Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2018

Σαν Σήμερα 18 χρόνια πριν : Η πρώτη μέρα λειτουργίας του Μετρό στην Αθήνα (35 σπάνιες φωτογραφίες)

Ο κόσμος που είχε επισκεφθεί ως το μεσημέρι το νέο δίκτυο του μετρό, είχε φτάσει το 1.000.000

Eίχε μία αφύσικη καλοκαιρία στην Αθήνα το Σαββατοκύριακο 29 και 30 Ιανουαρίου 2000. «Μαζί με το μετρό έφτασαν και οι αλκυονίδες» έγραφε η Ελένη Μπίστικα στη στήλη της στην «Καθημερινή».

Πραγματικά, για εκείνες τις τελευταίες ημέρες του πρώτου μήνα της νέας χιλιετίας η κυβέρνηση Σημίτη είχε προγραμματίσει την έναρξη της λειτουργίας των δύο γραμμών του μετρό της Αθήνας. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, για να δώσει πανηγυρικό χαρακτήρα στο μεγάλο γεγονός, επέτρεψε τη δωρεάν μετακίνηση τωνεπιβατών. Η επίσημη δικαιολογία ήταν «να εξοικειωθεί το κοινό με το νέο μέσο».


Ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης στα εγκαίνια

Κανένας, όμως, κυβερνητικός παράγοντας ή στέλεχος της Αττικό Μετρό δεν μπορούσε να φανταστεί αυτό που συνέβη εκείνο το ιστορικό, τελικά, Σαββατοκύριακο: εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου πλημμύρισαν τους 14 απαστράπτοντες σταθμούς, έχοντας κάνει υπομονή οκτώ χρόνια, όσο κράτησαν, δηλαδή, οι εργασίες κατασκευής του σημαντικότερου έργου υποδομής για την Αθήνα μετά τον πόλεμο, γράφει στη LIFO ο Δημήτρης Ρηγόπουλος. Ο κόσμος που είχε επισκεφθεί ως το μεσημέρι το νέο δίκτυο του μετρό, είχε φτάσει το 1.000.000.




Έχει υπολογιστεί, ότι η λειτουργία του ΜΕΤΡΟ μείωσε κατά 71.000 τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης ή ισοδύναμα μείωσε την κίνηση με Ι.Χ. κατά 335.000 οχηματοχιλιόμετρα ημερησίως. Λόγω του ΜΕΤΡΟ, οι ρύποι από τα οχήματα μειώθηκαν κατά 8% μέσον όρο.

Η κατασκευή των δύο νέων, υπόγειων γραμμών μετρό, ξεκίνησε το Νοέμβριο του 1992. Με την πρώτη λειτουργία τους το 2000, η γραμμή των ΗΣΑΠ αποτέλεσε τη Γραμμή 1 ενός νέου δικτύου Μετρό, αποτελούμενου από τρεις συνολικά γραμμές. Οι δύο νέες γραμμές κατασκευάστηκαν με γενική ευθύνη της Αττικό Μετρό Α.Ε.

Γραμμή 2 «ΣΥΝΤΑΓΜΑ-ΣΕΠΟΛΙΑ»

Γραμμή 3, «ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ-ΣΥΝΤΑΓΜΑ», συνολικού μήκους 13 χλμ. με 14 Σταθμούς.

Το Νοέμβριο του 2000 προστίθεται στο δίκτυο το τμήμα της Γραμμής 2 ΣΥΝΤΑΓΜΑ-ΔΑΦΝΗ, μήκους 5 χλμ. με 5 νέους Σταθμούς, ενώ την ίδια χρονιά ιδρύεται η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ A.E. (θυγατρική εταιρεία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.) με σκοπό να διαχειριστεί τη λειτουργία του συστήματος.

H Γραμμή 3 (ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ-ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ) επεκτείνεται υπογείως προς τα βόρεια (κατά 5,9 χλμ.) έως τον Σταθμό ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ και από εκεί οι νέοι συρμοί του Μετρό αναδύονται στην επιφάνεια και μέσω των Γραμμών του Προαστιακού Σιδηροδρόμου φθάνουν στον Σταθμό του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος".

Η Γραμμή 2 (ΣΕΠΟΛΙΑ-ΔΑΦΝΗ) επεκτείνεται στα δυο της άκρα και το Μετρό πλέον φθάνει δυτικότερα στο σταθμό Ανθούπολη (Περιστέρι) και νοτιότερα στο σταθμό Ελληνικό.


Συρμός του Μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Καθημερινά περίπου 938.000 επιβάτες εξυπηρετούνται από τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό, ενώ η Γραμμή 1 των ΗΣΑΠ (μήκους 25,6 χλμ. με 24 Σταθμούς) εξυπηρετεί αντίστοιχα 460.000 επιβάτες. Με το Μετρό χρειάζονται μόλις 14 λεπτά για να καλυφθεί η απόσταση Σύνταγμα-Χαλάνδρι, ενώ με το αυτοκίνητο η ίδια απόσταση καλύπτεται σε 45 λεπτά σε ώρες αιχμής.



Ο ετήσιος μέσος όρος επιβιβάσεων είναι περίπου 136 εκατομμύρια. Έχει υπολογιστεί, ότι η λειτουργία του ΜΕΤΡΟ μείωσε κατά 71.000 τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης ή ισοδύναμα μείωσε την κίνηση με Ι.Χ. κατά 335.000 οχηματοχιλιόμετρα ημερησίως. Λόγω του ΜΕΤΡΟ, οι ρύποι από τα οχήματα μειώθηκαν κατά 8% μέσον όρο.


Επέκταση Γραμμής 3 προς Πειραιά

Ο σταθμός Πειραιάς, πλησίον του παλαιού σταθμού ΗΣΑΠ
Η γραμμή 3 του Μετρό από την Αγία Μαρίνα προς τον Πειραιά, είναι συνολικού μήκους 7,6 χλμ με 6 σύγχρονους σταθμούς. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 730.000.000 ευρώ σε περιοχές του Δήμου Πειραιά και των Δήμων της ευρύτερης περιοχής (Νίκαια, Κορυδαλλός, Αγ.Βαρβάρα) που σήμερα έχουν έντονα προβλήματα κυκλοφορίας και χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης από ΜΜΜ.
Με την κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το Λιμάνι έως το Αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό μόλις σε 45 λεπτά. Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 119 τόνους ημερησίως.


Ιδιαίτερα δε, στο Σταθμό Πειραιά προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό Συγκοινωνιακό Κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και Γραμμή 3), το Λιμάνι , τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και το Τραμ, το οποίο προβλέπεται επίσης να διέλθει από την περιοχή αυτή, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.


Θέσεις Σταθμών
Αγία Βαρβάρα Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου (Αγ. Ελεούσα)
Κορυδαλλός Πλατεία Ελευθερίας
Νίκαια Πλατεία Ελ. Βενιζέλου
Μανιάτικα Αιτωλικού & Μαυρομιχάλη
Πειραιάς Λιμάνι (πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ)
Δημοτικό Θέατρο Γρηγορίου Λαμπράκη





Δείτε 35 σπάνιες φωτογραφίες

Όταν έφτασε ο Μετροπόντικας στον σταθμό του Ευαγγελισμού. Στην φώτο απο αριστερά ο τότε Υφ.ΠΕΧΩΔΕ Μ.Λουκάκης, ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ  Κ.Λαλιώτης και ο Πρόεδρος του Αττικό Μετρό Κος Κίκηρας. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ



Ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ  Κ.Λαλιώτης μπροστά απο το TBM  με τους εργαζόμενους για την κατασκευή του Μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Βούλιαξε κυριολεκτικά το περίπτερο επί της οδού Πανεπιστήμιου 44 , κατα την διαρκεια των εργων του μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Τον σταθμό του Μετρό Ακαδημίας είχε την δυνατότητα να επισκέπτεται ο κόσμος τα Σαββατοκύριακα και να δει την εξέλιξη των εργασιών. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ



Από την τελετή αφίξεως του μετροπόντικα στον σταθμό της Πανόρμου. Στην τελετή παραβρέθηκε η Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ  εκπρόσωποι άλλων Υπουργείων, των κατασκευαστριών εταιρειών κ.α. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Από την επίσκεψη του ΥΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη στη σήραγγα του μετρό στου Μακρυγιάννη, όταν έφτασε ο μετροπόντικας. Στην φωτογραφία οι εργάτες ανοίγουν σαμπάνια μπροστά στον μετροπόντικα. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ



Από την επίσκεψη του τότε υπουργού ΥΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη στη σήραγγα του μετρό στου Μακρυγιάννη. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Ο Κ. Λαλιώτης μπροστά στον μετροπόντικα. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Όταν έφτασε ο μετροπόντικας στο Σύνταγμα. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Η Αττικό Μετρό παρουσιάζει τις εξελίξεις των εργασιών στους (από αριστερά) Λ. Κίκηρα, Γ. Γανωτή, Γ. Δασκαλάκη και Δ. Αβραμόπουλος. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Από την επίσκεψη του τότε Πρωθυπουργού Κ. Σημίτη στο ΜΕΤΡΟ, στο σταθμό Δεληγιάννη. Στην φωτογραφία ο Κ. Σημίτης φθάνει στον σταθμό Σεπολίων. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κώστας Λαλιώτης, ξεναγεί στο σταθμό του ΜΕΤΡΟ στην πλατεία Συντάγματος άτομα με αναπηρία και ενημερώνει για τα μέτρα πρόσβασης των ατόμων στους συρμούς. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Η πλατεία μπροστά από το Πανεπιστήμιο Αθηνών μετά τα έργα του Μετρό.


Ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης έκανε μια βόλτα εκείνο το πρωί στην διαδρομή Πεντάγωνο - Σύνταγμα με τους συρμούς του μετρό. Στην φώτο ο Κ. Λαλιώτης αγοράζει εισιτήριο. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Από την επίσκεψη του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη στο Μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Από την επίσκεψη του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη στο Μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ 

Από την επίσκεψη του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη στο Μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ



Από την επίσκεψη του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη στο Μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Από την επίσκεψη του Προεδρείου της Βουλήςστο Μετρό. Στην φώτο ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης και ο τότε Πρόεδρος της Βουλής Α. Κακλαμάνης με την οδηγό του συρμού. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Από την επίσκεψη του τότε Προέδρου της ΝΔ Κ.Καραμανλή στο μετρό της Αθήνας. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Από την επίσκεψη του Προεδρείου της Βουλήςστο Μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Ο Θ. Πάγκαλος και ο Ε. Γιαννόπουλος φθάνουν στα εγκαίνια. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ.Στεφανόπουλο και τον Πρωθυπουργό Κ.Σημίτη έγιναν τα εγκαίνια του Αττικού Μετρό. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Στιγμιότυπο από τον σταθμό του Μετρό στην πλατεία Συντάγματος. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Στιγμιότυπο από τον σταθμό του Μετρό στην πλατεία Συντάγματος. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Στιγμιότυπο από τον σταθμό του Μετρό στην πλατεία Συντάγματος. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


Στιγμιότυπο από τον σταθμό του Μετρό στην πλατεία Συντάγματος. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Στιγμιότυπο από τον σταθμό του Μετρό στην πλατεία Συντάγματος. Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ


O Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος στα εγκαίνια - Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO


O Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος στα εγκαίνια - Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO


Ο τότε Υπουργός Ανάπτυξης Ευάγγελος Βενιζέλος - Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO


Ηλίας Ψινάκης, Σάκης Ρουβάς και Λάκης Λαζόπουλος στα εγκαίνια - Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO


Δήμητρα Λιάνη Παπανδρέου - Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Ειρήνη Παππά - Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO






_____

Το άρθρο δημοσιεύτηκε πρώτη φορά το 2015 στο LIFO.gr από την Α. Κολοβού. ©LIFO 2015


Πηγή:
- Η πρώτη μέρα λειτουργίας του Μετρό στην Αθήνα (35 σπάνιες φωτογραφίες)
http://m.lifo.gr/team/sansimera/54944

1 σχόλιο:

  1. 1996-2004
    Μια οχταετία από τις πιο βρωμερές πολιτικά. Ενα σωρό από σκάνδαλα που βγήκαν μετα από χρόνια στην επιφάνεια αφού έκλεισε η στρόφιγγα του χρήματος για το λαό.
    Μια οχταετία με κάλπικη ευμάρεια, παράνομες προσλήψεις με ρουσφέτια, σκάνδαλο χρηματιστηρίου, Siemens, C4I,MAN κτλ.
    Κι όμως ο λαός δεν είχε καταλάβει τίποτα... κοιτάξτε τους πως πηγαίνουν σαν τα προβατα να δουν και να ταξιδέψουν με το μετρό δωρεάν, χωρίς εισιτήριο... που πλήρωσε πολύ ακριβά η επόμενη γενιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή