Μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον και μάλιστα από οικονομικές και πολιτικές υπερδυνάμεις εξακολουθούν να προσελκύουν τα ελληνικά λιμάνια. Πέρα από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, όπου οι νέοι διαχειριστές (Cosco και SouthEast Gateway αντίστοιχα) προωθούν σημαντικές –υποχρεωτικές και μη– επενδύσεις στο επίκεντρο μπαίνουν από τη νέα χρονιά και οι περιφερειακοί λιμένες. Πρωταγωνιστικό ρόλο αποκτά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο του Αμερικανικού ενδιαφέροντος.
Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει αναφερθεί πολλές φορές ο αμερικανός Πρέσβης Τζέφρι Πάιατ τονίζοντας την κρίσιμη γεωπολιτική σημασία της πόλης και του λιμανιού της ως πύλη προς τις περιοχές της Μαύρης Θάλασσας και των Βαλκανίων. Το ενδιαφέρον των ΗΠΑ δεν είναι μόνο στρατιωτικό αλλά επεκτείνεται και στο επιχειρηματικό πεδίο, έτσι η συμμετοχή τουλάχιστον ενός αμερικανικού επενδυτικού σχήματος στον επερχόμενο διαγωνισμό θεωρείται δεδομένη.
Το βασικό θέμα είναι η σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με άλλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, έργο για το οποίο όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ήδη μια κοινοπραξία επενδυτών από την Αμερική έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναμένεται να είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της διαδικασίας που αναμένεται να ξεκινήσει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει στην ιδιοκτησία του τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου). Τις επόμενες ημέρες το Ταμείο αναμένεται να παρουσιάσει στον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, επόμενο βήμα είναι η τροποποίηση του νόμου , ώστε εκτός από τις υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων να επιτρέπονται και οι παραχωρήσεις πλειοψηφικών ποσοστών των Οργανισμών Λιμένων, στα πρότυπα των ΟΛΠ και ΟΛΘ.
Ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου
Επενδύσεις άνω των 600 εκατ. ευρώ σχεδιάζει για τον Πειραιά η Cosco σύμφωνα με το master plan που έχει εγκριθεί από την ΕΣΑΛ. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται έργα όπως ο νέος επιβατηγός σταθμός κρουαζιέρας, τέσσερα ξενοδοχεία, χώροι στάθμευσης και logistics που θα αλλάξουν ριζικά την εικόνα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Παράλληλα η Cosco έχει βάλει στο τραπέζι και ένα επιπλέον project ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή ενός νέου τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων. Στόχος της Cosco είναι να γίνει ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης. Αυτή η κοινή πορεία και δέσμευση επιβεβαιώθηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του προέδρου της Κίνας Σι Τζινπίνγκ. Φέτος το λιμάνι του Πειραιά αναμένεται να βρεθεί στην πρώτη πεντάδα της Ευρώπης και στην πρώτη θέση στη Μεσόγειο αναφορικά και τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, καθώς από τις 18 Νοεμβρίου ξεπεράστηκε το «φράγμα» των 5 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων (ΤΕU).
Επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Τις επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης προχωρά η κοινοπραξία South East Gateway Thessaloniki (SEGT) του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης. Πέρα από τις επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ που έχει δεσμευθεί να υλοποιήσει προβλέπονται επιπλέον επενδύσεις ύψους 90 εκατ., ενώ επιπλέον δαπάνες ύψους 30 έχουν προβλεφθεί για την αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού. Κεντρικό είναι το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, το οποίο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023 και θα δώσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τη δυνατότητα να εξυπηρετεί πλοία πολύ μεγάλης χωρητικότητας (18.000 TEUs). Στόχος είναι η Θεσσαλονίκη να μετατραπεί στο μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο για όλα τα Βαλκάνια, καθώς παράλληλα με τα έργα στο λιμάνι θα αναπτυχθεί ένα ολόκληρο δίκτυο logistics, αξιοποιώντας τόσο την οδική όσο και τη σιδηροδρομική σύνδεση, καθώς προχωρούν τα αντίστοιχα έργα.
Κώστας Κετσιετζής
Πηγή:
- Παγκόσμιος πόλεμος» για τα ελληνικά λιμάνια
https://www.insider.gr/eidiseis/oikonomia/126158/pagkosmios-polemos-gia-ta-ellinika-limania
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου