμένω τις απαντήσεις του, αν και είμαι σίγουρος ότι, όπως κάνει συνήθως, ή δεν θα μου απαντήσει ή θα μου διαβιβάσει απλώς ανούσια έγγραφα των υπόλογων υπηρεσιών του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ.
Γι αυτό στην παρούσα κοινοβουλευτική μου παρέμβαση δεν θα ασχοληθώ καθόλου με την παραπάνω ασυνέπεια λόγων και πράξεων του κυρίου υπουργού, αλλά θα επικεντρωθώ στο πολύ σοβαρό θέμα της Ερώτησης & Α.Κ.Ε. που υπέπεσε στην αντίληψή μου και είμαι υποχρεωμένος να το θέσω υπόψη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, πιστεύοντας ακράδαντα πως δεν έχει καμιά συμμετοχή και όλα όσα θα καταγγείλω παρακάτω να είναι πράξεις και ενέργειες του αμαρτωλού κατεστημένου της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, προκειμένου να μην εκτεθεί στις διαβεβαιώσεις που έδωσε στον κύριο υπουργό ως προς τον χρόνο παράδοσης και λειτουργίας των έργων.
Γιατί δεν μπορεί η παράδοση προς χρήση των έργων να γίνεται εσπευσμένα, χωρίς να τηρούνται οι νόμοι, οι κανόνες ασφαλείας και οι αρχές διαλειτουργικότητας, που διέπουν τη θέση σε λειτουργία των υποσυστημάτων υποδομής, ενέργειας και παρατρόχιου ελέγχου-χειρισμού και σηματοδότησης ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, όπως οφείλει να είναι και το Ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ας μου συγχωρηθεί από τον κύριο υπουργό η παράθεση παρακάτω εκτεταμένων αποσπασμάτων του Π.Δ. 104/ΦΕΚ 181 Α/12.10.2010 και της Υπουργικής Απόφασης ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012) του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που επικαλούμαι, αλλά είναι αναγκαία, προκειμένου να κατανοήσει πλήρως, ότι η παράδοση προς χρήση-λειτουργία των έργων της ΕΡΓΟΣΕ δεν γίνεται σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι νόμοι και οι σχετικές Υπουργικές αποφάσεις, που εναρμονίζουν την Ελληνική Νομοθεσία στις ευρωπαϊκές Οδηγίες για τη διαλειτουργικότητα του κοινοτικού σιδηροδρομικού συστήματος .
Συγκεκριμένα και επιγραμματικά:
1) Με το Π.Δ. 104/ΦΕΚ 181 Α/12.10.2010 έγινε η Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2008/57/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Ιουνίου 2008, σχετικά με τη διαλειτουργικότητα του κοινοτικού σιδηροδρομικού συστήματος (EE L 191/1 της 18.7.2008), και της Οδηγίας 2009/131/ΕΚ της Επιτροπής, της 16ης Οκτωβρίου 2009, περί τροποποιήσεως του παραρτήματος VII της Οδηγίας 2008/57/ΕΚ (EE L 273/12 της 17.10.2009.
2) Με την Υπουργική Απόφαση ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012), του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίστηκαν η διαδικασία, τα δικαιολογητικά και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για την υποβολή αίτησης για έγκριση θέσης σε λειτουργία-χρήση υποσυστήματος και έγκριση θέσης σε λειτουργία οχήματος ή σειράς οχημάτων.
Και αναλυτικά:
α) Σύμφωνα με το Άρθρο 15, παρ.4 του Π.Δ. 104/ΦΕΚ 181 Α/12.10.2010 :
Η έγκριση της θέσης σε λειτουργία των δομικών υποσυστημάτων που αποτελούν το σιδηροδρομικό σύστημα και η εξακρίβωση ότι αυτά τα υποσυστήματα λειτουργούν και συντηρούνται σύμφωνα με τις σχετικές βασικές απαιτήσεις γίνονται από την Αρχή. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καθορίζεται η διαδικασία, τα δικαιολογητικά από τον αιτούντα και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για έγκριση της θέσης σε λειτουργία υποσυστήματος σύμφωνα με τις απαιτήσεις του παρόντος Κεφαλαίου.
β) Σύμφωνα με το Άρθρο 2 της Υ.Α. ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012):
1. Το σιδηροδρομικό σύστημα υποδιαιρείται σε δομικά υποσυστήματα {υποδομή, ενέργεια, παρατρόχιος (trackside) έλεγχος−χειρισμός και σηματοδότηση, εποχούμενος (on board) έλεγχος−χειρισμός και σηματοδότηση, τροχαίο υλικό} και σε λειτουργικά υποσυστήματα
(διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας, συντήρηση, εφαρμογές τηλεπληροφορικής για επιβατικές και για εμπορευματικές υπηρεσίες).
Για να εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος καταρτίζονται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (European Railway Agency) για κάθε ένα από τα ανωτέρω υποσυστήματα, τεχνικές προδιαγραφές διαλειτουργικότητας (ΤΠΔ) σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Κεφάλαιο Β΄ του π.δ. 104/2010 (Α΄181).
2. Κάθε δομικό υποσύστημα το οποίο σχεδιάζεται, ανακαινίζεται ή αναβαθμίζεται, πριν ενσωματωθεί στο σιδηροδρομικό σύστημα, λαμβάνει έγκριση για θέση σε λειτουργία−χρήση από την εθνική αρχή για την ασφάλεια, εφεξής το «Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων» σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρούσα απόφαση. Συμπληρωματικά και για την θέση σε λειτουργία−χρήση υφισταμένων υποσυστημάτων μετά από ανακαίνιση ή αναβάθμιση, έχουν εφαρμογή και οι διατάξεις του άρθρου 20 του π.δ.104/2010.
4. Ο αναθέτων φορέας ή ο κατασκευαστής ενημερώνει το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων πριν από την έναρξη της μελέτης/κατασκευής/προμήθειας νέων υποσυστημάτων/οχημάτων καθώς και γνωστοποιεί τον κοινοποιημένο ή/και τον ορισμένο κατά το άρθρο 17 του π.δ.104/2010 οργανισμό, όποτε τον επιλέξει, προκειμένου να υπάρξει συνεργασία μεταξύ του αναθέτοντα φορέα ή του κατασκευαστή με το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και να διευκολυνθεί η διαδικασία έγκρισης θέσης σε λειτουργία−χρήση των υποσυστημάτων/οχημάτων. Αναθέτων φορέας μπορεί να είναι σιδηροδρομική επιχείρηση, διαχειριστής υποδομής, κάτοχος ή ο εργολάβος που εκτελεί ένα έργο.
γ) Σύμφωνα με το Άρθρο 3 της Υ.Α. ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012):
1. Οι έλεγχοι για την έγκριση θέσης σε λειτουργία−χρήση αφορούν στον σχεδιασμό και την κατασκευή του υποσυστήματος/οχήματος και δεν απαλλάσσουν τον διαχειριστή υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις από την ευθύνη για την ασφαλή λειτουργία του, όπως προβλέπεται στο άρθρο 4 παράγραφος 2 του π.δ.160/2007 (Α΄201). Ειδικότερα, μετά τη θέση υποσυστήματος/οχήματος σε λειτουργία−χρήση, πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα ώστε να διασφαλίζεται ότι αυτό λειτουργεί−χρησιμοποιείται και συντηρείται σύμφωνα με τις βασικές απαιτήσεις που το αφορούν. Την ευθύνη για την τήρηση αυτών των απαιτήσεων φέρει ο διαχειριστής υποδομής ή η σιδηροδρομική επιχείρηση, καθένας για τα δικά του υποσυστήματα.
2. Η διαδικασία για την έγκριση θέσης σε λειτουργία−χρήση δομικού υποσυστήματος που περιγράφεται στην παρούσα απόφαση, εφαρμόζεται σε όλο το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είτε αυτό υπάγεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο (Trans European Network) είτε όχι και ανεξαρτήτως αν υφίσταται ή όχι σχετική Τεχνική Προδιαγραφή Διαλειτουργικότητας (ΤΠΔ). Εξαιρείται από τις διατάξεις της διαλειτουργικότητας, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ.3 του π.δ.104/2010, μεταξύ άλλων, η υποδομή του μετρό, του τραμ, η αυστηρά τοπική, ιστορική ή τουριστική υποδομή καθώς και τα ιδιωτικά σιδηροδρομικά δίκτυα.
Τα δομικά υποσυστήματα τίθενται σε λειτουργία−χρήση από το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων μόνον εάν έχουν μελετηθεί, κατασκευαστεί και εγκατασταθεί κατά τρόπο που να ικανοποιούν τις σχετικές με αυτά βασικές απαιτήσεις του Παραρτήματος ΙΙΙ του π.δ.104/2010.
Τα δομικά υποσυστήματα του σιδηροδρομικού συστήματος τα οποία συνοδεύονται από τη δήλωση επαλήθευσης «CE» θεωρούνται διαλειτουργικά και σύμφωνα προς τις σχετικές βασικές απαιτήσεις. Ο έλεγχος της διαλειτουργικότητας των δομικών υποσυστημάτων του
σιδηροδρομικού συστήματος γίνεται κατ’ αναφορά προς τις ΤΠΔ, εφόσον υπάρχουν ή/και σύμφωνα προς τους κοινοποιημένους εθνικούς τεχνικούς κανόνες του άρθρου 17 του π.δ. 104/2010.
3. Η τεχνική συμβατότητα και η ασφαλής ενσωμάτωση αποτελούν δύο από τις βασικές απαιτήσεις που πρέπει να πληρούνται για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος.
δ) Σύμφωνα με το Άρθρο 4 της Υ.Α. ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012):
Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου έχουν εφαρμογή στην έγκριση θέση σε λειτουργία−χρήση δομικών υποσυστημάτων, ήτοι των υποσυστημάτων Ενέργεια (Energy), Υποδομή (Infrastructure), Τροχαίο Υλικό (Rolling Stock), Παρατρόχιος Έλεγχος−χειρισμός και Σηματοδότηση (Trackside Control−Command and Signaling) και Εποχούμενος Έλεγχος−χειρισμός και Σηματοδότηση (On board Control−Command and Signaling), ανεξαρτήτως από το αν υφίσταται σχετική ΤΠΔ ή όχι και αν το υποσύστημα συμμορφώνεται πλήρως ή όχι προς αυτή.
Ο αναθέτων φορέας ή ο κατασκευαστής ή ο νόμιμα εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος αυτών, υποβάλλει τα ακόλουθα στο Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων για έγκριση θέσης σε λειτουργία υποσυστήματος:
1) Έντυπο αίτησης, σύμφωνα με το άρθρο 13, Παράρτημα ΙΙ της παρούσας απόφασης
2) Συνοπτική τεχνική έκθεση η οποία κατ’ ελάχιστο περιέχει:
α) τη φύση του υποσυστήματος, β) τη χρήση του υποσυστήματος, γ) την τοποθεσία εγκατάστασης του υποσυστήματος (προκειμένου για την υποδομή), δ) τη σχετική με το υποσύστημα ΤΠΔ, εφόσον υπάρχει, καθώς και τυχόν λοιπή ενωσιακή νομοθεσία που έχει
εφαρμογή, ε) τις αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για χορήγηση παρέκκλισης από τη σχετική ΤΠΔ κατά το άρθρο 9 του π.δ. 104/2010, εάν υπάρχουν, στ) τα ανοικτά σημεία των ΤΠΔ και τις ειδικές περιπτώσεις της χώρας μας, εφόσον υπάρχουν, μαζί με τους αντίστοιχους εθνικούς κανόνες που εφαρμόζονται σε αυτές τις δύο περιπτώσεις, ζ) τον προτεινόμενο τύπο ή έκδοση του υποσυστήματος, αν υπάρχει.
3) Δήλωση “CE” επαλήθευσης του υποσυστήματος (EC Declaration of verification) του αναθέτοντα φορέα ή του κατασκευαστή, σύμφωνα με το παράρτημα V του άρθρου 37 του π.δ.104/2010, όπως ισχύει. Εφόσον ο αναθέτων φορέας ή ο κατασκευαστής έχει συντάξει
Δηλώσεις “CE” Ενδιάμεσης Διαβεβαίωσης Επαλήθευσης (ΕΔΕ) για ενδιάμεση συμβατότητα υποσυστήματος, υποβάλλονται και αυτές .
4) Δήλωση επαλήθευσης του υποσυστήματος προς τους εθνικούς κανόνες του αναθέτοντα φορέα ή του κατασκευαστή σύμφωνα με το παράρτημα V σημείο 2 του άρθρου 37 του π.δ.104/2010, όπως ισχύει.
5) Τεχνικό φάκελο που συνοδεύει:
(α) τη Δήλωση “CE” επαλήθευσης του υποσυστήματος. Ο τεχνικός φάκελος περιγράφεται στο παράρτημα VΙ του άρθρου 37, παρ. 2.4 του π.δ. 104/2010, όπως ισχύει, και (β) τη Δήλωση επαλήθευσης του υποσυστήματος προς τους εθνικούς κανόνες. Ο τεχνικός φάκελος περιγράφεται στο παράρτημα VΙ του άρθρου 37, παρ. 3.3 του π.δ. 104/2010, όπως ισχύει.
Ο τεχνικός φάκελος που συνοδεύει τη δήλωση “CE” του ανωτέρω (α) σημείου συντάσσεται από τον κοινοποιημένο οργανισμό (Notified Body) και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, το πιστοποιητικό “CE” επαλήθευσης του υποσυστήματος (EC Certificate of verification) του κοινοποιημένου οργανισμού, καθώς και αντίγραφα των δηλώσεων συμμόρφωσης “CE” ή καταλληλόλητας χρήσης των στοιχείων διαλειτουργικότητας (EC declarations of conformity and suitability for use of Interoperability Constituents) του κοινοποιημένου οργανισμού. Σε περίπτωση που οποιαδήποτε άλλη Οδηγία (2004/108/EK, 97/68EK, 2008/68/EK κλπ) ή νομοθεσία της ΕΕ έχει εφαρμογή στο υποσύστημα ή σε μέρη αυτού, ο κοινοποιημένος οργανισμός προσκομίζει κάθε άλλο πιστοποιητικό “CE” που έχει εκδοθεί από αρμόδιο, για την
οδηγία−νομοθεσία αυτή, κοινοποιημένο οργανισμό. Αντίστοιχα, όταν στοιχεία διαλειτουργικότητας διέπονται από άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις της ΕΕ που αφορούν άλλες παραμέτρους, στη δήλωση “CE” δηλώνεται επίσης ότι τα στοιχεία διαλειτουργικότητας πληρούν ομοίως τις βασικές απαιτήσεις της εν λόγω νομοθεσίας της ΕΕ. Επίσης, εφόσον ο κοινοποιημένος οργανισμός έχει συντάξει πιστοποιητικά CE Ενδιάμεσης Διαβεβαίωσης Επαλήθευσης (ΕΔΕ), υποβάλλονται και αυτά. Τέλος στον τεχνικό φάκελο συμπεριλαμβάνεται και έκθεση του ανεξάρτητου φορέα του άρθρου 6 του Κανονισμού (ΕΚ) 352/2009 ο οποίος εκτιμά εάν εφαρμόζεται ορθώς η διαδικασία διαχείρισης της επικινδυνότητας, καθώς και τα αποτελέσματα της εν λόγω εφαρμογής. Η υπόψη έκθεση υποβάλλεται, εφόσον απαιτείται από τον Κανονισμό (ΕΚ) 352/2009, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι τα δομικά υποσυστήματα, θα ενσωματωθούν με ασφάλεια σε υπάρχον σύστημα. Το τμήμα του τεχνικού φακέλου που αφορά στη δήλωση του ανωτέρω (β) σημείου συντάσσεται από τον ορισμένο κατά το άρθρο 17 του π.δ. 104/2010 οργανισμό (Designated Body) και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πιστοποιητικό επαλήθευσης για την συμμόρφωση του υποσυστήματος προς τους εθνικούς κανόνες.
6) Βεβαίωση του ορισμένου κατά το άρθρο 17 του π.δ. 104/2010 οργανισμού ότι έχει ελεγχθεί η τεχνική συμβατότητα του υποσυστήματος προς το σύστημα στο οποίο ενσωματώνεται. Η παρούσα προσκομίζεται μόνο στην περίπτωση που όλα τα μέρη του δικτύου δεν καλύπτονται από ΤΠΔ ή δεν υφίσταται ΤΠΔ.
7) Παράβολο υπέρ του δημοσίου, ύψους ανάλογα με το υποσύστημα που αφορά η αίτηση για έγκριση. Το ύψος του παραβόλου για κάθε κατηγορία υποσυστήματος καθορίζεται σε κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κατ’ εξουσιοδότηση του ν. 3911/2011 (Α΄ 12) «Πιστοποίηση των μηχανοδηγών και άλλες διατάξεις».
Τα παραπάνω πρέπει να τεκμηριώνουν επαρκώς ότι το υποσύστημα ικανοποιεί τις βασικές απαιτήσεις όσον αφορά την ασφάλεια, την αξιοπιστία και διαθεσιμότητα, την υγεία, την προστασία του περιβάλλοντος και την τεχνική συμβατότητα (Παράρτημα ΙΙΙ του άρθρου 37 του π.δ.104/2010).
Όπως όμως πληροφορούμαι, σε ΟΛΑ τα έργα ή μέρη των έργων που παραδόθηκαν το τελευταίο διάστημα ή έχει εξαγγελθεί ότι θα παραδοθούν το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα σε λειτουργία-χρήση δεν έχει τηρηθεί τίποτα από τα παραπάνω και η παράδοση σε λειτουργία-χρήση δομικών υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος γίνεται χωρίς να υπάρχει έγκριση για θέση σε λειτουργία−χρήση από την εθνική αρχή για την ασφάλεια(!!!), που είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων(Ρ.Α.Σ). Και το ωραίο είναι, ότι πρόσφατα έγινε Σεμινάριο προσωπικού ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Αναδόχων της ΕΡΓΟΣΕ για τη Διαλειτουργικότητα και την ασφάλεια του Σιδηροδρομικού Συστήματος, στο οποίο ¨επιμορφωτής¨ του ιδιωτικού κέντρου επιμόρφωσης( (Forum training & cosulting) ήταν μέλος του Δ.Σ. της Ρ.Α.Σ.(!!!).. «Δάσκαλε που δίδασκες και λόγον δεν εκράτεις»…
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
1) Είναι σε γνώση σας, ότι σε ΟΛΑ τα έργα ή μέρη των έργων που παραδόθηκαν το τελευταίο διάστημα ή έχει εξαγγελθεί ότι θα παραδοθούν το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα σε λειτουργία-χρήση δεν έχει τηρηθεί τίποτα από τα παραπάνω και η παράδοση σε λειτουργία-χρήση δομικών υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος γίνεται χωρίς να υπάρχει έγκριση για θέση σε λειτουργία−χρήση από την εθνική αρχή για την ασφάλεια(!!!), που είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων(Ρ.Α.Σ);
– Στην περίπτωση, που υπάρχει έγκριση της Ρ.Α.Σ. για κάποιο από τα παραπάνω δομικά
υποσυστήματα, που παραδόθηκαν ή έχει εξαγγελθεί ότι θα παραδοθούν το αμέσως
προσεχές χρονικό διάστημα σε λειτουργία-χρήση, να μας δοθεί, μαζί με όλα τα στοιχεία
του σχετικού φακέλου.
2) Είναι ποτέ δυνατό να αγνοείτε, τόσο εσείς και η Ρ.Α.Σ, όσο και οι Διοικήσεις και τα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, τα προβλεπόμενα από την Ελληνική Νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές Οδηγίες για την παράδοση σε λειτουργία-χρήση δομικών υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος;
3) Είναι ποτέ δυνατό, στο βωμό της επίσπευσης της ολοκλήρωσης των στοιχειωμένων έργων της ΕΡΓΟΣΕ, να μη λαμβάνονται υπόψη οι κίνδυνοι που εγκυμονούν για την ασφάλεια της κυκλοφορίας οι παραδόσεις σε λειτουργία-χρήση δομικών υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων(Ρ.Α.Σ) ;
4) Είναι ποτέ δυνατό η ΕΡΓΟΣΕ και οι Ανάδοχοι των έργων τους να παραδίδουν σε λειτουργία-χρήση δομικά υποσυστήματα του σιδηροδρομικού συστήματος, χωρίς να έχουν κάνει όσα προβλέπονται από την Ελληνική Νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές Οδηγίες;
5) Είναι ποτέ δυνατό οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΣΕ να καταρτίζουν δρομολόγια, στα οποία συμμετέχουν δομικά υποσυστήματα του σιδηροδρομικού συστήματος, για τα οποία δεν υπάρχει η απαιτούμενη έγκριση της Ρ.Α.Σ.;
6) Είναι ποτέ δυνατό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δρομολογεί τρένα, χωρίς να υπάρχει από τη Ρ.Α.Σ η απαιτούμενη έγκριση ασφαλείας των δρομολογίων της;
7) Είναι ποτέ δυνατό Επιτροπές Παραλαβής για χρήση να αγνοούν τα παραπάνω και να παραλαμβάνουν για χρήση δομικά υποσυστήματα του σιδηροδρομικού συστήματος, χωρίς να έχουν γίνει όσα προβλέπονται από την Ελληνική Νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές Οδηγίες;
8) Έχουν σχέση οι διακοπές στην κυκλοφορία, που σημειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα στα δρομολόγια του Προαστιακού Αττικής, με την εσπευσμένη παράδοση σε λειτουργία-χρήση δομικού υποσυστήματος; Σε τι οφείλονταν αυτές;
– Να κατατεθεί όλη η σχετική αλληλογραφία μεταξύ των υπηρεσιών της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, καθώς και αυτή με την Ανάδοχο εταιρεία.
9) Αν αληθεύουν τα παραπάνω, θα στείλετε στον Εισαγγελέα όλους αυτούς που παρανόμησαν, θέτοντας σε κίνδυνο επιβάτες και τροχαίο υλικό;
10) Για όλα τα ανωτέρω που περιέχονται στην παρούσα ερώτηση, απαντήστε όλοι οι συνερωτώμενοι και συναρμόδιοι Υπουργοί, τα εντεταλμένα όργανα της Πολιτείας και οι τα πρώτα φέροντες και ακολούθως οι : Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Οικονομικοί Εισαγγελείς, Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς, Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων (Σ.Ε.Δ.Ε), Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών (Σ.Ε.Ε.Υ.Υ.ΜΕ.), έχουν ασχοληθεί και μήπως διενεργούνται σχετικές έρευνες και έλεγχοι για τα καταγγελλόμενα; .
Πηγή:
- Νέα ερώτηση «βόμβα» Νικολόπουλου για την ΕΡΓΟΣΕ
https://www.paraskhnio.gr/%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%B5%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%B2%CF%8C%CE%BC%CE%B2%CE%B1-%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CE%B9%CE%B1/
Παραθέτουμε αναλυτικά:
Τους τελευταίους έξι(6) μήνες, αρχής γενομένης από την 1η Αυγούστου του 2017, που, όπως αναφερθήκαμε αναλυτικά στην Ερώτησή μας & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 7304/690/17-07-2017, έγιναν παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών τα «εγκαίνια» του (εν μέρει) ανακαινισμένου Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμούς της Αθήνας (Στ. Λαρίσης), γινόμαστε μάρτυρες μιας επικοινωνιακής καταιγίδας, που έχει στόχο να δημιουργηθεί η εντύπωση, ότι τα σιδηροδρομικά έργα που έχουν βαλτώσει τόσα χρόνια στη δίνη των σκανδάλων και των υπερβάσεων, χρονικών και οικονομικών, παραδίνονται, έστω και μερικώς, σε χρήση.
Δεν είναι στις προθέσεις μας να μηδενίσουμε τα πάντα, ούτε να αμφισβητήσουμε την προσπάθεια που καταβάλλει ο σημερινός υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, για να βάλει σε τροχιά ολοκλήρωσης τα στοιχειωμένα σιδηροδρομικά έργα. Εξάλλου, προς αυτή την κατεύθυνση στόχευαν οι συνεχείς κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις, με τις οποίες θέλαμε ο κύριος υπουργός να καταλάβει ποιοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι που τα σιδηροδρομικά έργα δεν ολοκληρώνονταν και να πάρει εκείνα τα μέτρα που έπρεπε, για ν’ απαλλάξει τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ από τους εγκάθετους των «εθνικών εργολάβων», η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των οποίων ευθύνεται αποκλειστικά που τα έργα αυτά παραμένουν ημιτελή επί τόσα χρόνια, παρά τον πακτωλό εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων που έχει διατεθεί για την εκτέλεσή τους.
Είναι αλήθεια, ότι γίναμε δυσάρεστοι πολλές φορές στον κύριο υπουργό καταγγέλλοντας πρόσωπα, πρακτικές και καταστάσεις στα βασίλεια(ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ) των «εθνικών εργολάβων», πλην όμως δεν εισακουστήκαμε, με αποτέλεσμα να πέφτει συνεχώς έξω στις δηλώσεις και εξαγγελίες του για τον χρόνο παράδοσης των έργων, γιατί βασιζόταν στις προβλέψεις και διαβεβαιώσεις ενός κατεστημένου, που έδινε τις ίδιες ψευδείς διαβεβαιώσεις και στους προηγούμενους υπουργούς, έχοντας τις πλάτες των «εθνικών εργολάβων» και ξέροντας ότι δεν θα έχουν την παραμικρή συνέπεια για τις πράξεις τους και για την ασυνέπειά τους.
Έτσι, ο κύριος υπουργός διατήρησε στη θέση τους στελέχη του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, εναντίον των οποίων είχε ασκηθεί ποινική δίωξη για κακουργήματα. Ακόμη δε και σήμερα, που με Βούλευμά του το Συμβούλιο Εφετών παρέπεμψε σε δίκη με κακουργηματικές κατηγορίες στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και των «εθνικών εργολάβων», τα υπόδικα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ παραμένουν στη θέση τους και τολμούν να εκτοξεύουν δημοσίως εναντίον μου απειλές, ύβρεις και απαράδεκτους χαρακτηρισμούς, επειδή έκανα το καθήκον μου σαν Βουλευτής και με κοινοβουλευτικές μου παρεμβάσεις συνέτεινα στο να μην ενταφιαστούν τα σκάνδαλά τους, συνημμένο εξώδικο, με το οποίο απάντησα και που παρέδωσε αρμόδιος δικαστικός επιμελητής, την 12η Ιανουαρίου 2018 ,
Σε μια από τις τελευταίες μου κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις (Ερώτησή & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 2228/20-12-2017) επεσήμανα τις αποκλίσεις ανάμεσα στις εξαγγελίες του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και στις παραδόσεις σε λειτουργία διαφόρων έργων και περιμένω τις απαντήσεις του, αν και είμαι σίγουρος ότι, όπως κάνει συνήθως, ή δεν θα μου απαντήσει ή θα μου διαβιβάσει απλώς ανούσια έγγραφα των υπόλογων υπηρεσιών του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ.
Γι αυτό στην παρούσα κοινοβουλευτική μου παρέμβαση δεν θα ασχοληθώ καθόλου με την παραπάνω ασυνέπεια λόγων και πράξεων του κυρίου υπουργού, αλλά θα επικεντρωθώ στο πολύ σοβαρό θέμα της Ερώτησης & Α.Κ.Ε. που υπέπεσε στην αντίληψή μου και είμαι υποχρεωμένος να το θέσω υπόψη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, πιστεύοντας ακράδαντα πως δεν έχει καμιά συμμετοχή και όλα όσα θα καταγγείλω παρακάτω να είναι πράξεις και ενέργειες του αμαρτωλού κατεστημένου της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, προκειμένου να μην εκτεθεί στις διαβεβαιώσεις που έδωσε στον κύριο υπουργό ως προς τον χρόνο παράδοσης και λειτουργίας των έργων.
Γιατί δεν μπορεί η παράδοση προς χρήση των έργων να γίνεται εσπευσμένα, χωρίς να τηρούνται οι νόμοι, οι κανόνες ασφαλείας και οι αρχές διαλειτουργικότητας, που διέπουν τη θέση σε λειτουργία των υποσυστημάτων υποδομής, ενέργειας και παρατρόχιου ελέγχου-χειρισμού και σηματοδότησης ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, όπως οφείλει να είναι και το Ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ας μου συγχωρηθεί από τον κύριο υπουργό η παράθεση παρακάτω εκτεταμένων αποσπασμάτων του Π.Δ. 104/ΦΕΚ 181 Α/12.10.2010 και της Υπουργικής Απόφασης ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012) του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που επικαλούμαι, αλλά είναι αναγκαία, προκειμένου να κατανοήσει πλήρως, ότι η παράδοση προς χρήση-λειτουργία των έργων της ΕΡΓΟΣΕ δεν γίνεται σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι νόμοι και οι σχετικές Υπουργικές αποφάσεις, που εναρμονίζουν την Ελληνική Νομοθεσία στις ευρωπαϊκές Οδηγίες για τη διαλειτουργικότητα του κοινοτικού σιδηροδρομικού συστήματος .
Συγκεκριμένα και επιγραμματικά:
1) Με το Π.Δ. 104/ΦΕΚ 181 Α/12.10.2010 έγινε η Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2008/57/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Ιουνίου 2008, σχετικά με τη διαλειτουργικότητα του κοινοτικού σιδηροδρομικού συστήματος (EE L 191/1 της 18.7.2008), και της Οδηγίας 2009/131/ΕΚ της Επιτροπής, της 16ης Οκτωβρίου 2009, περί τροποποιήσεως του παραρτήματος VII της Οδηγίας 2008/57/ΕΚ (EE L 273/12 της 17.10.2009.
2) Με την Υπουργική Απόφαση ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012), του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίστηκαν η διαδικασία, τα δικαιολογητικά και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για την υποβολή αίτησης για έγκριση θέσης σε λειτουργία-χρήση υποσυστήματος και έγκριση θέσης σε λειτουργία οχήματος ή σειράς οχημάτων.
Και αναλυτικά:
α) Σύμφωνα με το Άρθρο 15, παρ.4 του Π.Δ. 104/ΦΕΚ 181 Α/12.10.2010 :
Η έγκριση της θέσης σε λειτουργία των δομικών υποσυστημάτων που αποτελούν το σιδηροδρομικό σύστημα και η εξακρίβωση ότι αυτά τα υποσυστήματα λειτουργούν και συντηρούνται σύμφωνα με τις σχετικές βασικές απαιτήσεις γίνονται από την Αρχή. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καθορίζεται η διαδικασία, τα δικαιολογητικά από τον αιτούντα και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για έγκριση της θέσης σε λειτουργία υποσυστήματος σύμφωνα με τις απαιτήσεις του παρόντος Κεφαλαίου.
β) Σύμφωνα με το Άρθρο 2 της Υ.Α. ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012):
1. Το σιδηροδρομικό σύστημα υποδιαιρείται σε δομικά υποσυστήματα {υποδομή, ενέργεια, παρατρόχιος (trackside) έλεγχος−χειρισμός και σηματοδότηση, εποχούμενος (on board) έλεγχος−χειρισμός και σηματοδότηση, τροχαίο υλικό} και σε λειτουργικά υποσυστήματα
(διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας, συντήρηση, εφαρμογές τηλεπληροφορικής για επιβατικές και για εμπορευματικές υπηρεσίες).
Για να εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος καταρτίζονται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (European Railway Agency) για κάθε ένα από τα ανωτέρω υποσυστήματα, τεχνικές προδιαγραφές διαλειτουργικότητας (ΤΠΔ) σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Κεφάλαιο Β΄ του π.δ. 104/2010 (Α΄181).
2. Κάθε δομικό υποσύστημα το οποίο σχεδιάζεται, ανακαινίζεται ή αναβαθμίζεται, πριν ενσωματωθεί στο σιδηροδρομικό σύστημα, λαμβάνει έγκριση για θέση σε λειτουργία−χρήση από την εθνική αρχή για την ασφάλεια, εφεξής το «Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων» σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρούσα απόφαση. Συμπληρωματικά και για την θέση σε λειτουργία−χρήση υφισταμένων υποσυστημάτων μετά από ανακαίνιση ή αναβάθμιση, έχουν εφαρμογή και οι διατάξεις του άρθρου 20 του π.δ.104/2010.
4. Ο αναθέτων φορέας ή ο κατασκευαστής ενημερώνει το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων πριν από την έναρξη της μελέτης/κατασκευής/προμήθειας νέων υποσυστημάτων/οχημάτων καθώς και γνωστοποιεί τον κοινοποιημένο ή/και τον ορισμένο κατά το άρθρο 17 του π.δ.104/2010 οργανισμό, όποτε τον επιλέξει, προκειμένου να υπάρξει συνεργασία μεταξύ του αναθέτοντα φορέα ή του κατασκευαστή με το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και να διευκολυνθεί η διαδικασία έγκρισης θέσης σε λειτουργία−χρήση των υποσυστημάτων/οχημάτων. Αναθέτων φορέας μπορεί να είναι σιδηροδρομική επιχείρηση, διαχειριστής υποδομής, κάτοχος ή ο εργολάβος που εκτελεί ένα έργο.
γ) Σύμφωνα με το Άρθρο 3 της Υ.Α. ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012):
1. Οι έλεγχοι για την έγκριση θέσης σε λειτουργία−χρήση αφορούν στον σχεδιασμό και την κατασκευή του υποσυστήματος/οχήματος και δεν απαλλάσσουν τον διαχειριστή υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις από την ευθύνη για την ασφαλή λειτουργία του, όπως προβλέπεται στο άρθρο 4 παράγραφος 2 του π.δ.160/2007 (Α΄201). Ειδικότερα, μετά τη θέση υποσυστήματος/οχήματος σε λειτουργία−χρήση, πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα ώστε να διασφαλίζεται ότι αυτό λειτουργεί−χρησιμοποιείται και συντηρείται σύμφωνα με τις βασικές απαιτήσεις που το αφορούν. Την ευθύνη για την τήρηση αυτών των απαιτήσεων φέρει ο διαχειριστής υποδομής ή η σιδηροδρομική επιχείρηση, καθένας για τα δικά του υποσυστήματα.
2. Η διαδικασία για την έγκριση θέσης σε λειτουργία−χρήση δομικού υποσυστήματος που περιγράφεται στην παρούσα απόφαση, εφαρμόζεται σε όλο το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είτε αυτό υπάγεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο (Trans European Network) είτε όχι και ανεξαρτήτως αν υφίσταται ή όχι σχετική Τεχνική Προδιαγραφή Διαλειτουργικότητας (ΤΠΔ). Εξαιρείται από τις διατάξεις της διαλειτουργικότητας, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ.3 του π.δ.104/2010, μεταξύ άλλων, η υποδομή του μετρό, του τραμ, η αυστηρά τοπική, ιστορική ή τουριστική υποδομή καθώς και τα ιδιωτικά σιδηροδρομικά δίκτυα.
Τα δομικά υποσυστήματα τίθενται σε λειτουργία−χρήση από το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων μόνον εάν έχουν μελετηθεί, κατασκευαστεί και εγκατασταθεί κατά τρόπο που να ικανοποιούν τις σχετικές με αυτά βασικές απαιτήσεις του Παραρτήματος ΙΙΙ του π.δ.104/2010.
Τα δομικά υποσυστήματα του σιδηροδρομικού συστήματος τα οποία συνοδεύονται από τη δήλωση επαλήθευσης «CE» θεωρούνται διαλειτουργικά και σύμφωνα προς τις σχετικές βασικές απαιτήσεις. Ο έλεγχος της διαλειτουργικότητας των δομικών υποσυστημάτων του
σιδηροδρομικού συστήματος γίνεται κατ’ αναφορά προς τις ΤΠΔ, εφόσον υπάρχουν ή/και σύμφωνα προς τους κοινοποιημένους εθνικούς τεχνικούς κανόνες του άρθρου 17 του π.δ. 104/2010.
3. Η τεχνική συμβατότητα και η ασφαλής ενσωμάτωση αποτελούν δύο από τις βασικές απαιτήσεις που πρέπει να πληρούνται για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος.
δ) Σύμφωνα με το Άρθρο 4 της Υ.Α. ΑΣ16.4/οικ.24863/2723 (ΦΕΚ Β’ 1812/08.06.2012):
Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου έχουν εφαρμογή στην έγκριση θέση σε λειτουργία−χρήση δομικών υποσυστημάτων, ήτοι των υποσυστημάτων Ενέργεια (Energy), Υποδομή (Infrastructure), Τροχαίο Υλικό (Rolling Stock), Παρατρόχιος Έλεγχος−χειρισμός και Σηματοδότηση (Trackside Control−Command and Signaling) και Εποχούμενος Έλεγχος−χειρισμός και Σηματοδότηση (On board Control−Command and Signaling), ανεξαρτήτως από το αν υφίσταται σχετική ΤΠΔ ή όχι και αν το υποσύστημα συμμορφώνεται πλήρως ή όχι προς αυτή.
Ο αναθέτων φορέας ή ο κατασκευαστής ή ο νόμιμα εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος αυτών, υποβάλλει τα ακόλουθα στο Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων για έγκριση θέσης σε λειτουργία υποσυστήματος:
1) Έντυπο αίτησης, σύμφωνα με το άρθρο 13, Παράρτημα ΙΙ της παρούσας απόφασης
2) Συνοπτική τεχνική έκθεση η οποία κατ’ ελάχιστο περιέχει:
α) τη φύση του υποσυστήματος, β) τη χρήση του υποσυστήματος, γ) την τοποθεσία εγκατάστασης του υποσυστήματος (προκειμένου για την υποδομή), δ) τη σχετική με το υποσύστημα ΤΠΔ, εφόσον υπάρχει, καθώς και τυχόν λοιπή ενωσιακή νομοθεσία που έχει
εφαρμογή, ε) τις αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για χορήγηση παρέκκλισης από τη σχετική ΤΠΔ κατά το άρθρο 9 του π.δ. 104/2010, εάν υπάρχουν, στ) τα ανοικτά σημεία των ΤΠΔ και τις ειδικές περιπτώσεις της χώρας μας, εφόσον υπάρχουν, μαζί με τους αντίστοιχους εθνικούς κανόνες που εφαρμόζονται σε αυτές τις δύο περιπτώσεις, ζ) τον προτεινόμενο τύπο ή έκδοση του υποσυστήματος, αν υπάρχει.
3) Δήλωση “CE” επαλήθευσης του υποσυστήματος (EC Declaration of verification) του αναθέτοντα φορέα ή του κατασκευαστή, σύμφωνα με το παράρτημα V του άρθρου 37 του π.δ.104/2010, όπως ισχύει. Εφόσον ο αναθέτων φορέας ή ο κατασκευαστής έχει συντάξει
Δηλώσεις “CE” Ενδιάμεσης Διαβεβαίωσης Επαλήθευσης (ΕΔΕ) για ενδιάμεση συμβατότητα υποσυστήματος, υποβάλλονται και αυτές .
4) Δήλωση επαλήθευσης του υποσυστήματος προς τους εθνικούς κανόνες του αναθέτοντα φορέα ή του κατασκευαστή σύμφωνα με το παράρτημα V σημείο 2 του άρθρου 37 του π.δ.104/2010, όπως ισχύει.
5) Τεχνικό φάκελο που συνοδεύει:
(α) τη Δήλωση “CE” επαλήθευσης του υποσυστήματος. Ο τεχνικός φάκελος περιγράφεται στο παράρτημα VΙ του άρθρου 37, παρ. 2.4 του π.δ. 104/2010, όπως ισχύει, και (β) τη Δήλωση επαλήθευσης του υποσυστήματος προς τους εθνικούς κανόνες. Ο τεχνικός φάκελος περιγράφεται στο παράρτημα VΙ του άρθρου 37, παρ. 3.3 του π.δ. 104/2010, όπως ισχύει.
Ο τεχνικός φάκελος που συνοδεύει τη δήλωση “CE” του ανωτέρω (α) σημείου συντάσσεται από τον κοινοποιημένο οργανισμό (Notified Body) και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, το πιστοποιητικό “CE” επαλήθευσης του υποσυστήματος (EC Certificate of verification) του κοινοποιημένου οργανισμού, καθώς και αντίγραφα των δηλώσεων συμμόρφωσης “CE” ή καταλληλόλητας χρήσης των στοιχείων διαλειτουργικότητας (EC declarations of conformity and suitability for use of Interoperability Constituents) του κοινοποιημένου οργανισμού. Σε περίπτωση που οποιαδήποτε άλλη Οδηγία (2004/108/EK, 97/68EK, 2008/68/EK κλπ) ή νομοθεσία της ΕΕ έχει εφαρμογή στο υποσύστημα ή σε μέρη αυτού, ο κοινοποιημένος οργανισμός προσκομίζει κάθε άλλο πιστοποιητικό “CE” που έχει εκδοθεί από αρμόδιο, για την
οδηγία−νομοθεσία αυτή, κοινοποιημένο οργανισμό. Αντίστοιχα, όταν στοιχεία διαλειτουργικότητας διέπονται από άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις της ΕΕ που αφορούν άλλες παραμέτρους, στη δήλωση “CE” δηλώνεται επίσης ότι τα στοιχεία διαλειτουργικότητας πληρούν ομοίως τις βασικές απαιτήσεις της εν λόγω νομοθεσίας της ΕΕ. Επίσης, εφόσον ο κοινοποιημένος οργανισμός έχει συντάξει πιστοποιητικά CE Ενδιάμεσης Διαβεβαίωσης Επαλήθευσης (ΕΔΕ), υποβάλλονται και αυτά. Τέλος στον τεχνικό φάκελο συμπεριλαμβάνεται και έκθεση του ανεξάρτητου φορέα του άρθρου 6 του Κανονισμού (ΕΚ) 352/2009 ο οποίος εκτιμά εάν εφαρμόζεται ορθώς η διαδικασία διαχείρισης της επικινδυνότητας, καθώς και τα αποτελέσματα της εν λόγω εφαρμογής. Η υπόψη έκθεση υποβάλλεται, εφόσον απαιτείται από τον Κανονισμό (ΕΚ) 352/2009, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι τα δομικά υποσυστήματα, θα ενσωματωθούν με ασφάλεια σε υπάρχον σύστημα. Το τμήμα του τεχνικού φακέλου που αφορά στη δήλωση του ανωτέρω (β) σημείου συντάσσεται από τον ορισμένο κατά το άρθρο 17 του π.δ. 104/2010 οργανισμό (Designated Body) και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πιστοποιητικό επαλήθευσης για την συμμόρφωση του υποσυστήματος προς τους εθνικούς κανόνες.
6) Βεβαίωση του ορισμένου κατά το άρθρο 17 του π.δ. 104/2010 οργανισμού ότι έχει ελεγχθεί η τεχνική συμβατότητα του υποσυστήματος προς το σύστημα στο οποίο ενσωματώνεται. Η παρούσα προσκομίζεται μόνο στην περίπτωση που όλα τα μέρη του δικτύου δεν καλύπτονται από ΤΠΔ ή δεν υφίσταται ΤΠΔ.
7) Παράβολο υπέρ του δημοσίου, ύψους ανάλογα με το υποσύστημα που αφορά η αίτηση για έγκριση. Το ύψος του παραβόλου για κάθε κατηγορία υποσυστήματος καθορίζεται σε κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κατ’ εξουσιοδότηση του ν. 3911/2011 (Α΄ 12) «Πιστοποίηση των μηχανοδηγών και άλλες διατάξεις».
Τα παραπάνω πρέπει να τεκμηριώνουν επαρκώς ότι το υποσύστημα ικανοποιεί τις βασικές απαιτήσεις όσον αφορά την ασφάλεια, την αξιοπιστία και διαθεσιμότητα, την υγεία, την προστασία του περιβάλλοντος και την τεχνική συμβατότητα (Παράρτημα ΙΙΙ του άρθρου 37 του π.δ.104/2010).
Όπως όμως πληροφορούμαι, σε ΟΛΑ τα έργα ή μέρη των έργων που παραδόθηκαν το τελευταίο διάστημα ή έχει εξαγγελθεί ότι θα παραδοθούν το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα σε λειτουργία-χρήση δεν έχει τηρηθεί τίποτα από τα παραπάνω και η παράδοση σε λειτουργία-χρήση δομικών υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος γίνεται χωρίς να υπάρχει έγκριση για θέση σε λειτουργία−χρήση από την εθνική αρχή για την ασφάλεια(!!!), που είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων(Ρ.Α.Σ). Και το ωραίο είναι, ότι πρόσφατα έγινε Σεμινάριο προσωπικού ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Αναδόχων της ΕΡΓΟΣΕ για τη Διαλειτουργικότητα και την ασφάλεια του Σιδηροδρομικού Συστήματος, στο οποίο ¨επιμορφωτής¨ του ιδιωτικού κέντρου επιμόρφωσης( (Forum training & cosulting) ήταν μέλος του Δ.Σ. της Ρ.Α.Σ.(!!!).. «Δάσκαλε που δίδασκες και λόγον δεν εκράτεις»…
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
1) Είναι σε γνώση σας, ότι σε ΟΛΑ τα έργα ή μέρη των έργων που παραδόθηκαν το τελευταίο διάστημα ή έχει εξαγγελθεί ότι θα παραδοθούν το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα σε λειτουργία-χρήση δεν έχει τηρηθεί τίποτα από τα παραπάνω και η παράδοση σε λειτουργία-χρήση δομικών υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος γίνεται χωρίς να υπάρχει έγκριση για θέση σε λειτουργία−χρήση από την εθνική αρχή για την ασφάλεια(!!!), που είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων(Ρ.Α.Σ);
– Στην περίπτωση, που υπάρχει έγκριση της Ρ.Α.Σ. για κάποιο από τα παραπάνω δομικά
υποσυστήματα, που παραδόθηκαν ή έχει εξαγγελθεί ότι θα παραδοθούν το αμέσως
προσεχές χρονικό διάστημα σε λειτουργία-χρήση, να μας δοθεί, μαζί με όλα τα στοιχεία
του σχετικού φακέλου.
2) Είναι ποτέ δυνατό να αγνοείτε, τόσο εσείς και η Ρ.Α.Σ, όσο και οι Διοικήσεις και τα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, τα προβλεπόμενα από την Ελληνική Νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές Οδηγίες για την παράδοση σε λειτουργία-χρήση δομικών υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος;
3) Είναι ποτέ δυνατό, στο βωμό της επίσπευσης της ολοκλήρωσης των στοιχειωμένων έργων της ΕΡΓΟΣΕ, να μη λαμβάνονται υπόψη οι κίνδυνοι που εγκυμονούν για την ασφάλεια της κυκλοφορίας οι παραδόσεις σε λειτουργία-χρήση δομικών υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων(Ρ.Α.Σ) ;
4) Είναι ποτέ δυνατό η ΕΡΓΟΣΕ και οι Ανάδοχοι των έργων τους να παραδίδουν σε λειτουργία-χρήση δομικά υποσυστήματα του σιδηροδρομικού συστήματος, χωρίς να έχουν κάνει όσα προβλέπονται από την Ελληνική Νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές Οδηγίες;
5) Είναι ποτέ δυνατό οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΣΕ να καταρτίζουν δρομολόγια, στα οποία συμμετέχουν δομικά υποσυστήματα του σιδηροδρομικού συστήματος, για τα οποία δεν υπάρχει η απαιτούμενη έγκριση της Ρ.Α.Σ.;
6) Είναι ποτέ δυνατό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δρομολογεί τρένα, χωρίς να υπάρχει από τη Ρ.Α.Σ η απαιτούμενη έγκριση ασφαλείας των δρομολογίων της;
7) Είναι ποτέ δυνατό Επιτροπές Παραλαβής για χρήση να αγνοούν τα παραπάνω και να παραλαμβάνουν για χρήση δομικά υποσυστήματα του σιδηροδρομικού συστήματος, χωρίς να έχουν γίνει όσα προβλέπονται από την Ελληνική Νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές Οδηγίες;
8) Έχουν σχέση οι διακοπές στην κυκλοφορία, που σημειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα στα δρομολόγια του Προαστιακού Αττικής, με την εσπευσμένη παράδοση σε λειτουργία-χρήση δομικού υποσυστήματος; Σε τι οφείλονταν αυτές;
– Να κατατεθεί όλη η σχετική αλληλογραφία μεταξύ των υπηρεσιών της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, καθώς και αυτή με την Ανάδοχο εταιρεία.
9) Αν αληθεύουν τα παραπάνω, θα στείλετε στον Εισαγγελέα όλους αυτούς που παρανόμησαν, θέτοντας σε κίνδυνο επιβάτες και τροχαίο υλικό;
10) Για όλα τα ανωτέρω που περιέχονται στην παρούσα ερώτηση, απαντήστε όλοι οι συνερωτώμενοι και συναρμόδιοι Υπουργοί, τα εντεταλμένα όργανα της Πολιτείας και οι τα πρώτα φέροντες και ακολούθως οι : Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Οικονομικοί Εισαγγελείς, Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς, Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων (Σ.Ε.Δ.Ε), Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών (Σ.Ε.Ε.Υ.Υ.ΜΕ.), έχουν ασχοληθεί και μήπως διενεργούνται σχετικές έρευνες και έλεγχοι για τα καταγγελλόμενα; .
Πηγή:
- Νέα ερώτηση «βόμβα» Νικολόπουλου για την ΕΡΓΟΣΕ
https://www.paraskhnio.gr/%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%B5%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%B2%CF%8C%CE%BC%CE%B2%CE%B1-%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CE%B9%CE%B1/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου