Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016

Ένα Βαγόνι με ιστορία - 1918-1940 δυο συνθήκες που υπογράφτηκαν στο ίδιο βαγόνι... (φωτογραφίες και Βίντεο)

Το 1918, μέσα στο προσωπικό του βαγόνι στο δάσος της Κομπιέν, ο Γάλλος στρατάρχης Φερντινάντ Φος υπαγορεύει τους όρους της ανακωχής του 1918 στην Κομπιέν στον Γερμανό, Ματίας Ερτζμπέργκερ (Matthias Erzberger), με την οποία τερματίστηκε ο Α' Παγκόσμιος πόλεμος. Πρόκειται για την περίφημη ανακωχή της Κομπιέν (1918), που αργότερα θέλησε να «αντιγράψει» με τον ίδιο τρόπο και ο Χίτλερ.






How Hitler Humiliated France (2014)



Franco-German Armistice: Hitler (1940)


Victory Over France - Surrender at Compiegne



VH 1940 06 France 1940 Hitler on the wagon.flv


Επισήμως, ο πόλεμος τελείωσε στις 11:00, την "ενδέκατη ώρα, της ενδέκατης μέρας του ενδέκατου μήνα" του έτους εκείνου. Την ίδια μέρα παραιτείται από τον θρόνο του ο Γουλιέλμος Β΄ Τελευταίος Γερμανός αυτοκράτορας.















Η συνθήκη ήταν στην ουσία «άνευ όρων» συνθηκολόγηση της Γερμανίας και αποτέλεσε τη βάση των συνθηκών ειρήνης, που συντάχθηκαν από την Διεθνή Διάσκεψη Ειρήνης, η οποία συνήλθε στο Παρίσι τον Ιανουάριο του 1919.










22 χρόνια μετά  ο Χίτλερ ανακάλυπτε το βαγόνι εκείνο του στρατηγού Φος, όπου το 1918 η Γερμανία είχε υπογράψει την ήττα της. Απαιτεί τη μεταφορά του στο ίδιο σημείο, στο δάσος της Κομπιέν, με αυτή τη φορά τους Γάλλους στη θέση του νικημένου (22 Ιουνίου του 1940).







Η τελετή έχει έντονα ρεβανσιστικό χαρακτήρα απ' την πλευρά των Γερμανών, που ήθελαν όχι μόνο την παράδοση, αλλά και την ταπείνωση της Γαλλίας για να ξεπλύνουν τη δική τους ταπείνωση στο τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου.


Μέσα στο ίδιο σιδηροδρομικό βαγόνι, όπου στις 11 Νοέμβρη 1918 οι Γάλλοι υπαγόρευσαν τους όρους της ανακωχής στους νικημένους Γερμανούς, η σκηνή επαναλαμβάνεται με αντιστροφή των ρόλων.









Σύμφωνα με τους όρους της ανακωχής, η Γαλλία χωρίζεται σε δυο ζώνες: στην κατεχόμενη και στη μη κατεχόμενη. Οι ένοπλες δυνάμεις, εκτός από τα στρατεύματα που ήταν απαραίτητα για την τήρηση της τάξης, στο μη κατεχόμενο έδαφος, έπρεπε να αφοπλιστούν και να αποστρατευτούν. Ολος ο οπλισμός και το πολεμικό υλικό, εκτός από εκείνο που είχαν οι προβλεπόμενες από τη συμφωνία μονάδες, έπρεπε να παραδοθούν.




Στην πολυθρόνα του νικητή, στην οποία τότε καθόταν ο Γάλλος στρατάρχης Φος, κάθεται τώρα ο Χίτλερ και ακούει τον στρατηγό Κάιτελ να υπαγορεύει στους νικημένους Γάλλους τους όρους της ανακωχής.







Η ταπείνωση της Γαλλίας έχει πλέον ολοκληρωθεί.

Η ιστορία του βαγονιού
Το βαγόνι της Compiègne ήταν λοιπόν το ιστορικό βαγόνι στο οποίο είχαν υπογραφεί οι δυο συνθήκες ανακωχής στην Compiègne μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας στον Α και Β παγκόσμιο πόλεμο αντίστοιχα.

Το βαγόνι κατασκευάστηκε το 1914 στο Saint-Denis ως βαγόνι εστιατόριο και χρησιμοποιήθηκε ως τέτοιο μέχρι τον Αύγουστο του 1918. Στη συνέχεια, μετατράπηκε σε γραφείο για το Στρατάρχη Ferdinand Foch, που το χρησιμοποίησε μεταξύ Οκτωβρίου 1918 - Σεπτεμβρίου 1919.

Στις 11 Νοεμβρίου του 1918, ο Foch, ως ανώτατος διοικητής των Δυτικό Μέτωπο, υπέγραψε σε αυτό το βαγόνι την ανακωχή με τη Γερμανία.

Κάποια στιγμή μετά από αυτό, το βαγόνι επέστρεψε στην υπηρεσία Compagnie des Wagons-Lits και σύντομα επανέλαβε υπηρεσίας ως βαγόνι εστιατόριο. Τον Σεπτέμβριο του 1919, δωρήθηκε στο Musée de l'Armée, στο Παρίσι ως έκθεμα στο Cour des Invalides 1921-1927.

Μετά από αίτημα του Δημάρχου της Compiègne, το βαγόνι αποκαταστάθηκε και επέστρεψε στην Compiègne. Εκεί στεγάστηκε σε ένα ειδικά διαμορφωμένο κτίριο του μουσείου, ως ιστορικό μνημείο, μέρος της ανακωχής στο χώρο της τελετής υπογραφής.

Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Χίτλερ διέταξε το βαγόνι να επιστραφεί ακριβώς στην ίδια θέση για την υπογραφή του δεύτερου «ανακωχή στο Compiègne», στις 22, Ιούν 1940 αυτή τη φορά με τη Γερμανία νικητή.

Στη συνέχεια, το βαγόνι μεταφέρθηκε στο Βερολίνο και εμφανίζεται μια εβδομάδα αργότερα στον καθεδρικό ναό του Βερολίνου. Το 1944 το βαγόνι εστάλη Θουριγγία, στην κεντρική Γερμανία. Στη συνέχεια, μεταφέρθηκε στη  Ruhla και αργότερα στη Gotha Crawinkel, κοντά σε ένα τεράστιο σύστημα σηράγγων. Εκεί καταστράφηκε το Μάρτιο, 1945 από την SS με τη φωτιά ή / και δυναμίτη, εν όψη της προέλασης του Αμερικανικού στρατού. Ωστόσο, ορισμένοι βετεράνοι των SS υποστηρίζουν ότι το όχημα είχε καταστραφεί από αεροπορική επιδρομή κοντά στο Ohrdruf, ενώ βρισκόταν ακόμη στη Θουριγγία το 1944. Ακόμα κι έτσι, γενικά πιστεύεται ότι το βαγόνι καταστράφηκε το 1945 από τον SS.

Αντίγραφο του ιστορικού βαγονιού σήμερα - μουσείο Clairière de l'Armistice


A reproduction of the wagon where the Armistice of 22 June 1940 signed between Germany and France, at the museum Clairière de l'Armistice


Στο δίκτυο υπάρχει σήμερα ένα βίντεο που δείχνει το σκελετό ενός βαγονιού που φέρεται να είναι ότι απέμεινε από το ιστορικό αυτό βαγόνι:


Πηγή:
- Compiègne Wagon
https://en.wikipedia.org/wiki/Compi%C3%A8gne_Wagon

- Armistice of 22 June 1940
https://en.wikipedia.org/wiki/Armistice_of_22_June_1940

- «Την ενδέκατη ώρα, της ενδέκατης μέρας, του ενδέκατου μήνα»!..
http://www.sakketosaggelos.gr/Article/3356/

- 1940: Η ταπεινωτική συνθηκολόγηση της Γαλλίας
http://www.rizospastis.gr/story.do?id=323950

- Γερμανία, Ευρώπη, Ελλάδα. Παιχνίδια και “γυρίσματα” της ιστορίας
http://www.i-siatras.gr/permalink/3180.html

- How Hitler Humiliated France (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=RAwmDj6QZC4

- Franco-German Armistice: Hitler (1940)
https://www.youtube.com/watch?v=AerUaQQjtPQ

- Victory Over France - Surrender at Compiegne
https://www.youtube.com/watch?v=EiE12k04pE0

- VH 1940 06 France 1940 Hitler on the wagon.flv
https://www.youtube.com/watch?v=vUYWI8HVJKA

- Compiegne Hitler's railway wagon
https://www.youtube.com/watch?v=1C7sz5H1QOU






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου