Την ιστορία μας έστειλε ο φίλος Φραγκίσκος Έλλιοττ:
Μια Χριστουγεννιάτικη ιστορία της Έλξης , από φίλο παλιό μηχανοδηγό και μηχανοστάσιαρχη, εδώ και πολύ καιρό στη σύνταξη:
Εκεί στο μακρινό 197χ.... Κρύο πολύ. Η θερμοκρασία είναι κάτω από το μηδέν. Ανά διαστήματα ρίχνει και δυνατό χιονόνερο. Ξημερώνουν Χριστούγεννα και η αρκετά βαριά ταχεία 605 με καμιά 15 επιβατάμαξες μαζί και τα δυο επίκουρα ''Ζεπ.'' έχει πάρει το διάσελο, εκεί στη μεγάλη γαλάρια του Κουρνοβου και αρχίζει κατηφορίζει. Ωραία, πολύ καλά τα πήγε και τα πάει ''η κυρία'' (η 450αρα MLW) , 1,6 υπερτροφοδότη έπιασε στην ανωφέρεια, ας την ξεκουράσω ρολλάροντας την, το δικαιούται, σκέφτηκε ο έμπειρος μαστροΔημήτρης που την πάει για πολλοστή φορά από ''τα δεξιά'' , στη θέση του Μηχανοδηγού. Μάστορας εδώ και πολλά χρόνια. Ξεκίνησε από παιδί, μαθητής τεχνίτης στο ΚΕΠ, έχει τρίψει πόσα και πόσα κουζινέτα και πλατυκάρια !! και έφτασε να γίνει Μηχανοδηγός, ακόμα και στις Ατμάμαξες που τις δούλεψε, φυσικά στην αρχή, ως Θερμαστής. Παγερή νυχτιά και έρχεται η Αγία μέρα. Η ώρα είναι κοντά τρεις.''Βαρύ'' το σκοτάδι εδώ στο βουνό και το ''σκίζουν'' οι προβολείς της ''Καναδεζας''. Ο μαστροΔημήτρης πότε με την Αυτόματη και πότε μαζί με την Ηλεκτροδυναμική, εντελώς έμπειρα & με σιγουριά ,''κρατάει'' την ταχύτητα στον κατήφορο.
Που και που, έτσι χαλαρός, ψιλοτραγουδάει οδηγώντας, πότε κάτι κλασικό του Καζαντζίδη και πότε κάτι του Διονυσίου, άλλωστε και οι δυο είναι αγαπημένοι του αλλά, λόγω της μέρας που ανατείλει με το καλό, αρχίζει να τραγουδάει τα κάλαντα !! Έχει κέφια αφού, ανυπομονεί να καθίσει στο γιορτινό τραπέζι με την οικογένεια του, γιορτάζει και η μοναχοκόρη του και επιτελούς θα είναι αυτές τις μέρες μαζί με τους δικούς του μιας και είναι βέβαιος από την υπηρεσία ότι το προγραμματισμένο του ρεπό, ισχύει !!
Ο βοηθός του ''στα αριστερά'', γελάει. Χαίρεται που ο μάστορας του είναι χαρούμενος & σιγοτραγουδάει .Στις αριστερές καμπύλες του φωνάζει ''μάστορα απ' εμένα ελεύθερα-πάμε !!'' κοιτάζοντας τακτικά και την μεγάλη σύνθεση πίσω για το πως έρχεται !!.Κάποια στιγμή του λέει....''ΜαστροΔημήτρη θες κανένα κουλουράκι; Τα 'χει φτιάξει η μητέρα μου. Μου τα 'δωσε και τα ξέχασα !!'' Καλή ιδέα, σκέφτηκε ο μάστορας έτσι, για να ξεγελάσει τη πείνα ενός ακόμα ξενυχτιού. Ναι δώσε μου του λέει και ο βοηθός του ο Αποστόλης περιμένει να βρεθούν σε καμιά ευθεία ή δεξιά καμπύλη και αμέσως σηκώνεται από ''τα αριστερά του'' κάνει το γνωστό ζιγκ-ζακ για να περάσει τους πράσινους ''πύργους'' των χειριστηρίων, για να φτάσει στον μάστορα και του δίνει δυο ψωμωμένα κουλούρια. Ευχαριστώ του λέει ο μαστροΔημήτρης, πολλά είναι δυο, τρώει και ....''πω πω !! πάρα πολύ ωραία είναι !! ν' είναι πάντα καλά & άξια η γυναίκα και να σε χαίρεται !!''. ''Ευχαριστώ μάστορα, αν θες άλλο πες μου '' και γυρίζει και κάθεται στα ''αριστερά του''.Το ταξίδι κυλάει μεσ' την νύχτα ομαλά. Οι προβολείς της 450αρας κάνουν το ''βαθύ'' σκοτάδι μπροστά, σκέτη μέρα και οι γνωστοί ήχοι των γκανατσών , της ηλεκτροδυναμικής, της εξυδάτωσης της ''Βεστινχαους'', του ραδιοτηλεφώνου και οι στροφές του 251, αλλά και το τραγούδι & τα κάλαντα του μαστροΔημήτρη, συμπληρώνουν την σιδηροδρομική εικόνα.
Περνάνε το μεγάλο γεφύρι του 248 και πλησιάζουν Καρυά. Το 1001 του Δομοκού γράφει....''ενεργός η Καρυά'. Ο έμπειρος μάστορας με τα αμέτρητα χιλιόμετρα σκέφτεται, καθώς ''πιάνει'' ελαφρά τη πέδη γιατί, τον πήρε λίγο ο κατήφορος....''πόσους να 'χω πάλι πίσω και ειδικά πόσοι να 'ναι και να κοιμούνται άνετα & ζεστά στις δυο WL !! Μπα Χριστουγεννιάτικα, άδειες πρέπει να 'ναι τόσες καρότσες !! Άδειες ξεάδειες, εγώ πιστός πάντα στην υπηρεσία με άλλο ένα ακόμα ξενύχτι και δόξα στον Χριστό που γεννιέται, να μου δίνει πάντα καλά χιλιόμετρα χωρίς κανένα συμβάν και κακό !!'.
Δακρύζει λίγο καθώς θυμάται. Δεν έχει περάσει και πάρα πολύς καιρός από τις δυο μεγάλες συμφορές του Δοξαρά ,την άλλη τα Χριστούγεννα του 71 στο Κρυονέρι καθώς και της Βυρώνειας το 76, όπου ''έχασε'' εντελώς άδικα....έντεκα καλούς φίλους και συνάδελφους !! .''Φτάνουμε Καρυά....'' λέει ο Αποστόλης και αμέσως ο μαστροΔημήτρης βλέπει το προειδοποιητικό μηχανικό πρόσημα κλειστό με τον πορτοκαλί δίσκο του κάθετα και τα πορτοκάλι του αναμμένα ( τότε, χωρίς ακόμη την σημερινή τηλεδιοίκηση, όπου με την νέα γραμμή ''έσβησε'' και πέρασε και αυτή ένδοξα για πάντα στην μεγάλη Ελληνική ιστορία, τα εκεί προσήματα, οι σημαφόροι ήταν όλα τους λειτουργικά και φωτιζόμενα τη νύχτα όπως και οι κλασικές φαναριέρες των''ψαλιδιών'' !!) .''Όπα τι έχουμε εδώ, διασταύρωση....! '' λέει και αρχίζει να πεδήζει πιο γερά για να σταματήσει μετά σχεδόν από 700 μέτρα ,στον κλειστό σημαφόρο που πράγματι παρουσιάζεται μεσ' την νυχτιά και την ερημιά, οριζόντια ο βραχίονας του και το αναμμένο ερυθρό φως να ''καμαρώνει '' εκεί στα ψηλά. Σταματάει.
Ευκαιρία λίγο να τεντωθεί και να ξεμουντιάσει. Περιμένει. Ο κανονισμός λέει, αναμονή 3 λεπτών προ κλειστού σήματος καλύψεως. Πέρασαν 4 και κάτι και ο μηχανοδηγός ο Δημήτρης ''φωνάζει'' από το ραδιοτηλέφωνο (Ρ/Τ)....''Καρυά καλημέρα και χρόνια πολλά. Η 605 στον κλειστό σημαφόρο σας, έτοιμος!!''. Σιωπή, καμιά απάντηση. Άλλη μια αγγελία από πλευράς του από το Ρ/Τ, ''πειράζοντας του'' την ευαισθησία λήψης & εκπομπής του και πάλι τίποτα από την Καρυά. Κοιτάζονται αμίλητοι και δυο, ο ένας από την μια πλευρά και ο άλλος απ'την άλλη, στον θάλαμο της 450αρας, ξέρουν ότι οι δυο σήραγγες δημιουργούν κάποιες φορές πρόβλημα με την επικοινωνία με την Καρυά αλλά πάντα μετά από λίγο ελάχιστα, μιλούν τελικά μαζί της. Εδώ τώρα, μετά από τόσα λεπτά....τίποτα!!
Τι συμβαίνει βραδιάτικα & Χριστουγεννιάτικα άραγε ;; Ο μαστροΔημήτρης καλεί με το Ρ/Τ της Δ/Η τον Προϊστάμενο της 605, ( σε κάποια βαριά τραίνα, έχουν αρχίσει να έχουν φορητό ''μπουζούκι'' στα Δφπτ & ΒΔφπτ οι προϊστάμενοι .) λέγοντας του, τάχα....''Κάλεσε μήπως την Δ/Η ο προϊστάμενος της 605 ;;'' θέλοντας να σιγουρευτεί έτσι ότι το Ρ/Τ του δεν έχει πρόβλημα και ''να τα έχει παίξει''. Αμέσως ο Προϊστάμενος απάντησε...''όχι, όχι Δημήτρη !!''. Καλώς, λάθος του απαντάει και σίγουρος ότι το Ρ/Τ του λειτουργεί, ξανακάνει άλλη μια προσπάθεια προς την Καρυά, χωρίς θετικό αποτέλεσμα όμως. Η κατάσταση γίνεται σοβαρή !! Τα κατεχόμενα η Καρυά τα βλέπει ''καθαρά'' από απέναντι της .Τι ν' έχει γίνει ;; και καλεί αμέσως τον προϊστάμενο του τραίνου του....''Προϊστάμενος 605....Γιώργο....τέσσερα !! Με το συνθηματικό να αλλάξει κανάλι, πράγμα που ο προϊστάμενος το έκανε .Δεν είναι ανάγκη να μάθουν και να ''τρομάξουν'' όλοι στο κύριο το ''2'' τουλάχιστον όχι τώρα!!
Βέβαια ο περίεργος – κουτσομπόλης ,μπορεί και αυτός να γυρίσει άλλα θα χάσει την επαφή με το ''2'' πράγμα σχετικά επικίνδυνο.
''Γιώργο μ' ακούς ;''
Σ' ακούω Δημήτρη.
Τι έγινε;;
'' Είναι κλειστός ο Σημαφόρος. Καλώ την Καρυά τόση ώρα και δεν απαντά !! Θα πάω με τα πόδια στον σταθμό να δω τι συμβαίνει !! Λέει ο μαστροΔημήτρης. Μάλιστα , μπλέξαμε νύχτα και Άγια που είναι κιόλας, λέει ο προϊστάμενος και τον ρωτάει...''να βγω έξω στο μπαλάστρο με το μαγνητικό για να βρω βύσμα και αν δε καλέσει να πάω εγώ ;; '' .Όχι όχι Γιώργο ,θα πάω εγώ μια και καλή του λέει , βλέπεις σκέφτεται ότι είναι και σε κάποια ηλικία ο Προϊστάμενος, πάει για σύνταξη, είναι κρίμα να περπατάει μέσ' την άγρια παγωνιά με μηδέν στο σκοτάδι ,στα παγωμένα σκύρα και μέσα από τις γαλαρίες .Θα αργήσουμε να πάει, μονολογεί. Εγώ θα πάω πολύ πιο σύντομα και ελπίζω μη δω τίποτα κακό στον σταθμό !! Πράγματι ,αφού πήρε την απόφαση να βγει από τον ζεστό θάλαμο της MLW του , έβαλε το μπουφάν του πάνω από το μπλε υπηρεσιακό σακάκι, πήρε τον δυνατό φακό του και έδωσε εντολή στον βοηθό του να μείνει μέσα στον θάλαμο και να περιμένει τι θα του πει ο ίδιος από το Ρ/Τ όταν πάει στον σταθμό ή στο χειρότερο να τον περιμένει να γυρίσει. Του πρότεινε του μάστορα του να πάει αυτός αλλά ήδη ο μαστροΔημήτρης είχε βγει έξω στην κορνιέρα και κατέβαινε από την ''παγωμένη'' βαρδαμάνα , πήρε και ένα γερο κλαδί που βρήκε γιατί, δε ξέρεις τι γίνεται π.χ. με κανένα ζώο και το φως του φακού του χάθηκε όπως και αυτός μέσα στη σήραγγα, παράλληλα ο διακοπτόμενος ήχος του αεροσυμπιεστή με τα γνωστά ''φτερνίσματα του '' της εξυδάτωσης όπως και ο ήχος από το ρελαντί του 251 της ''Καναδεζας'', απομακρύνθηκαν από τα αυτιά του. Κάποια στιγμή βγήκε απ' αυτήν.
Περπάτησε στον πάγο και το ψύχος, προσέχοντας μη γλιστρήσει στους μεταλλικούς στρωτήρες, πέρασε και τη δεύτερη σήραγγα, πέρασε και ''το ψαλίδι'' , φτάνοντας τελικά στο κτίριο του σταθμού όπου το εξωτερικό φως ήταν αναμμένο. Πλησίασε, ποιος ξέρει τι θα δω , μονολόγησε και άνοιξε την κλειστή πόρτα του μικρού γραφείου κυκλοφορίας. Του ήρθε μια γλυκεία αλλά και έντονη αίσθηση ζέστης από την ξυλόσομπα που έκαιγε και βλέπει τον σταθμάρχη να..... κοιμάται με το κεφάλι πάνω στο γραφείο του και τα χέρια του σταυρωτά για μαξιλάρι και τον κλειδούχο παραδίπλα να κοιμάται και αυτός, καθιστός όμως με ένα μπάσο δυνατό ροχαλητό !! Αφού δεν είχε γίνει κάτι το κακό, ευτυχώς, γέλασε και όσο για την καθυστέρηση, ε κάτι θα 'κανε για να ''βγει'' μέχρι την Αθήνα. Χωρίς να χάσει ώρα, ξύπνησε γλυκά & σιγά, σιγά χωρίς να τον τρομάξει τον σταθμάρχη ,που όταν αυτός ξύπνησε τον είδε, έβαλε μια φωνή....''Παναγία μου !! Τι θες μαστροΔημήτρη εδώ!!
Τι έγινε, που είναι το τραίνο σου ;; Από την φωνή ξύπνησε και ο κλειδούχος , πετάχτηκε κιόλας από τον φόβο του !! Ο μηχανοδηγός τους φώναξε αστειευόμενος '' Όρθιοι Ληστεία !!'' και αφού συνήλθαν και ηρέμησαν οι δυο τους, τους είπε τι είχε γίνει. Αυτοί ''παγώσανε''. Μεγάλο πολύ και σοβαρότατο το παράπτωμα τους!! Ύπνος εν υπηρεσία στη κυκλοφορία!! Πολύ πιθανή η απόλυση ή στη καλύτερη, σίγουρα εκτός υπηρεσίας για μεγάλο διάστημα, άνευ αποδοχών βέβαια !! Όλα εξαρτιούνται, η τύχη τους, για το τι θα γράψουν επίσημα στο Φύλλο Πορείας της 605 ο Προϊστάμενος και ο Μηχανοδηγός της. Αμέσως ζητούσαν σχεδόν γονατιστοί και οι δυο, συγνώμη λέγοντας....''λυπήσου μας μέρα που ξημερώνει Δημήτρη. Ναι , μεγάλο το σφάλμα μας άλλα λίγο η ζέστη με ''κάτω από το μηδέν'' έξω και κλείνοντας εδώ στην ερημιά 12ωρη υπηρεσία και οι δυο....''την πάθαμε'' !! Λυπήσου τα παιδιά μας και τις οικογένειες μας !! Ότι και να πεις, έχεις δίκιο και ντροπή μας !! ''.
Ο μαστροΔημήτρης με την γνήσια λεβεντιά του Σιδηροδρομικού και ειδικά της Έλξης τους είπε ότι αφού δεν έγινε κάτι άσχημο παρά μόνο η καθυστέρηση που θα την ''φρόντιζε'' σίγουρα, πάντα βέβαια, με την απόλυτη ασφάλεια από μεριάς του, τους είπε λοιπόν ότι δεν έγινε τίποτα και να μην ανησυχούν για τίποτα, απλά ''τιμώρησε'' τον σταθμάρχη να βγει έξω στον πάγο και ν' ανοίξει τον Σημαφόρο προς Καλιπεύκη και ''φώναξε'' στον βοηθό του να λασκάρει και ν' έρθει ''μέσα'' στον σταθμό. Πράγματι το βαρύ 605 ήρθε και στάθμευσε μέσα στην Καρυά. Σταθμάρχης και Κλειδούχος μετά από το ''άγριο'' ξύπνημα τους αμίλητοι, φοβισμένοι και ντροπιασμένοι είδαν τον Μηχανοδηγό και τον Προϊστάμενο να μιλάνε μεταξύ τους, μπροστά από την MLW. Πήγαν προς αυτούς, μπήκαν μέσα στον σταθμό, έκλεισαν την πόρτα και κάτι είπαν οι τέσσερις μεταξύ τους. Σταθμάρχης και κλειδούχος δακρύσανε και πήγαν να φιλήσουν τα χέρια του μαστροΔημήτρη & του προϊσταμένου !!
Φυσικά αυτοί αρνηθήκανε και είπαν του Σταθμάρχη να τους δώσει γρήγορα σινιάλο αναχώρησης, πράγμα που έγινε και έφυγαν. Στο Φύλλο Πορείας της 605 ο προϊστάμενος έγραψε επίσημα σε συνεννόηση πάντα με τον μαστροΔημήτρη....''περί ώρα χ και χ στην Χ.Θ. χ+χ της Π.Π. η αμαξ/χια 605 στάθμευσε εκτάκτως από παράνομη και άσκοπη χρήση σήματος κινδύνου παρά άγνωστου επιβάτη ο οποίος, κατόπιν ερεύνης από ημάς, δεν ευρέθει. Μετά την επαναφορά του σήματος κίνδυνου στην Ε/Α Βφπτ ΟΣΕ υπ' αριθμόν 51 73.....-χ. Εκινήσαμε ώρα χ και χ. Όμως, μετά από λίγο και ώρα χ και χ, έγινε επίσης έκτακτη στάθμευση της αμαξ/χιας στον Σ.Σ. Καρυάς λόγω, κατά δήλωση του μηχανοδηγού, σβέσης του Δ/Κ της Δ/Η. Εκκινηθεί εκ νέου ο Δ/Κ από το προσωπικό Έλξης μ' αναχώρηση από Σ.Σ. Καρυάς ώρα χ και χ όπου συνεχιστεί κανονικώς και ομαλά η πορεία μας.''
Ο μαστροΔημήτρης ''έκανε'' μ' απόλυτη ασφάλεια....T.G.V. την 450αρα και ''έβγαλε'' έμπειρα και με απόλυτη ασφάλεια μέχρι την Αθήνα, μεγάλο μέρος από την καθυστέρηση της 605. Κατά την πορεία, είπε στον βοηθό του, που του είχε την απόλυτη εμπιστοσύνη, όπως και στο προϊστάμενο (οι άλλοι δυο συνοδοί, ''ψάχνανε'' να βρουν στα κουπέ τον παράνομο επιβάτη....) την όλη ιστορία και πως αφού δεν έγινε τίποτα το κακό ,θ' ήταν εντελώς κρίμα και σε καμία περίπτωση δεν έπρεπε να γίνουν Χριστουγεννιάτικα, άσχημες παρατηρήσεις που θα ''έκαιγαν'' και θα κατέστρεφαν στο Φύλλο Πορείας, απολογίες και εκτός υπηρεσίας. Τέλος, όταν οδηγούσε την ''Καναδέζα'' κατά την διέλευση τους από τη μεγάλη γέφυρα εκεί στο 244, είπε στον Αποστόλη...''σου έχει μείνει κανένα από τα ωραία κουλούρια της μητέρα σου να μου δώσεις;; Πείνασα και το Μ.Α.Ι. είναι ακόμη μακριά !!''. Φυσικά και του έδωσε....!!
Καλά Χριστούγεννα .
Τέλειο..πολύ συγκινητικό...τρυφερό..ανθρώπινο..Καλά Χριστούγεννα
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπέροχα δραματοποιημένη απόδοση Φράνκυ, αυτής της χριστουγεννιάτικης σιδηροδρομικής ιστορίας
ΑπάντησηΔιαγραφή