Ευχαριστούμε το φίλο
Θεοδόσης Τσιρώνης
για την αποστολή του συνδέσμου
Αναδημοσιεύουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση του
Αθανάσιος Ευθύμιος Νικόπουλος
από την ομάδα:
Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης - Old Photos of Thessaloniki
Μια μικρή σειρά φωτογραφιών, υποσημείωση στην ελλιπώς φωτισμένη σιδηροδρομική ιστορία της πόλης. Εμπορικά βαγόνια (κλειστά και πλατφόρμες) και σιδηροδρομικές κατασκευές από την Γαλλο-Βελγική εταιρία Baume & Marpent που είχε αναλάβει to 1893 να προμηθεύσει με τροχαίο υλικό την νέα γραμμή Θεσσαλονίκης - Μοναστηρίου της Societe du Chemin de Fer Ottoman Salonique Monastir. Η Baume & Marpent ιδρύθηκε το 1853 στο χωριό Baume, της κοινότητας Haine-Saint-Pierre -προάστιο σήμερα της πόλης La Louvière στο κεντρικό Βέλγιο και το 1882 με τη συμμετοχή και γαλλικών κεφαλαίων μετονομάστηκε σε "Société Anonyme Baume & Marpent" δημιουργώντας και δεύτερη παραγωγική μονάδα στο Marpent της βόρειας Γαλλίας. Στις φωτό εκτός από τροχαίο υλικό υπάρχει η πρόσοψη του εργοστασίου κι ένα απρόσμενο δώρο : ένα υπό κατασκευήν μεταλλικό ζευκτό της κατεστραμμένης πια και εξαφανισμένης πρώτης Οθωμανικής σιδηροδρομικής γέφυρας του Αξιού της γραμμής Μοναστηρίου -κάτι που χρονολογεί τις λήψεις γύρω στα 1892-93. Μικρά κομμάτια του τεράστιου πίνακα που αργά συμπληρώνεται...
Δείτε τις φωτογραφίες και μια σύντομη περιγραφή για την καθεμιά:
Η πρώτη παραγωγική μονάδα της εταιρείας μεταλλικών και σιδηροδρομικών κατασκευών στο Baume, της κοινότητας Haine-Saint-Pierre, 1892-93.
Σχόλια
- Iordanis Vlachopoulos Το συγκεκριμένο βαγόνι προοριζόταν για τον σιδηροδρομικό σταθμό Βαρσοβίας - Βιέννης (Варшаво—Венская железная дорога -В. В. Ж. Д.- ) των Ρωσικών σιδηροδρόμων.
- Αθανάσιος Ευθύμιος Νικόπουλος Μια ιδέα για το δημιουργικό χάος στο εσωτερικό ενός τέτοιου εργοστασίου την ίδια ακριβώς εποχή, δίνει μια φωτογραφία από μια άλλη ανταγωνιστική επιχείρηση επίσης Γαλλο-Βελγικών συμφερόντων, τη "Société Anonyme Franco-Belge pour la Construction de Machines et de Matériel de Chemins de Fer" στην κοινότητα του Raismes του δήμου Valencienne στη βόρεια Γαλλία. Αν και δεν αποκλείεται, δεν μπορέσαμε ωστόσο να διαπιστώσουμε κατά πόσον είχε κι αυτή κάποια συμμετοχή στην προμήθεια τροχαίου υλικού είτε για τη γραμμή Θεσσαλονίκης Μοναστηρίου, είτε για κάποια από τις υπόλοιπες των Ανατολικών Σιδηροδρόμων. Η έρευνα είναι ανοιχτή.
Κλειστό βαγόνι μεταφοράς εμπορευμάτων στις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Στο πλάι η αναγραφή "Salonique" και η οθωμανική ημισέληνος...
Σχόλια
Jason Zorzos C.O σημαίνει Chemins de fer Orientaux... στα ελληνικά «Ανατολικοί Σιδηρόδρομοι» με τα αρχικά Α.Σ.
Το ίδιο σε ανοικτό χώρο...
Και στο οπισθόφυλλο της φωτογραφίας τα τεχνικά χαρακτηριστικά της κατασκευής, διαστάσεις χωρητικότητα κλπ...
Σχόλια
Αθανάσιος Ευθύμιος Νικόπουλος Κάτω από την ημισέληνο τα αρχικά S.M. (Salonique - Monastir). Και βέβαια το ανοιχτό βαγόνι θυμίζει αυτό της γνωστής αναμνηστικής καρτ ποστάλ από την έναρξη λειτουργίας της γραμμής μεταξύ των δύο πόλεων το 1894 :
Κι ένα από τα τοξωτά σιδερένια ζευκτά της γέφυρας του Βαρδάρη. Αποσυναρμολογημένο θα μεταφερθεί όπως και όλα τα υπόλοιπα για να μονταριστεί επί τόπου στα λίθινα βάθρα της. Πάνω από τη γέφυρα αυτή πέρασε στις 25 Οκτωβρίου του 1912 ο ελληνικός στρατός στην τελική πορεία για την κατάληψη της Θεσσαλονίκης. Καταστράφηκε στο μεσοπόλεμο μετά την εκτροπή του Αξιού και αντικαταστάθηκε από μια επόμενη στη νεά κοίτη του ποταμού, από την εταιρεία που ανέλαβε να φέρει σε πέρας τα τεράστια αποστραγγιστικά και βελτιωτικά έργα του κάμπου.
Σχόλια
Κυριάκος Γκλεζάκος Αυτό είναι ζευκτόν γεφύρας. Όχι τόξον.
Πηγή:
- Μια μικρή σειρά φωτογραφιών, υποσημείωση στην ελλιπώς φωτισμένη σιδηροδρομική ιστορία της Θεσσαλονίκης
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2780170378743336&set=oa.10156818171839599&type=3&theater&ifg=1
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου