Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017

Αφιέρωμα Ατμάμαξες Breda

Οι ατμάμαξες αυτές ήταν οι ατμάμαξες με την μεγαλύτερη ιπποδύναμη στον ελληνικό σιδηρόδρομο και αποσύρθηκαν από την Κυκλοφορία σταδιακά από το 1971 για να αντικατασταθούν με ντιζελομηχανές.

O Τύπος αυτός Κυκλοφόρησε στο Δίκτυο των ΣΕΚ-ΟΣΕ από το 1954 έως το 1974!

Τις 10 πρώτες μηχανές κατασκεύασε η Breda (τις 1001 έως 1010) το 1953 

ενώ ο 1954 η Ansaldo κατασκεύασε τις υπόλοιπες 10 δηλαδή 1011-1020.


Τα 2 πρώτα χρόνια παρουσίασαν προβλήματα στην Ιπποδύναμη του λέβητα, την Πρόσφυση, και ρηγματώσεις στις Αυλοφόρες Πλάκες και την Καταπόνηση της γραμμής λόγω του μεγάλου αξονικού βάρους τους!

Στάλθηκαν για επισκευή το 1957-58 στo εργοστάσιο της Henschel στην Γερμανία όπου αντικαταστάθηκε ο λέβητας τους σε καύση μαζούτ αντί κάρβουνου!

Αφού γύρισαν στο δίκτυο αμέσως τέθηκαν σε κυκλοφορία έλκοντας τόσο επιβατικές όσο και Εμπορικές αμαξοστοιχίες!

Δούλεψαν κυρίως στον Άξονα Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, Θεσσαλονίκη-Κοζάνη,και στην περιοχή Λάρισας!

Λόγω αξονικού βάρους δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ στο Τμήμα Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη!
Όλες εκποιήθηκαν ως παλιοσίδερα εκτός από την Μα 1002 που έχει τεθεί επικεφαλής ενός ειδικού συρμού θεάτρου-εστιατορίου στο Σ.Σ.Ρουφ, και μια ακόμη που βρίσκεται στον εμπορευματικό Σταθμό Θεσσαλονίκης. (Φωτογραφίες των δυο σωζόμενων Breda / Ansaldo: Ιάσονας Ζώζος).




Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε ένα βίντεο από το εργοστάσιο κατασκευής τους:


Ενώ εδώ μπορείτε να δείτε αποσπάσματα βίντεο από ελληνικές ταινίες όπου εμφανίζονται οι ατμάμαξες Breda

Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
Προέλευση : Ιταλία
Κατασκευαστής : BREDA/ANSALDO
Σειρά Μα : BREDA 1001-1010/ANSALDO1010-1020
Έτος κατασκευής :1953/54
Έτος Κυκλοφορίας :1954
Διάταξη Αξόνων : 2-10-2 (1'Ε1'h2)
Εφοδιοφόρος : Τετραξονική
Βάρος ανα Συνεζευγμένο άξονα : 20.000 kg
Βάρος Πρόσφυσης : 100.000 kg
Βάρος Κατα Άξονα Εμπρός Φορείου : 17.840 kg
Βάρος Κατά Άξονα Πίσω Φορείου : 17.840 kg
Βάρος κατά Άξονα Εφοδιοφόρου : 15.750kg
Βάρος ολικό Ατμάμαξας : 130.000 kg
Βάρος Εφοδιοφόρου : 63.000 kg
Βάρος Ολικό (Ατμάμαξα+Εφοδιοφόρος) : 193.000 kg
Βάρος Ελευθέρων Τροχών (Φορείων+Εφοδιοφόρου) : 93.000 kg
Bάρος σε Tάξη Πορείας Ατμάμαξας :136.000 kg
Bάρος Κενής Ατμάμαξας : 120.000 kg
Βάρος σε Τάξη Πορείας Εφοδιοφόρου : 66.000 kg
Βάρος Κενής Εφοδιοφόρου :28.000 kg
Νερό Εφοδιοφόρου : 24.390 kg
Καύσιμο Εφοδιοφόρου : 13.670 kg
Αριθμός Κυλίνδρων : 2
Διάμετρος Κυλίνδρου : 660mm
Διαδρομή Εμβόλου : 750mm
Διάμετρος Συνεζευγμένων Τροχών : 1600mm
Διάμετρος Τροχών Εμπρός Φορείου : 850mm
Διάμετρος Τροχών Πίσω Φορείου : 1050mm
Θερμαινόμενη Επιφάνεια Αυλών Μικρων : 158m2
Θερμαινόμενη Επιφάνεια Αυλών Μεγάλων : 129,5m2
Θερμαινόμενη Επιφάνεια Πυρωκιβωτίου : 24,5m2
Θερμαινόμενη Επιφάνεια Ολική : 312m2
Θερμαινόμενη Επιφάνεια Εσχάρας : 5,6m2
Θερμαινόμενη Επιφάνεια Υπερθέρμανσης : 128m2
Προθερμαντήρας Νερού : Worthington 3 SAE
Σύστημα Λιπάνσεως Ατμάμαξας : Friedmann
Λιποκιβώτια Ατμάμαξας+Εφοδιοφόρου : Athermos
Γενήτρια Ρεύματος : Ατμογενήτρια Stone
Πίεσης Λέβητα : 18kg/m2 (18atm)
Μέση Διάμετρος Λέβητα : 214,4cm
Επιφάνεια Θερμαινόμενη Ολικη προς το μερος του Νερου : 343,2m2
Αερίαυλοι : 158
Αερίαυλοι Διάμετρος : 54,60cm
Μέταλο Εντός : Χαλκός
Οικονομική Ταχύτητα : 35 km/h
Μέγιστη Ταχύτητα : 90 km/h
Μέγιστη Ισχύς για την Οικονομική Ταχύτητα : 2902 HP
Μέση Πίεση Εμβόλου για την Οικονομική Ταχύτητα : 4,28 atm
Ελκτική Δύναμη για την Οικονομική Ταχύτητα : 8678 kN
Μέγιστη ισχύς : 2950 HP
Ελκτική Δύναμη : 22050 kN
Πέδη/Tροχοπέδη : Knorr
Συνολικό μήκος (Ατμαμαξα+Εφοδιοφόρος) : 24,930m
Μέγιστο Ύψος :4,510m
Εύρος Γραμμής : 1435mm


Πηγή:
- αποσπάσματα βίντεο από ελληνικές ταινίες όπου εμφανίζονται οι ατμάμαξες Breda
http://www.railtv.gr/breda.html

- SEK class Μα
https://en.wikipedia.org/wiki/SEK_class_%CE%9C%CE%B1


- Σιδηροτροχιά Τεύχος 35, σελ 28 Αφιέρωμα στις Ατμάμαξες Breda
https://issuu.com/sfsofathens/docs/sidirotroxia35

- Αφιέρωμα Amnizia Ατμάμαξα Breda.
http://www.amnizia.org/viewtopic.php?t=151249&sid=06c567524702f29c9c2e5cc6d0a614ac

- Ένα σπάνιο ντοκουμέντο(video), η κατασκευή των ατμομηχανών BREDA στο Μιλάνο για λογαριασμό των ΣΕΚ, το 1953
http://osedriver.blogspot.gr/2015/02/video-breda-1953.html

- La "Breda" vista nella produzione di una moderna locomotiva a vapore
https://www.youtube.com/watch?v=L2jNwfwnu44&feature=youtu.be

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου