Της Μαρίας Μόσχου
Με το βλέμμα στραμμένο στον διαγωνισμό πώλησης του 100% της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού (Rosco) βρίσκεται η αγορά μεταφορών μετά την κατάθεση δύο μη δεσμευτικών προσφορών από τους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους και την Τσεχική SKODA TRANSPORTATION a.s. Η εμφάνιση της τσεχικής εταιρείας που έχει σημαντική θέση στην παγκόσμια αγορά κατασκευής συρμών έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς θα κληθεί να αντιμετωπίσει τον νέο ιδιοκτήτη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A.
Οι δεσμευτικές προσφορές έχουν οριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ για τις 5 Δεκεμβρίου οπότε και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie.
Η εταιρεία φέρεται να διεκδικεί μόνη της την ΕΕΣΣΤΥ.
Πάντως ακόμα και πηγές του Ταμείου εμφανίζονται ιδιαίτερα ικανοποιημένες για την εμφάνιση δύο «μνηστήρων» για την ΕΕΣΣΤΥ μια και ο προηγούμενος διαγωνισμός που «έτρεχε» μαζί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέβη άκαρπος καθώς δεν κατατέθηκε καμία δεσμευτική προσφορά.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η Τσεχική Ιδιωτική εταιρεία διεκδικεί δυναμικά τη Rosco ενώ την ίδια στιγμή διαψεύδονταν οι φήμες που ήθελαν πίσω από την τσεχική εταιρεία να βρίσκονται οι Γερμανοί της Siemens. Πρόκειται για την πρώτη εμφάνιση τσεχικών συμφερόντων εταιρείας σε ιδιωτικοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από την απόκτηση του ΟΠΑΠ από το ελληνοτσεχικό επενδυτικό σχήμα Emma Delta. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Skoda Transportation ήλθε σε επαφή με τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση εδώ και αρκετό καιρό και παρακολουθούσε στενά τις εξελίξεις, εμφανίζοντας διαρκές ενδιαφέρον κατά τη διαδικασία του pre-marketing.
Από την άλλη η απόκτησή της από την Ferrovie dello Stato Italiano -το νέο ιδιοκτήτη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ - είναι στρατηγικής σημασίας. Και αυτό διότι επιτρέπει τον έλεγχο του κόστους συντήρησης του τροχαίου υλικού, τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και βέβαια την μεγιστοποίηση των προσόδων για τους Ιταλούς, καθώς ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ θα λειτουργούν, υπό την ίδια διοίκηση, σαν συγκοινωνούντα δοχεία.
Η διαδικασία
Το αμέσως επόμενο διάστημα, οι σύμβουλοι αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ θα αξιολογήσουν, σύμφωνα με τους όρους και τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στη διαδικασία πρόσκλησης (Process Letter), τις υποβληθείσες αιτήσεις και θα υποβάλουν την εισήγησή τους στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου για το αν πληρούνται τα κριτήρια συμμετοχής στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, η οποία προβλέπει την πρόσβαση σε λεπτομερή στοιχεία για το περιουσιακό στοιχείο και τους σχετικούς όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί η 5η Δεκεμβρίου 2016.
Η εταιρεία είχε βγει στην αγορά το καλοκαίρι, ταυτόχρονα με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά δεν εκδηλώθηκε επενδυτικό ενδιαφέρον. Ωστόσο η ανάδειξη των Ιταλικών Σιδηροδρόμων ως προτιμητέου αγοραστή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ άλλαξε τα δεδομένα και έκανε πιο ελκυστική τη Rosco.
Ο προηγούμενος διαγωνισμός
«Αγκάθι» στην επιτυχή ολοκλήρωση του προηγούμενου διαγωνισμού είχαν αποτελέσει οι λογιστικοποιημένες οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προς την ΕΕΣΣΤΥ, της περιόδου 2014 - 2015, ύψους περίπου 9 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το ισολογισμό της ΕΕΣΣΤΥ του 2015, «το ύψος της απαίτησης της ΕΕΣΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την 31/12/2015, ανέρχεται σε 8,7 εκατ. Αντίστοιχα, το ύψος της απαίτησης από τον ΟΣΕ σε 3,8 εκατ.».
Το ποσό αυτό είναι αρκετά μεγάλο, εάν αναλογιστεί κανείς ότι ο κύκλος εργασιών της ΕΕΣΣΤΥ ανήλθε στα 24,07 εκατ. το 2015, έναντι 26,51 εκατ. το 2014, παρουσιάζοντας μείωση 9,22%.
Το προφίλ των εταιρειών
ΕΕΣΣΤΥ
Η ΕΕΣΣΤΥ το 2015 είχε κύκλο εργασιών 24 εκατ. ευρώ, και καθαρές ζημιές 5,62 εκατ. ευρώ και έχει λάβει τη μοναδική στην περιοχή των Βαλκανίων ευρωπαϊκή διαπίστευση ecm για την επισκευή φορταμαξών. Παράλληλα είναι η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που έχει την ευθύνη της διαχείρισης-μέσω επισκευών και ανακατασκευών- του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της χώρας. Αυτή τη στιγμή, βασικός πελάτης της εταιρείας είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. έχοντας εξασφαλίσει με ορίζοντα το 2023 (δέκα χρόνια με αφετηρία το 2013 -έτος υπογραφής του σχετικού ΦΕΚ) το έργο της συντήρησης βαγονιών του ΟΣΕ. Ταυτόχρονα, στο πελατολόγιο της ΕΕΣΣΤΥ είναι δυνατόν να ενταχθεί η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, μετρό, τραμ), ενώ σημαντικές είναι οι προοπτικές για την ανάπτυξη στα Βαλκάνια. Η εταιρεία διαθέτει συνολικά 10 μηχανοστάσια σε Αττική, Βόρεια Ελλάδα, Θράκη, Θεσσαλία και Πελοπόννησο, όπου εκτελούνται, από ελαφρού έως βαρέως τύπου, εργασίες συντήρησης.
Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι
Ο κρατικός όμιλος Ferrovie dello Stato Italliane είναι μία από τις ηγέτιδες βιομηχανίες της Ιταλίας με τουλάχιστον 7 θυγατρικές στη χώρα: η Trenitalia, ο operator επιβατικού και εμπορευματικού σιδηροδρομικού έργου, είναι μία από τις εταιρείες του στην Ιταλία, όπως και η BusItalia SITA nord, η δημόσια εταιρεία αστικών λεωφορείων. Καθημερινά περισσότεροι από 69.000 εργαζόμενοι διαχειρίζονται πάνω από 8.000 τρένα και 250.000 λεωφορειοχιλιόμετρα, μεταφέροντας περίπου 830 εκατ. επιβάτες - 220 εκατ. μέσω οδικών αξόνων - και 50 εκατ. τόνους φορτίων ετησίως.
Ο όμιλος είχε το 2015 έσοδα ύψους 8,585 δισ. ευρώ, με το 13% να προέρχεται από τις εκτός Ιταλίας δραστηριότητές του.
SKODA TRANSPORTATION a.s.
Η Skoda Μεταφορές, ένας κορυφαίος Ευρωπαίος κατασκευαστής των οχημάτων για την πόλη και σιδηροδρομικών μεταφορών, είναι μια δυναμική και γρήγορα αναπτυσσόμενη εταιρεία με μεγάλη παράδοση στην παραγωγή που εκτείνονται σε περισσότερα από 150 χρόνια. Αν και εξειδικεύεται κυρίως στον περιαστικό (προαστιακό) σιδηρόδρομο, θεωρείται σημαντικός και ανερχόμενος παίκτης στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές. Πρόκειται για ιδιωτική εταιρεία της Τσεχικής Δημοκρατίας και με έργο την κατασκευή συρμών μετρό, τραμ και σιδηρόδρομου. Ο κύκλος εργασιών της αγγίζει τα 800 - 900 εκατ. ευρώ.
Η Skoda είναι σήμερα το νούμερο ένα στον τομέα των σιδηροδρομικών οχημάτων στην Κεντρική Ευρώπη. Απασχολεί 5.000 άτομα και δραστηριοποιείται είτε μέσω θυγατρικών είτε αυτόνομα στη Γερμανία, τη Φινλανδία, τη Γερμανία, τη Ρωσία και την Ουγγαρία.
Πηγή:
- «Μονομαχία» Ιταλών και Τσέχων για την διεκδίκηση της Rosco
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26519&subid=2&pubid=114205234
Με το βλέμμα στραμμένο στον διαγωνισμό πώλησης του 100% της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού (Rosco) βρίσκεται η αγορά μεταφορών μετά την κατάθεση δύο μη δεσμευτικών προσφορών από τους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους και την Τσεχική SKODA TRANSPORTATION a.s. Η εμφάνιση της τσεχικής εταιρείας που έχει σημαντική θέση στην παγκόσμια αγορά κατασκευής συρμών έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς θα κληθεί να αντιμετωπίσει τον νέο ιδιοκτήτη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A.
Οι δεσμευτικές προσφορές έχουν οριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ για τις 5 Δεκεμβρίου οπότε και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie.
Η εταιρεία φέρεται να διεκδικεί μόνη της την ΕΕΣΣΤΥ.
Πάντως ακόμα και πηγές του Ταμείου εμφανίζονται ιδιαίτερα ικανοποιημένες για την εμφάνιση δύο «μνηστήρων» για την ΕΕΣΣΤΥ μια και ο προηγούμενος διαγωνισμός που «έτρεχε» μαζί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέβη άκαρπος καθώς δεν κατατέθηκε καμία δεσμευτική προσφορά.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η Τσεχική Ιδιωτική εταιρεία διεκδικεί δυναμικά τη Rosco ενώ την ίδια στιγμή διαψεύδονταν οι φήμες που ήθελαν πίσω από την τσεχική εταιρεία να βρίσκονται οι Γερμανοί της Siemens. Πρόκειται για την πρώτη εμφάνιση τσεχικών συμφερόντων εταιρείας σε ιδιωτικοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από την απόκτηση του ΟΠΑΠ από το ελληνοτσεχικό επενδυτικό σχήμα Emma Delta. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Skoda Transportation ήλθε σε επαφή με τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση εδώ και αρκετό καιρό και παρακολουθούσε στενά τις εξελίξεις, εμφανίζοντας διαρκές ενδιαφέρον κατά τη διαδικασία του pre-marketing.
Από την άλλη η απόκτησή της από την Ferrovie dello Stato Italiano -το νέο ιδιοκτήτη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ - είναι στρατηγικής σημασίας. Και αυτό διότι επιτρέπει τον έλεγχο του κόστους συντήρησης του τροχαίου υλικού, τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και βέβαια την μεγιστοποίηση των προσόδων για τους Ιταλούς, καθώς ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ θα λειτουργούν, υπό την ίδια διοίκηση, σαν συγκοινωνούντα δοχεία.
Η διαδικασία
Το αμέσως επόμενο διάστημα, οι σύμβουλοι αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ θα αξιολογήσουν, σύμφωνα με τους όρους και τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στη διαδικασία πρόσκλησης (Process Letter), τις υποβληθείσες αιτήσεις και θα υποβάλουν την εισήγησή τους στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου για το αν πληρούνται τα κριτήρια συμμετοχής στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, η οποία προβλέπει την πρόσβαση σε λεπτομερή στοιχεία για το περιουσιακό στοιχείο και τους σχετικούς όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί η 5η Δεκεμβρίου 2016.
Η εταιρεία είχε βγει στην αγορά το καλοκαίρι, ταυτόχρονα με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά δεν εκδηλώθηκε επενδυτικό ενδιαφέρον. Ωστόσο η ανάδειξη των Ιταλικών Σιδηροδρόμων ως προτιμητέου αγοραστή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ άλλαξε τα δεδομένα και έκανε πιο ελκυστική τη Rosco.
Ο προηγούμενος διαγωνισμός
«Αγκάθι» στην επιτυχή ολοκλήρωση του προηγούμενου διαγωνισμού είχαν αποτελέσει οι λογιστικοποιημένες οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προς την ΕΕΣΣΤΥ, της περιόδου 2014 - 2015, ύψους περίπου 9 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το ισολογισμό της ΕΕΣΣΤΥ του 2015, «το ύψος της απαίτησης της ΕΕΣΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την 31/12/2015, ανέρχεται σε 8,7 εκατ. Αντίστοιχα, το ύψος της απαίτησης από τον ΟΣΕ σε 3,8 εκατ.».
Το ποσό αυτό είναι αρκετά μεγάλο, εάν αναλογιστεί κανείς ότι ο κύκλος εργασιών της ΕΕΣΣΤΥ ανήλθε στα 24,07 εκατ. το 2015, έναντι 26,51 εκατ. το 2014, παρουσιάζοντας μείωση 9,22%.
Το προφίλ των εταιρειών
ΕΕΣΣΤΥ
Η ΕΕΣΣΤΥ το 2015 είχε κύκλο εργασιών 24 εκατ. ευρώ, και καθαρές ζημιές 5,62 εκατ. ευρώ και έχει λάβει τη μοναδική στην περιοχή των Βαλκανίων ευρωπαϊκή διαπίστευση ecm για την επισκευή φορταμαξών. Παράλληλα είναι η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που έχει την ευθύνη της διαχείρισης-μέσω επισκευών και ανακατασκευών- του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της χώρας. Αυτή τη στιγμή, βασικός πελάτης της εταιρείας είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. έχοντας εξασφαλίσει με ορίζοντα το 2023 (δέκα χρόνια με αφετηρία το 2013 -έτος υπογραφής του σχετικού ΦΕΚ) το έργο της συντήρησης βαγονιών του ΟΣΕ. Ταυτόχρονα, στο πελατολόγιο της ΕΕΣΣΤΥ είναι δυνατόν να ενταχθεί η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, μετρό, τραμ), ενώ σημαντικές είναι οι προοπτικές για την ανάπτυξη στα Βαλκάνια. Η εταιρεία διαθέτει συνολικά 10 μηχανοστάσια σε Αττική, Βόρεια Ελλάδα, Θράκη, Θεσσαλία και Πελοπόννησο, όπου εκτελούνται, από ελαφρού έως βαρέως τύπου, εργασίες συντήρησης.
Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι
Ο κρατικός όμιλος Ferrovie dello Stato Italliane είναι μία από τις ηγέτιδες βιομηχανίες της Ιταλίας με τουλάχιστον 7 θυγατρικές στη χώρα: η Trenitalia, ο operator επιβατικού και εμπορευματικού σιδηροδρομικού έργου, είναι μία από τις εταιρείες του στην Ιταλία, όπως και η BusItalia SITA nord, η δημόσια εταιρεία αστικών λεωφορείων. Καθημερινά περισσότεροι από 69.000 εργαζόμενοι διαχειρίζονται πάνω από 8.000 τρένα και 250.000 λεωφορειοχιλιόμετρα, μεταφέροντας περίπου 830 εκατ. επιβάτες - 220 εκατ. μέσω οδικών αξόνων - και 50 εκατ. τόνους φορτίων ετησίως.
Ο όμιλος είχε το 2015 έσοδα ύψους 8,585 δισ. ευρώ, με το 13% να προέρχεται από τις εκτός Ιταλίας δραστηριότητές του.
SKODA TRANSPORTATION a.s.
Η Skoda Μεταφορές, ένας κορυφαίος Ευρωπαίος κατασκευαστής των οχημάτων για την πόλη και σιδηροδρομικών μεταφορών, είναι μια δυναμική και γρήγορα αναπτυσσόμενη εταιρεία με μεγάλη παράδοση στην παραγωγή που εκτείνονται σε περισσότερα από 150 χρόνια. Αν και εξειδικεύεται κυρίως στον περιαστικό (προαστιακό) σιδηρόδρομο, θεωρείται σημαντικός και ανερχόμενος παίκτης στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές. Πρόκειται για ιδιωτική εταιρεία της Τσεχικής Δημοκρατίας και με έργο την κατασκευή συρμών μετρό, τραμ και σιδηρόδρομου. Ο κύκλος εργασιών της αγγίζει τα 800 - 900 εκατ. ευρώ.
Η Skoda είναι σήμερα το νούμερο ένα στον τομέα των σιδηροδρομικών οχημάτων στην Κεντρική Ευρώπη. Απασχολεί 5.000 άτομα και δραστηριοποιείται είτε μέσω θυγατρικών είτε αυτόνομα στη Γερμανία, τη Φινλανδία, τη Γερμανία, τη Ρωσία και την Ουγγαρία.
Πηγή:
- «Μονομαχία» Ιταλών και Τσέχων για την διεκδίκηση της Rosco
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26519&subid=2&pubid=114205234
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου