Μία ακόμα εκπληκτική κατασκευή σχεδιασμένη και υπό υλοποίηση από Ελληνικά χέρια, θα πάρει σύντομα τη θέση της στο πάνθεον των μοναδικών κατασκευών της χώρας. Ο λόγος για την «Σιδηροδρομική Γέφυρα 26» μία σχεδόν «ανώνυμη» γέφυρα η οποία όμως έχει εντυπωσιακά χαρακτηριστικά. Θεωρείται ανώτερη από την μεταλλική οδική γέφυρα Τσακώνας λόγω μεγέθους και είναι ένα από τα νέα τεχνικά επιτεύγματα της χώρας. Γιατί;
Γιατί, οι προκλήσεις στην κατασκευή της είναι πολύ μεγάλες καθώς βρίσκεται ακριβώς πάνω από ένα σεισμικό ρήγμα που δίνει μεγάλους σεισμούς, με τον τελευταίο να καταγράφεται το 1954 με 7 βαθμούς Ρίχτερ. Η κατασκευή της θεωρείται μοναδική στο είδος της, είναι έργο εξαιρετικής πολυπλοκότητας και μεγέθους με ιδιαίτερες μελετητικές και κατασκευαστικές απαιτήσεις.
Στην ήδη δύσκολη αποστολή, αν προσθέσουμε και το γεγονός ότι το τεχνικό διατέμνει ενεργά ρήγματα, με εκτιμώμενες σχετικές μετακινήσεις 20 – 30 cm σε κατακόρυφη διεύθυνση και 10 –15 cm σε οριζόντια διεύθυνση, τότε καταλαβαίνουμε γιατί αυτή η γέφυρα αποτελεί ένα από τα κατασκευαστικά «καμάρια» της ΕΡΓΟΣΕ.
Η σύμμικτη τοξωτή Σιδηροδρομική Γέφυρα ΣΓ 26, της Νέας Διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός βρίσκεται στο 259χλμ του σιδηροδρομικού διαδρόμου Αθήνα-Θεσσαλονίκη στη περιοχή Εκκάρα Φθιώτιδας, σε ένα από τα πιο απόμερα σημεία του Μπράλου.
H γέφυρα έχει συνολικό μήκος 404,80 m και αποτελείται από τρία (3) ανοίγματα (126.85 +151.10+126.85m) τοξωτών φορέων. Τα μεσόβαθρα έχουν ύψος 45,00 m περίπου και εδράζονται μέσω βαθιών θεμελιώσεων. Το κατάστρωμα της γέφυρας είναι σύμμικτο και αποτελείται από δύο κύριες μεταλλικές δοκούς. Επί των ανωτέρω σκυροδετούνται πλάκες οπλισμένου σκυροδέματος (C45/55) στις οποίες διαστρώνεται η επιδομή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής (σκυρογραμμή). Το πλάτος του καταστρώματος θα είναι 16.13 μέτρα.
Στη διεπιφάνεια σύνδεσης της ανωδομής του τεχνικού με τα μεσόβαθρα και τα ακρόβαθρα εφαρμόστηκαν συσκευές σεισμικής μόνωσης (εφέδρανα τριβής με σφαιρική επιφάνεια ολίσθησης και ιξώδεις υδραυλικοί αποσβεστήρες).
Αυτή την εποχή έχουν ήδη κατασκευαστεί οι μεταλλικοί σκελετοί των πέδιλων της γέφυρας και το επόμενο διάστημα αναμένεται με την πρόσθεση των μεταλλικών τμημάτων να ολοκληρωθεί. Έχει επιλεχθεί η μέθοδος της σταδιακής προώθησης μόνο του καταστρώματος, Κατά την φάση κατασκευής προβλέπονται έξι (6) πρόσθετα προσωρινά ενδιάμεσα μεταλλικά βάθρα (δύο ανά άνοιγμα), μέγιστου ύψους 70 m. Η ανέγερση των τόξων γίνεται μέσω ικριωμάτων επί της πλάκας του καταστρώματος. Κρίσιμη παράμετρος στην ανέγερση αποτελεί η τοποθέτηση της κεντρικής κλείδας.
Ακολουθεί η διαδικασία αφαψίδωσης του τόξου, η σταδιακή απομάκρυνση των προσωρινών στηρίξεων του ώστε να ενεργοποιηθεί πλήρως η στατική λειτουργία του. Κατόπιν τοποθετούνται οι μεταλλικοί αναρτήρες και προεντείνονται έτσι ώστε με τον τελικό εφελκυσμό τους να αναιρέσουν τις βυθίσεις του καταστρώματος από τα ίδια βάρη και τα μόνιμα πρόσθετα φορτία.
Η κατασκευαστική διαδικασία εμπεριέχει σημαντικό βαθμό δυσκολίας και πολυπλοκότητας καθώς συναρτάται από συνεχή δυναμική μεταβολή απρόβλεπτων παραγόντων όπως οι θερμοκρασιακές μεταβολές, ο άνεμος κλ.π.
Η Σιδηροδρομική Γέφυρα 26, αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία μαζί με το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός, τον Μάρτιο του 2018 που ολοκληρώνει τα έργα 30 και πλέον ετών στο σιδηροδρομικό διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη που τότε θα διαθέτει σε όλο το μήκος του διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση.
Πηγή:
- Εκκάρα Φθιώτιδας, εκεί που υλοποιείται ένα τεχνολογικό θαύμα – ΦΩΤΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου