Για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, εξαγγέλλουν κάθε τρεις και λίγο την επέκταση του μετρό προς τα δυτικά, χωρίς να έχουν εξασφαλίσει τα αυτονόητα.
Τον Αύγουστο του 2006 η τότε κυβέρνηση Καραμανλή έστησε εσπευσμένα τις πρώτες λαμαρίνες των εργοταξίων του μετρό θέλοντας να στείλει το μήνυμα ότι ένα έργο – ταμπού για τη Θεσσαλονίκη θα έπαιρνε επιτέλους σάρκα και οστά. Άλλωστε, λίγες ημέρες μετά ήταν τα εγκαίνια της Διεθνούς Εκθέσεως και μερικές εβδομάδες αργότερα επρόκειτο να στηθούν κάλπες για τις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές. Η επιδίωξη ήταν προφανής.
Ο συμβατικός χρόνος περαίωσης της κύριας γραμμής των 9,6 χιλιομέτρων ήταν έξι χρόνια, δηλαδή το έργο θα δινόταν σε κυκλοφορία το 2012. Σήμερα, κι ενώ έχουν παρέλθει άλλα επιπλέον έξι χρόνια, το μετρό δεν προβλέπεται να λειτουργήσει πριν από το 2021 κι αυτό κουτσουρεμένο, μόνον ως το Σιντριβάνι.
Η βασική αιτία αυτής της πολύ μεγάλης καθυστέρησης ήταν το γεγονός ότι το έργο ξεκίνησε στα τυφλά, με τη μέθοδο της μελέτης – κατασκευής. Δηλαδή, βλέποντας και κάνοντας, με τα γνωστά αποτελέσματα.
Το ίδιο λάθος επαναλαμβάνει τώρα και η σημερινή κυβέρνηση. Για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, εξαγγέλλει κάθε τρεις και λίγο την επέκταση του μετρό προς τα δυτικά, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τα αυτονόητα. Δηλαδή, χωρίς προηγούμενη μελέτη και κυρίως, χωρίς διασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. συγκάλεσε σύσκεψη με τη συμμετοχή του περιφερειάρχη και δημάρχων της δυτικής Θεσσαλονίκης προκειμένου να ανακοινώσει ότι οσονούπω θα ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες και να ακούσει, λέει, τις απόψεις τους, σχετικά με το έργο. Ωστόσο, στα κρίσιμα ερωτήματα, δηλαδή πότε θα ολοκληρωθούν οι μελέτες, ποιος θα είναι ο ακριβής προϋπολογισμός και βεβαίως, από πού θα βρεθούν τα χρήματα, απαντήσεις δεν δόθηκαν∙ διότι απλούστατα, δεν υπάρχουν.
Το μόνο που ειπώθηκε είναι αυτό που μονότονα επαναλαμβάνεται τους τελευταίους μήνες ότι «έχουμε εξασφαλίσει 30 εκατ. ευρώ για τις πρόδρομες εργασίες και για τις μελέτες», χωρίς μάλιστα, να διευκρινίζεται ούτε η ακριβής πηγή από την οποία θα προέλθουν έστω και αυτά τα λιγοστά χρήματα, σε σχέση με τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου.
Σύμφωνα με έναν πρόχειρο προϋπολογισμό της Αττικό Μετρό Α.Ε. η επέκταση προς δυσμάς θα κοστίσει περί το 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων έχουν βρεθεί τα 30 εκατ., δηλαδή μόλις το 3% των απαιτούμενων κονδυλίων. Τα υπόλοιπα ευελπιστούν να τα αντλήσουν από ευρωπαϊκά κονδύλια, εάν και εφόσον προλάβουν να ολοκληρώσουν τις μελέτες ως το 2020 οπότε λήγει η τρέχουσα προγραμματική περίοδος.
Όσον αφορά τα σχέδια, το μόνο που διακινείται τον τελευταίο καιρό είναι ένα προσχέδιο με τις διαδρομές και τους σταθμούς της επέκτασης του μετρό και πέραν αυτού ουδέν. Στα επίμονα ερωτήματα των δημάρχων εάν θα υπάρξει αλληλουχία στα στάδια κατασκευής του έργου, δηλαδή εάν μετά τις πρόδρομες εργασίες θα υπάρχουν οι μελέτες και τα χρήματα για να ξεκινήσει το έργο, η Αττικό Μετρό Α.Ε. δεν παρέσχε καμία διαβεβαίωση.
Η επιδίωξη της κυβέρνησης είναι προφανής: οι κάλπες πλησιάζουν και η δυτική Θεσσαλονίκη με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει να έχει ταξική και εκλογική συνάφεια, έχει ανάγκη τις λαμαρίνες του μετρό∙ έστω και εάν θα ξηλωθούν μετά τις εκλογές.
Όμως η πόλη δεν πρέπει να επιτρέψει να επαναληφθεί το ίδιο λάθος. Δεν θα πρέπει να στηθούν εργοτάξια για το θεαθήναι, έστω και για τις πρόδρομες εργασίες, εάν δεν υπάρξει προηγουμένως σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου και βεβαίως και σαφή και εξασφαλισμένα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Για την επέκταση του μετρό προς δυσμάς και προς αεροδρόμιο το ελάχιστο που θα απαιτηθεί είναι 2 δισ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά φυσικά δεν υπάρχουν. Γι’ αυτό και η απόπειρα της κυβέρνησης, δια μέσου της Αττικό Μετρό Α.Ε. να δημιουργήσει την εντύπωση ότι το μετρό οσονούπω θ’ αρχίσει να κατασκευάζεται και στις υποβαθμισμένες συνοικίες του πολεοδομικού συγκροτήματος, είναι ένα φτηνό επικοινωνιακό παιχνίδι, προς άγρα ψήφων ενόψει των επικείμενων εκλογών.
Θα το επιτρέψουν αυτό ο περιφερειάρχης και οι δήμαρχοι;
Πηγή:
- ΟΧΙ ΞΑΝΑ ΤΑ ΙΔΙΑ ΛΑΘΗ ΜΕ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
http://www.voria.gr/article/ochi-xana-ta-idia-lathi-me-to-metro-thessalonikis-sta-ditika
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου