Αναδημοσιεύουμε μια ανάρτηση των Φίλοι του σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης:
"Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς,ξεκίνησαν και οι επισκέψεις των σχολείων όλων των βαθμίδων στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Η χαρά των μελών του Δ.Σ είναι μεγάλη και είμαστε πάντα πρόθυμοι να ξεναγήσουμε όλα τα παιδιά, και όχι μόνο, στα εκθέματα του Μουσείου. Καλούμε όλους τους φίλους του Σιδηροδρόμου, σχολεία, συλλόγους να επισκεφθούν το Μουσείο μας.
Για καλύτερη εξυπηρέτηση θα πρέπει να προηγηθεί τηλεφωνική συνεννόηση.
Τα τηλέφωνα του Μουσείου είναι:
2310559590 &
2310599134
και στο mail μας sfsth@otenet.gr
Σας περιμένουμε και να είστε σίγουροι ότι θα αγαπήσετε τον σιδηρόδρομο και την ιστορία του!!!!"
H ιστορία του κτιρίου
Φωτογραφία του κτιρίου της Στρατιωτικής στάσης
Το κτίριο της Στρατιωτικής στάσης (Station Militaire) της εταιρείας Σιδηροδρόμων «Jonction - Salonique - Constantinople» στη Θεσσαλονίκη.
Φωτογραφία λεπτομέρειας του κτιρίου Το κτίριο κτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα κατά την περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας. Συγκεκριμένα κατασκευάσθηκε από το 1891 μέχρι το 1894 από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Pierro Arigoni μετέπειτα κατασκευαστή της Casa Bianca το 1911.
Παρόμοιας μορφής κτίρια μπορεί να συναντήσει κανείς σε πολλούς σταθμούς του Ο.Σ.Ε. στο Βόρειο Ελλαδικό χώρο, αλλά όχι τόσο περίτεχνα. Το κτίσμα έχει ένα ξεχωριστό αρχιτεκτονικό στυλ, με ιδιαίτερα μορφολογικά στοιχεία, σταυροειδή κάτοψη με άξονα συμμετρίας κάθετο προς τις σιδηροδρομικές γραμμές, συμμετρικά τοξωτά ανοίγματα, στρογγυλό φεγγίτη στις πλάγιες όψεις για τον αερισμό της στέγης και ψευτοπαραστάδες. Ξύλινες τεμνόμενες στέγες, ξύλινους εξωτερικούς δοκούς δεμένους με καλλιτεχνική μαστοριά και «καρδιά» να χτυπά 106 χρόνια και πλέον συνεχούς σιδηροδρομικής ιστορίας.
Το όλο κτίριο περιβάλλεται από μια ακάλυπτη περίφρακτη έκταση για υπαίθριες εκδηλώσεις σ’ ένα ενιαίο ιστορικό τοπίο.
Ενώ το κτίριο της πρώην Στρατιωτικής στάσης παρέμενε αχρησιμοποίητο και εγκαταλειμμένο επί μακρόν, στις 12/07/1996 υπογράφτηκε η σύμβαση εκμίσθωσης του ακινήτου μεταξύ του τότε Διευθυντού της Γενικής Διεύθυνσης της Περιφέρειας Μακεδονίας - Θράκης του ΟΣΕ κ. Γεωργίου Νίνου και του Προέδρου του Συλλόγου των φίλων του Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης κ. Ευθύμιου Κοντόπουλου με συμβολικό μηνιαίο μίσθωμα.
Αφού ολοκληρώθηκαν όλες εκείνες οι νόμιμες διαδικασίες παραχώρησης του χώρου, ξεκίνησε ένας άλλος αγώνας αυτός της διάσωσης και αναπαλαίωσης του κτιρίου.
Φωτογραφία κτιρίου πριν τη χρήση του ως μουσείο Στον αύλειο χώρο στάθμευαν μεγάλα βαρέα οχήματα (γερανοί, κ.λ.π.) όπου σε πιθανή περίπτωση πρόσκρουσης με το κτίριο, η καταστροφή θα ήταν αναπόφευκτη αφού το κτίριο βρισκόταν σε άσχημη κατάσταση.
Με συντονισμένες ενέργειες όμως απεφεύχθη κάτι τέτοιο και ξεκίνησαν οι εργασίες αναπαλαίωσης του κτιρίου. Οι εργασίες ξεκίνησαν με περίπου 2 εκατομμύρια δραχμές τότε και με εταιρεία που ανέλαβε την εν μέρει αναπαλαίωση του κτιρίου, μετέπειτα όμως ενεργοποιήθηκε και η Διοίκηση του Ο.Σ.Ε. όπου με καίριες και αποτελεσματικές πρωτοβουλίες ξεκίνησε η συνολική αναπαλαίωση του κτιρίου της πρώην Στρατιωτικής Στάσης για να έρθει στη σημερινή του μορφή.
Αυτός ο μικρός σταθμός αντίκρυσε το βλέμμα στρατιωτών Ελλήνων και ξένων που πολέμησαν στην διάρκεια των βαλκανικών και παγκοσμίων πολέμων. Αντίκρυσε το πικρό βλέμμα χιλιάδων μελών της εβραϊκής κοινότητος της Θεσσαλονίκης, σ’ εκείνο τον δεύτερο ατιμωτικό έλεγχό τους, πριν φύγουν για πάντα από την πόλη.
Από το 1977 έως το 1997 ο σταθμός παρέμεινε κλειστός.
Σήμερα συνεχίζει να είναι ένα ζωντανό πολιτισμικό στοιχείο της πόλης. Ως Σιδηροδρομικό Μουσείο εγκαινιάσθηκε από τον τότε Υπουργό Πολιτισμού κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, το Σάββατο 16 Ιουνίου του 2001.
Στεγάζει πλήθος συλλεκτικών σιδηροδρομικών αντικειμένων που διασώθηκαν κατόπιν επίμονης προσπάθειας του Προέδρου του Συλλόγου «Φίλοι του Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης», κ. Ευθύμιου Κοντόπουλου.
Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του διατηρήθηκε χάρη στην εθελοντική προσπάθεια του Συλλόγου «Φίλοι του Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης», την υλική, οικονομική και ηθική στήριξη του ΟΣΕ, του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου, του Υπουργείου Πολιτισμού, των Διοικητικών Αρχών της Θεσσαλονίκης και ιδιωτών. Σήμερα που οι παραπάνω δημόσιοι φορείς συνεισφέρουν ελάχιστα έως καθόλου, το Μουσείο προκειμένου να συντηρηθεί έχει καθιερώσει εισιτήριο εισόδου 2€.
Στον περίβολό του σταθμεύει ένα από τα πιο διάσημα βαγόνια του «Orient Express». Πρόκειται για ένα βαγόνι-ρεστοράν του «Orient Express», αγγλικής κατασκευής και χρονολογείται από το 1900. Αποτέλεσε κομμάτι του αυθεντικού Όριεντ Εξπρές, που από το 1883 ταξίδευε με αφετηρία το Παρίσι έως την Κωνσταντινούπολη και ήταν το περιβόητο τρένο για το οποίο γυρίστηκαν περισσότερες από 1800 ταινίες και αυτό που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη διάσημη συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων Αγκάθα Κρίστι.
Το βαγόνι αυτό, μετά από παραχώρηση του ΟΣΕ Α.Ε., ανακαίνισαν οι «Φίλοι του Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης». Στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Κορδελιού, το παρελθόν αναβιώνει μέσα από χάρτες, σάλπιγγες μετάδοσης ακουστικών σημάτων, σήμαντρα ακύρωσης εισιτηρίων, μαγνητικά τηλέφωνα, τηλέγραφο, φανάρια, ρολόγια, γραφεία, γραφομηχανές, σημάνσεις και ό,τι άλλο έχουν καταφέρει να συγκεντρώσουν τα μέλη του Μουσείου. Μεταξύ αυτών και ένα έπιπλο-νιπτήρα από τον «βασιλικό συρμό», ένα από τα λίγα αντικείμενα του «βασιλικού τρένου» που διασώθηκαν.
Υπεύθυνος του μουσείου είναι ο κ. Ευθύμιος Κοντόπουλος, που είναι και Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης.
Το μουσείο επισκέπτονται συνεχώς σχολεία, όπου στην αυλή του οι μαθητές έρχονται σε επαφή με το τρένο και μπορούν να ανέβουν στη μηχανοκίνητη και χειροκίνητη δραιζίνα.
Πολιτιστικό ημερολόγιο: ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
TV100 (170511 ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ)
Αφιέρωμα στο Σιδηροδρομικό μουσείο Θεσσαλονίκης Μέρος Α
Αφιέρωμα στο Σιδηροδρομικό μουσείο Θεσσαλονίκης Μέρος Β
Πηγή:
- Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης/ Η ιστορία του κτιρίου
http://www.sfsth.gr/index.php/mi-history
- Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%B9%CE%B4%CE%B7%CF%81%CE%BF%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%9C%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5%CE%AF%CE%BF_%CE%98%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%82
- Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
http://www.ose.gr/el/%CF%83%CE%B9%CE%B4%CE%B7%CF%81%CE%BF%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5%CE%AF%CE%B1/26-%CF%83%CE%B9%CE%B4%CE%B7%CF%81%CE%BF%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5%CE%AF%CE%BF-%CE%B8%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%82
- politistiko imerologio ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
https://www.youtube.com/watch?v=hZ3slY9eiUs
- TV100 (170511 ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ)
https://www.youtube.com/watch?v=DVS49O1E2AA
- Αφιέρωμα στο Σιδηροδρομικό μουσείο Θεσσαλονίκης. part1
https://www.youtube.com/watch?v=8XLrGtThNTg
- Αφιέρωμα στο Σιδηροδρομικό μουσείο Θεσσαλονίκης. part2
https://www.youtube.com/watch?v=zDlg8bXfNkw
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου