Πέμπτη 7 Ιουλίου 2016

To παρασκήνιο για τους άφαντους επενδυτές της ΕΕΣΣΤΥ

Διαβάστε την ερμηνεία του capital.gr  για την απουσία της alstom:

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η ανυπαρξία δεσμευτικής προσφοράς για την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco), κατά τη χθεσινή διαγωνιστική διαδικασία, προκάλεσε μεγάλη έκπληξη στην αγορά. Αντίθετα, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A.  ήταν η μοναδική εταιρεία, από τους υποψήφιους μνηστήρες, που κατέθεσε προσφορά. Ωστόσο, το σοκ λόγω της ανυπαρξίας προσφοράς για την εταιρεία με ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 24 εκατ. ευρώ και την μοναδική στην περιοχή των Βαλκανίων ευρωπαϊκή διαπίστευση ecm για την επισκευή φορταμαξών επισκιάζει, ως ένα βαθμό, την ικανοποίηση για τη διάσωση από τη βέβαιη εκκαθάριση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εξάλλου,  για την ΕΕΣΣΤΥ ήταν σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξει τουλάχιστον μία δεσμευτική προσφορά από την γαλλική Alstom (ενδιαφέρον είχε εκδηλώσει και η γερμανική Siemens). Βέβαια, πίσω από την ανυπαρξία επενδυτών υπάρχει παρασκήνιο.
Η επίσκεψη Βαλς
Όταν στις 3 Ιουνίου, κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα, ο Γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς απηύθυνε κάλεσμα στις γαλλικές επιχειρήσεις για επενδύσεις στην Ελλάδα, δύσκολα θα στοιχημάτιζε κάποιος, δίχως να φοβάται ότι θα χάσει, υπέρ του ότι η γαλλική Alstom θα έλαμπε δια της απουσίας της από το χθεσινό διαγωνισμό. Και αυτό επειδή το προσκλητήριο Βαλς είχε, τότε συνοδευθεί, όπως αναφέρουν διασταυρωμένες πληροφορίες του Capital.gr, από τις εμφατικές διαβεβαιώσεις της ελληνικής κυβέρνησης προς τον Γάλλο πρωθυπουργό ότι δύο βασικά ζητήματα που έθεταν οι Γάλλοι υποψήφιοι επενδυτές θα τακτοποιούνταν.
Ωστόσο, παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις τα θέματα αυτά δεν τακτοποιήθηκαν. Τα θέματα αυτά δεν τακτοποιήθηκαν ούτε κατά την ολιγοήμερη παράταση του διαγωνισμού από τις 21 Ιουνίου για χθες 6 Ιουλίου, γεγονός που προκάλεσε την έντονη δυσαρέσκεια της γαλλικής πλευράς, όπως αναφέρουν πληροφορημένες πηγές στο Capital.gr. Ποιες είναι οι εκκρεμότητες που αμέλησε (;) η ελληνική κυβέρνηση να τακτοποιήσει;
Όπως αποκαλύπτει το Capital.gr, οι υποψήφιοι επενδυτές είχαν ζητήσει να διευθετηθούν λογιστικοποιημένες οφειλές της περιόδου 2014-2015 που διατηρούσε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ΕΕΣΣΤΥ. Πρόκειται για οφειλές αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες θα έπρεπε να τακτοποιηθούν για να πραγματοποιηθεί, επιτυχώς, η ιδιωτικοποίηση της Rosco. Προς την κατεύθυνση αυτή, είχε παρασχεθεί η διαβεβαίωση ότι το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς την ΕΕΣΣΤΥ θα αποπληρωθεί έγκαιρα.  Ωστόσο, στην Ελλάδα όλα είναι σχετικά. Οι διεταιρικές υποχρεώσεις δεν τακτοποιήθηκαν, η αξιοπιστία των κυβερνητικών δεσμεύσεων, για πολλοστή φορά, επλήγη και η Alstom αποσύρθηκε από τη διαδικασία. Σύμφωνα με κάποιες ερμηνείες, η καθυστέρηση ως προς την τακτοποίηση της συγκεκριμένης εκκρεμότητας θα μπορούσε να αποδοθεί σε υπουργό της κυβέρνησης που έχει εναντιωθεί (και) στην πώληση της Rosco...
Το δεύτερο ζήτημα, που έπρεπε να τακτοποιηθεί για να προχωρήσει ο διαγωνισμός, αφορά το προσωπικό της ΕΕΣΣΤΥ και τις μετατάξεις. Η ελληνική πλευρά δεν κατάφερε να παράσχει τις απαιτούμενες δεσμεύσεις σχετικά με το πρόγραμμα μετατάξεων στην εταιρεία, γεγονός που κράτησε μακριά τους Γάλλους.
Κυρίαρχοι οι Ιταλοί
Εφόσον η ιταλική θυγατρική της Trenitalia ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής και η συναλλαγή "κλείσει”, οι Ιταλοί αποκτούν την πρωτοκαθεδρία στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που παρουσιάζει σοβαρές προοπτικές μετά και την ολοκλήρωση της παραχώρησης του ΟΛΠ στην Cosco. Την ίδια στιγμή, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η κρατική ΕΕΣΣΤΥ δεν θα είναι σε θέση να ικανοποιήσει τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες της ιδιωτικοποιημένης ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για τον οποίο αναμένεται άμεσα το ΤΑΙΠΕΔ να επαναπροκυρήξει το διαγωνισμό για τη Rosco. Σε αυτή την περίπτωση, όπως αναφέρουν στην αγορά, κυρίαρχοι θα είναι οι Ιταλοί λειτουργοί του σιδηροδρομικού δικτύου. Για κάποιες άλλες όμως, πηγές η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να είναι θετική: η απειλή της κατάρρευσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απομακρύνεται, η Rosco θα αναπτύσσεται όσο θα αναπτύσσεται η ιδιωτικοποιημένη σιδηροδρομική εταιρεία και ο νέος διαγωνισμός για την εταιρεία συντήρησης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού θα προσελκύσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

dimitris.delevegos@capital.gr

Πηγή:
- To παρασκήνιο για τους άφαντους επενδυτές της ΕΕΣΣΤΥ
http://www.capital.gr/story/3139314




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου