Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2020

Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΩΝ-ΚΟΡΙΝΘΟΥ-ΑΙΓΙΟΥ-ΠΑΤΡΩΝ: ένα μεγάλο "μετρό"

Αναδημοσιεύουμε μια ανάρτηση του συγκοινωνιολόγου Γ. Νάθενα:

(Οι φωτογραφίες είναι του συναδέλφου μηχανικού Χρήστος Οικονόμου)

Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΩΝ-ΚΟΡΙΝΘΟΥ-ΑΙΓΙΟΥ-ΠΑΤΡΩΝ: ενα μεγάλο "μετρό" ουσιαστικά (πεστε τον και Προαστιακό η Περιφερειακο Σιδηροδρομο) σε μηκος 200 χλμ, ως συγκοινωνιακη και πολεοδομικη δομικη παρέμβαση







Η νέα γραμμη Αθηνών-Κορίνθου-Αιγίου-Πατρών, ειδικα οταν ηλεκτροκινηθει και εάν μπορέσει να την εκμεταλλευτει σωστα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μπορει να αποδειχθει "χρυσορυχειο" για τον σιδηρόδρομο. Πιστεψτε με, ουτε στις μελετες σκοπιμοτητας και Αξιολόγησης Κόστους-Οφέλους δεν μπορει αυτο να αποτυπωθει επαρκώς, γιατι κανενα κλασσικο συγκοινωνιολογικο και οικονομετρικό μοντέλο, δεν μπορει να συλλάβει την φοβερη δυναμικη που θα αναπτυχθει μεσω του συγχρονου ηλεκτρικου τραινου (εξπρές υπεραστικού, stopping περιφερειακού και προαστιακού) στην ανταλλαγη μετακινησεων κατ αρχην μεταξυ Πατρας-Αθηνας και ενδιαμεσων πληθυσμιακων κεντρων (με πολυ σημαντικη παράγωγη κινηση και modal shift προς το τραίνο), αλλα κυριως στην περαιτερω ενδυναμωση και πυκνωση των τελευταιων απο πληθυσμιακης πλευρας (και άρα στην περαιτερω αυξηση της παραγωγής των μετακινησεων και της κατανομης τους στη συνεχεια στον σιδηροδρομο σε μεγαλο βαθμό), λογω της αυξημενης ποιοτητας ζωης στην παραλιακη ζωνη του Κορινθιακου και την ταση μετεγκαταστασης πολλων Αθηναιων προς αυτην, αφου το μετ επιστροφης ταξιδι τους για δουλεια η δουλειες προς την Αθηνα (commuting) θα καταστει σε χρονο, συγκρισιμο με τον χρονο αστικης μετακινησης σημερα και ακομα χειροτερα στο εγγυς μελλον στην ευρυτερη ζωνη εμβελειας της Αθηνας. Ουσιαστικά η γραμμή θα λειτουργεί σαν ενας μεγαλου μηκους "Προαστιακός" (πεστε τον και Περιφερειακό) Σιδηροδρομος, εξυπηρετωντας το λεγομενο longer distance commuting, κατ αναλογιαν του οτι συνέβη ηδη, τηρουμένων των αναλογιών, σε αναλογες περιπτώσεις στην Ιαπωνια, τις ΗΠΑ (North Eastern Corridor) και πολλές πυκνοκατοικημενες ζωνες της Ευρωπης, μεσαίων αποστάσεων.





Η εστω σταδιακη και αργα εξελισσομενη παρελευση της κρισης συνοδευεται απο κατακορυφη αυξηση της κινητικοτητας λόγω βαθμιαίας ανάκαμψης του ΑΕΠ και στο βαθμο που αυτο γινεται κατά κυριο λογο με ΙΧ σημερα, συντομα οι οδικες αρτηριες της πρωτευουσας θα ξαναφραξουν, η ρυπανση και η συμφορηση θα καταστουν αφορητες και πλεον η εναλλακτικη λυση της μετακινησης (μετεγκατάστασης - μονιμης ή εποχιακής μεσω δευτερης κατοικιας) ενος μεγάλου μερους του πληθυσμου της ευρυτερης Αθηνας στα θερετρα του Κορινθιακου, με δεδομενη την υπαρξη μιας ταχειας, αξιοπιστης και φιλικης σιδηροδρομικης συγκοινωνιακης συνδεσης κατ ευθειαν με την καρδια της Αθηνας (μέσω Τραινου+Μετρό), θα καταστει ακρως ελκυστικη προοπτική. Οπως ειχε γινει τα προηγουμενα χρονια στην περιοχη Μεσογειων-Ανατολικης Αττικης (γι αυτό θα πρεπει να υπαρξει και σχετικη προετοιμασια και οργανωση του πολεοδομικου, χωροταξικου αλλα και κυκλοφοριακου και συγκοινωνιακου σχεδιασμου, ωστε να απορροφησει ομαλα και οχι ασυντονιστα και αναρχα αυτο το φαινομενο).





. Η συντμηση του χρονου διαδρομης λογω της υπαρξης του συγχρονου τραινου Αθηνων-Αιγιου-Πατρών αλλα και του νεου αυτοκινητοδρομου της Ολυμπιας Οδού, θα λειτουργησει ως μοχλος μιας τετοιας τασης, όπου εκμεταλλευομενος ο σιδηροδρομος τις μελλοντικες αναγκαστικες πολιτικες ενισχυσης του που θα υπαρξουν λογω ΕΕ και κλιματικης αλλαγης, μπορει να βρει ενα πολυ αποδοτικο νέο πεδιο δρασης





Πηγή:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου