Σήραγγα δοκιμών για τρένα Στη συγκεκριμένη σήραγγα δοκιμάζονται τα βαγόνια για ένα σκληρό καιρικά κόσμο
Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε τους θαλάμους μέτρησης του αεροδυναμικού συντελεστή των αυτοκινήτων, όπου τα οχήματα μπαίνουν σε μια σήραγγα και δέχονται αέρα υπό εξαιρετικά μεγάλη πίεση προκειμένου να καταγραφεί ο συντελεστής αεροδυναμικός τους, το γνωστό μας Cx.
Ωστόσο αυτά που «υπομένουν» τα οχήματα δεν είναι τίποτε μπροστά στον θάλαμο δοκιμής αμαξοστοιχιών της Βιέννης, ο οποίος έχει στόχο να διασφαλίσει ότι τα τρένα θα μπορούν να ταξιδεύουν υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι το περιοδικό τεχνολογίας Wired παρομοιάζει τον συγκεκριμένο θάλαμο δοκιμών με την ίδια την κόλαση!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, ξεκινώντας με το ποια προβλήματα μπορούν να προκαλέσουν σε μια αμαξοστοιχία οι κακές καιρικές συνθήκες.
Υπό καύσωνα μπορεί να υπολειτουργεί ο κλιματισμός, όταν επικρατεί δριμύ ψύχος μπορεί να παγώσουν οι πόρτες με αποτέλεσμα να μην ανοίγουν και η υψηλή υγρασία μπορεί να αδρανοποιήσει το καζανάκι της τουαλέτας!
Τα παράθυρα, εάν δεν είναι φιμέ ή δεν διαθέτουν σκίαστρα, μπορούν να μεταβάλουν την καμπίνα σε... χαμάμ! Κι αυτά είναι μόλις λίγα ενδεικτικά προβλήματα που ενδέχεται να προκαλέσουν οι ακραίες καιρικές συνθήκες.
Για τον λόγο αυτό η Υπηρεσία Σιδηροδρομικών Μεταφορών του Λονδίνου κατασκεύWασε έναν κλιματικό θάλαμο δοκιμών για τα τρένα που θα κινηθούν από και προς τη βρετανική πρωτεύουσα και ειδικότερα γι' αυτά που θα καλύψουν τις ανάγκες τής υπό κατασκευή γραμμής «Ελίζαμπεθ», η οποία θα εγκαινιαστεί το 2018.
Κι επειδή η βρετανική σήραγγα δοκιμών είναι ξεπερασμένη τεχνολογικά, η εταιρεία Bombardier, αναζητώντας τον «απόλυτο θάλαμο βασανισμού» των τρένων, έστειλε με φέρι-μποτ και φορτηγά αρκετά βαγόνια στη μακρινή Αυστρία και ειδικότερα στη Βιέννη όπου υπάρχει η μεγαλύτερη, μήκους 110 μέτρων, κλιματική σήραγγα στον πλανήτη για τη δοκιμή αμαξοστοιχιών.
Πρόκειται για μια εγκατάσταση η οποία πρωτοκατασκευάστηκε πριν από 56 χρόνια, ωστόσο το 2003 εκσυγχρονίστηκε πλήρως και τώρα χρησιμεύει για τις δοκιμές όχι μόνο των βρετανικών, αλλά και άλλων ευρωπαϊκών, ακόμη και των αμερικανικών βαγονιών και μηχανών.
Στη συγκεκριμένη σήραγγα οι κατασκευαστές στέλνουν για δοκιμή τα βαγόνια τους προετοιμάζοντάς τα για τον αληθινό σκληρό (καιρικά) κόσμο.
Ουσιαστικά στη σήραγγα διεξάγεται μια «πρόβα τζενεράλε» προκειμένου τα τρένα να είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν τις πραγματικές δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Για τα λονδρέζικα τρένα της Bombardier η περίοδος δοκιμών κράτησε εννέα ολόκληρες μέρες. Στη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος, υπό διαφορετικές, αλλά πάντοτε αντίξοες καιρικές συνθήκες, οι μηχανικοί εξέτασαν όλους τους βασικούς μηχανισμούς των τρένων, όπως τροχούς, κινητήρες, πόρτες, καθώς και τα συστήματα ψύξης και θέρμανσης.
Πριν από αυτό, τοποθέτησαν σε ολόκληρη την αμαξοστοιχία δεκάδες αισθητήρες προκειμένου να πληροφορηθούν ποια προβλήματα θα αντιμετωπίσουν οι επιβάτες σε ακραίες θερμοκρασίες. Κι όταν μιλάμε για ακραίες θερμοκρασίες αναφερόμαστε σε μια κλίμακα που ξεκινά από τους -45 βαθμούς Κελσίου και φτάνει τους 60!
«Στόχος των δοκιμών ήταν, μεταξύ άλλων, να διαπιστώσουμε σε ποιον βαθμό επηρεάζονται τα διάφορα συστήματα της αμαξοστοιχίας υπό ακραίες καιρικές συνθήκες» τόνισε μιλώντας στο περιοδικό υψηλής τεχνολογίας Wired ο Μάρτιν Γουίλσον, επικεφαλής μηχανικός της σιδηροδρομικής γραμμής «Ελίζαμπεθ».
Για να δημιουργηθούν τεχνητά αυτές οι συνθήκες, τεράστιοι όσο και πανίσχυροι ανεμιστήρες ωθούν τον αέρα μέσα σε μια συσκευή η οποία ανάλογα με τις εντολές που λαμβάνει από τον χειριστή τον παγώνει ή τον θερμαίνει αντιστοίχως με τον βαθμό δοκιμασίας στον οποίο θέλει να υποβάλει το τρένο, ενώ η ταχύτητα του αέρα μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και αυτήν ενός ισχυρότατου τυφώνα, δηλαδή περισσότερα από 340 χιλιόμετρα ανά ώρα!
Η υπερσύγχρονη σήραγγα μιμείται διάφορα καιρικά φαινόμενα, όπως την ασθενή, τη μέτρια ή τη σφοδρή χιονόπτωση, τη βροχόπτωση, αλλά και τους θυελλώδεις ανέμους.
Οι δοκιμασίες των αμαξοστοιχιών ωστόσο δεν σταματούν εδώ! Ακόμη ένα τεστ που πραγματοποιείται αφορά τη θερμότητα που απορροφούν τα βαγόνια όταν υπάρχει μεγάλη ζέστη και ηλιοφάνεια.
Για τη δοκιμασία αυτή, η οποία μόνο στη σήραγγα δοκιμών της Βιέννης μπορεί να διεξαχθεί, τοποθετείται μια φωτοβολταϊκή κυψέλη συνολικού εμβαδού 66 τετραγωνικών μέτρων, η οποία μετρά την άνοδο της θερμοκρασίας, τόσο στις καμπίνες όσο και στη θέση του μηχανοδηγού.
Στην περίπτωση κατά την οποία αυτή είναι υψηλή, τότε πρέπει να αλλαχτούν τα τζάμια των παραθύρων της αμαξοστοιχίας με φιμέ, ή εάν το κόστος κριθεί υψηλό, να τοποθετηθούν σκιάδια, προκειμένου οι επιβάτες να μην «ψηθούν» από την υπερβολική ζέστη.
Ευτυχώς πάντως για τα λονδρέζικα τρένα της Bombardier, όλα τα τεστ ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία, αν και αρκετά τρένα από άλλες χώρες που κινούνται υπό δυσμενείς ή ακόμη και ακραίες καιρικές συνθήκες δεν είχαν την ίδια (καλή) τύχη!
Πηγή:
- Η κόλαση των τρένων
https://www.efsyn.gr/arthro/i-kolasi-ton-trenon
- inside torture chamber trains prove theyll weather anything
https://www.wired.com/2017/01/inside-torture-chamber-trains-prove-theyll-weather-anything/?mbid=social_twitter
Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε τους θαλάμους μέτρησης του αεροδυναμικού συντελεστή των αυτοκινήτων, όπου τα οχήματα μπαίνουν σε μια σήραγγα και δέχονται αέρα υπό εξαιρετικά μεγάλη πίεση προκειμένου να καταγραφεί ο συντελεστής αεροδυναμικός τους, το γνωστό μας Cx.
Ωστόσο αυτά που «υπομένουν» τα οχήματα δεν είναι τίποτε μπροστά στον θάλαμο δοκιμής αμαξοστοιχιών της Βιέννης, ο οποίος έχει στόχο να διασφαλίσει ότι τα τρένα θα μπορούν να ταξιδεύουν υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι το περιοδικό τεχνολογίας Wired παρομοιάζει τον συγκεκριμένο θάλαμο δοκιμών με την ίδια την κόλαση!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, ξεκινώντας με το ποια προβλήματα μπορούν να προκαλέσουν σε μια αμαξοστοιχία οι κακές καιρικές συνθήκες.
Υπό καύσωνα μπορεί να υπολειτουργεί ο κλιματισμός, όταν επικρατεί δριμύ ψύχος μπορεί να παγώσουν οι πόρτες με αποτέλεσμα να μην ανοίγουν και η υψηλή υγρασία μπορεί να αδρανοποιήσει το καζανάκι της τουαλέτας!
Τα παράθυρα, εάν δεν είναι φιμέ ή δεν διαθέτουν σκίαστρα, μπορούν να μεταβάλουν την καμπίνα σε... χαμάμ! Κι αυτά είναι μόλις λίγα ενδεικτικά προβλήματα που ενδέχεται να προκαλέσουν οι ακραίες καιρικές συνθήκες.
Για τον λόγο αυτό η Υπηρεσία Σιδηροδρομικών Μεταφορών του Λονδίνου κατασκεύWασε έναν κλιματικό θάλαμο δοκιμών για τα τρένα που θα κινηθούν από και προς τη βρετανική πρωτεύουσα και ειδικότερα γι' αυτά που θα καλύψουν τις ανάγκες τής υπό κατασκευή γραμμής «Ελίζαμπεθ», η οποία θα εγκαινιαστεί το 2018.
Κι επειδή η βρετανική σήραγγα δοκιμών είναι ξεπερασμένη τεχνολογικά, η εταιρεία Bombardier, αναζητώντας τον «απόλυτο θάλαμο βασανισμού» των τρένων, έστειλε με φέρι-μποτ και φορτηγά αρκετά βαγόνια στη μακρινή Αυστρία και ειδικότερα στη Βιέννη όπου υπάρχει η μεγαλύτερη, μήκους 110 μέτρων, κλιματική σήραγγα στον πλανήτη για τη δοκιμή αμαξοστοιχιών.
Πρόκειται για μια εγκατάσταση η οποία πρωτοκατασκευάστηκε πριν από 56 χρόνια, ωστόσο το 2003 εκσυγχρονίστηκε πλήρως και τώρα χρησιμεύει για τις δοκιμές όχι μόνο των βρετανικών, αλλά και άλλων ευρωπαϊκών, ακόμη και των αμερικανικών βαγονιών και μηχανών.
Στη συγκεκριμένη σήραγγα οι κατασκευαστές στέλνουν για δοκιμή τα βαγόνια τους προετοιμάζοντάς τα για τον αληθινό σκληρό (καιρικά) κόσμο.
Ουσιαστικά στη σήραγγα διεξάγεται μια «πρόβα τζενεράλε» προκειμένου τα τρένα να είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν τις πραγματικές δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Για τα λονδρέζικα τρένα της Bombardier η περίοδος δοκιμών κράτησε εννέα ολόκληρες μέρες. Στη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος, υπό διαφορετικές, αλλά πάντοτε αντίξοες καιρικές συνθήκες, οι μηχανικοί εξέτασαν όλους τους βασικούς μηχανισμούς των τρένων, όπως τροχούς, κινητήρες, πόρτες, καθώς και τα συστήματα ψύξης και θέρμανσης.
Πριν από αυτό, τοποθέτησαν σε ολόκληρη την αμαξοστοιχία δεκάδες αισθητήρες προκειμένου να πληροφορηθούν ποια προβλήματα θα αντιμετωπίσουν οι επιβάτες σε ακραίες θερμοκρασίες. Κι όταν μιλάμε για ακραίες θερμοκρασίες αναφερόμαστε σε μια κλίμακα που ξεκινά από τους -45 βαθμούς Κελσίου και φτάνει τους 60!
«Στόχος των δοκιμών ήταν, μεταξύ άλλων, να διαπιστώσουμε σε ποιον βαθμό επηρεάζονται τα διάφορα συστήματα της αμαξοστοιχίας υπό ακραίες καιρικές συνθήκες» τόνισε μιλώντας στο περιοδικό υψηλής τεχνολογίας Wired ο Μάρτιν Γουίλσον, επικεφαλής μηχανικός της σιδηροδρομικής γραμμής «Ελίζαμπεθ».
Για να δημιουργηθούν τεχνητά αυτές οι συνθήκες, τεράστιοι όσο και πανίσχυροι ανεμιστήρες ωθούν τον αέρα μέσα σε μια συσκευή η οποία ανάλογα με τις εντολές που λαμβάνει από τον χειριστή τον παγώνει ή τον θερμαίνει αντιστοίχως με τον βαθμό δοκιμασίας στον οποίο θέλει να υποβάλει το τρένο, ενώ η ταχύτητα του αέρα μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και αυτήν ενός ισχυρότατου τυφώνα, δηλαδή περισσότερα από 340 χιλιόμετρα ανά ώρα!
Η υπερσύγχρονη σήραγγα μιμείται διάφορα καιρικά φαινόμενα, όπως την ασθενή, τη μέτρια ή τη σφοδρή χιονόπτωση, τη βροχόπτωση, αλλά και τους θυελλώδεις ανέμους.
Οι δοκιμασίες των αμαξοστοιχιών ωστόσο δεν σταματούν εδώ! Ακόμη ένα τεστ που πραγματοποιείται αφορά τη θερμότητα που απορροφούν τα βαγόνια όταν υπάρχει μεγάλη ζέστη και ηλιοφάνεια.
Για τη δοκιμασία αυτή, η οποία μόνο στη σήραγγα δοκιμών της Βιέννης μπορεί να διεξαχθεί, τοποθετείται μια φωτοβολταϊκή κυψέλη συνολικού εμβαδού 66 τετραγωνικών μέτρων, η οποία μετρά την άνοδο της θερμοκρασίας, τόσο στις καμπίνες όσο και στη θέση του μηχανοδηγού.
Στην περίπτωση κατά την οποία αυτή είναι υψηλή, τότε πρέπει να αλλαχτούν τα τζάμια των παραθύρων της αμαξοστοιχίας με φιμέ, ή εάν το κόστος κριθεί υψηλό, να τοποθετηθούν σκιάδια, προκειμένου οι επιβάτες να μην «ψηθούν» από την υπερβολική ζέστη.
Ευτυχώς πάντως για τα λονδρέζικα τρένα της Bombardier, όλα τα τεστ ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία, αν και αρκετά τρένα από άλλες χώρες που κινούνται υπό δυσμενείς ή ακόμη και ακραίες καιρικές συνθήκες δεν είχαν την ίδια (καλή) τύχη!
Πηγή:
- Η κόλαση των τρένων
https://www.efsyn.gr/arthro/i-kolasi-ton-trenon
- inside torture chamber trains prove theyll weather anything
https://www.wired.com/2017/01/inside-torture-chamber-trains-prove-theyll-weather-anything/?mbid=social_twitter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου