Αναδημοσιεύουμε από την καθημερινή:
Σύννεφα μαζεύονται πάνω από τις γραμμές του ΟΣΕ μετά τη νέα παράταση που δόθηκε στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προκαλώντας την έντονη δυσαρέσκεια των Βρυξελλών όσον αφορά τους κυβερνητικούς χειρισμούς. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού) ορίστηκε η 6η Ιουλίου, μετά την πέμπτη κατά σειρά παράταση που δόθηκε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές έως τις 22 Ιουνίου, αλλά τελικώς αποφασίστηκε νέα καθυστέρηση. Σημειώνεται ότι μέσα στο 2016 είχαν οριστεί άλλες τρεις καταληκτικές ημερομηνίες του σχετικού διαγωνισμού, στις 28 Μαρτίου, στις 26 Απριλίου και στις 31 Μαΐου. Τις περιπέτειες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έρχεται να επισφραγίσει η αδράνεια του πολιτικού προϊσταμένου της εταιρείας, του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, ο οποίος διατήρησε ακέφαλη την εταιρεία για μήνες, τοποθετώντας πρόσφατα διοίκηση, η οποία μάλιστα διαφωνεί με τη λύση της ιδιωτικοποίησης. Η απουσία διοίκησης σε συνδυασμό με τη μη δημοσιοποίηση ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, λίγο καιρό πριν από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών στις αρχές του 2016, προκάλεσε έντονη αναστάτωση μεταξύ των υποψήφιων επενδυτών, οδηγώντας στην πρώτη ουσιαστική αναβολή του διαγωνισμού. Στο μεταξύ «έτρεχε» και ο αποκλεισμός της Ειδομένης, ο οποίος κόστισε από τα τέλη του 2015 στην εταιρεία πάνω από 4 εκατ. ευρώ, συν ένα τεράστιο πλήγμα στην αξιοπιστία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσον αφορά το εμπορευματικό της έργο, που σκιαγράφησαν μια εικόνα απόλυτης απαξίωσης τόσο της εταιρείας λειτουργίας του ΟΣΕ όσο και της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Λίγες ημέρες πριν από την ανακοίνωση της παράτασης, στελέχη των Ιταλικών Σιδηροδρόμων (Ferrovie dello Stato Italiane) συναντήθηκαν με εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να ενημερωθούν για τα οικονομικά στοιχεία και τη λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ επισκέφθηκαν και εγκαταστάσεις της εταιρείας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ζήτησαν επιπλέον χρόνο, προκειμένου να εξετάσουν τα στοιχεία που έλαβαν και να διαμορφώσουν την οριστική τους προσφορά. Ωστόσο φαίνεται ότι ουδείς εκ των πιθανών επενδυτών είναι ιδιαίτερα ευχαριστημένος με τις εξελίξεις γύρω από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία κάνει ό,τι μπορεί για να περιορίσει όσο το δυνατόν την αξία της. Με δεδομένο ότι η αποτίμηση θέλει τις δύο υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείες (ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ΕΕΣΣΤΥ) να μην ξεπερνούν τα 35 εκατ. ευρώ και τη δεύτερη να μην είναι βιώσιμη, σύμφωνα με την έκθεση του ανεξάρτητου εκτιμητή, το ποσό που θα εισπράξει το ελληνικό Δημόσιο, σε περίπτωση ολοκλήρωσης της διαδικασίας, δεν αναμένεται να είναι σημαντικό.
Στο μεταξύ, στο παρά πέντε δημοσιεύθηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το 2015, τα οποία μπορεί να εμφανίζουν κέρδη, ωστόσο δεν βελτιώνουν ιδιαίτερα τη συνολική κατάσταση της εταιρείας.
Συγκεκριμένα, τα κέρδη μετά φόρων διαμορφώθηκαν στα 2,47 εκατ. ευρώ έναντι 1,11 εκατ. ευρώ το 2014, και ο συνολικός κύκλος εργασιών –στον οποίο συμπεριλαμβάνονται τα 50 εκατ. ευρώ με τα οποία επιδοτούνται τα άγονα δρομολόγια– έφτασε τα 68,7 εκατ., έναντι 77,9 εκατ. το 2014, παρουσιάζοντας μείωση 11,8%.
Τα έσοδα από εμπορεύματα ανήλθαν στα 14 εκατ. ευρώ και από επιβάτες στα 53,7 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο ο κίνδυνος του «λουκέτου» παραμένει εάν δεν βρεθεί επενδυτής. Και αυτό γιατί σε περίπτωση που δεν περάσει σε ιδιωτικά χέρια η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα προκύψει θέμα ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ, τα οποία φυσικά δεν υπάρχουν στα ταμεία της.
Πηγή:
- Με εκτροχιασμό απειλείται ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
http://www.kathimerini.gr/865062/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/me-ektroxiasmo-apeileitai-o-diagwnismos-gia-thn-trainose
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου