Τετάρτη 6 Ιουλίου 2016

ΤΑΙΠΕΔ: Μοναδική προσφορά από τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Μόνον η ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. κατέθεσε δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, κατά τη σημερινή διαδικασία υποβολής προσφορών για την αγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ και της ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ.
Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα ακολουθήσει άμεσα, η έναρξη της διαδικασίας και τα βήματα που προβλέπονται από τους όρους του διαγωνισμού της 27/1/2016.
Αυτό σημαίνει ότι το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην αξιολόγηση της δεσμευτικής προσφοράς της ιταλικής εταιρείας, ενώ ενδέχεται να ζητήσει την υποβολή βελτιωμένης προσφοράς. Εάν η δεσμευτική προσφορά εγκριθεί, τότε η Ferrovie dello Stato Italiane θα ανακηρυχθεί ως προτιμητέος επενδυτής και στη συνέχεια θα λάβει χώρα το τυπικό σκέλος (προσκόμιση δικαιολογητικών κτλ) για να λάβει χώρα το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού.

Άγονος ο διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ
Ωστόσο, για την ΕΕΣΣΤΥ δεν κατατέθηκε δεσμευτική προσφορά με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να είναι άγονος. "Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα συγκληθεί άμεσα για να εξετάσει τα επόμενα βήματα” σημειώνει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων. Πάντως, για την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού "φαβορί" θεωρούνταν ο γαλλικός όμιλος Alstom, ο οποίος, εν τέλει, αποφάσισε να μην υποβάλει δεσμευτική προσφορά.


Νωρίτερα το Capital.gr μετέδιδε:
"Στο "μοτίβο" της μοναδικής προσφοράς αναμένεται να κινηθεί, σήμερα, ο διαγωνισμός για την πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού ΕΕΣΣΤΥ, σύμφωνα με όσα αναφέρουν, στο Capital.gr, πηγές με γνώση της διαδικασίας. Εάν και εφ'όσον, δηλαδή, το ΤΑΙΠΕΔ παρέλαβε, σήμερα, δεσμευτικές προσφορές για τις δύο κρατικές εταιρείες, αυτές εκτιμάται, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, ότι θα έχουν προέλθει από την Ferrovie dello Stato Italiane, θυγατρική του ιταλικού Ομίλου Trenitalia για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και από τη γαλλική Alstom για την ΕΕΣΣΤΥ. (Rosco).
Κι ενώ το τοπίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει εντός των επόμενων λεπτών, οπότε το ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσει την έκβαση της δημοπράτησης, η ρωσική RZD, όπως έχει αναφέρει το Capital.gr, δεν υπέβαλε προσφορά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το ρωσικό κρατικό πρακτορείο RIA Novosti.
Σχετικά με τους υποψήφιους επικρατέστερους μνηστήρες, την Alstom και την Trenitalia, διαθέτουν, εδώ και χρόνια, δεσμούς, με την πρώτη να αναλαμβάνει για λογαριασμό των Ιταλών την κατασκευή τρένων. Ακόμη, τέλη Ιουνίου, ο γαλλικός Όμιλος επελέγη για την κατασκευή 150 τρένων για τους ιταλικούς σιδηροδρόμους.
Παράλληλα, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός συγκεντρώνει σημαντικές πιθανότητες να μην καταστεί άγονος για έναν ακόμη λόγο. Χθες, ήταν προγραμματισμένο να υπογραφεί η νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαδικασία που δεν έλαβε χώρα, γεγονός που αποδίδεται στον εν εξελίξει διαγωνισμό και στην πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ να μην δεσμεύσει τον επενδυτή με συγκεκριμένο πλαίσιο εργασιακών σχέσεων.
Όσον αφορά στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στη ρωσική RZD, που έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μένει να φανεί εάν θα υποβάλουν, σήμερα, δεσμευτικές προσφορές, με το συγκεκριμένο ενδεχόμενο να συγκεντρώνει, σύμφωνα με πληροφορίες, μικρές πιθανότητες.
Αντίστοιχα, για την ΕΕΣΣΤΥ θα πρέπει να φανεί εάν θα καταθέσει προσφορά η Siemens. Η ΕΕΣΣΤΥ είναι η μοναδική εταιρεία στην περιοχή των Βαλκανίων που διαθέτει την ευρωπαϊκή διαπίστευση ecm για την επισκευή φορταμαξών, με τις σοβαρές προοπτικές της εταιρείας να αποδίδονται στη μετατροπή του Πειραιά σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, στην ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ και στην επιτυχή πραγματοποίηση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε τι ύψος όμως, θα μπορούσε να διαμορφωθεί το τίμημα για τις δύο εταιρείες; Τον Ιούνιο του 2015 το προσχέδιο της ελληνικής πρότασης με τους δανειστές τοποθετούσε τα έσοδα από τη συνδυαστική πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ στα 50 εκατ. ευρώ. Έναν χρόνο μετά, οι συνθήκες στην πραγματική οικονομία έχουν επιδεινωθεί, ενώ παρά την κερδοφορία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενδελεχέστερη εξέταση των οικονομικών καταστάσεών της αποκαλύπτει την ύπαρξη γκρίζων ζωνών. Όλα αυτά είναι γνωστά στους ενδιαφερόμενους και για αυτό, όσοι γνωρίζουν, εκτιμούν ότι η οικονομική προσφορά θα είναι χαμηλή, συγκριτικά με την αρχικά αναμενόμενη, αλλά "fair".
Ιδιωτικοποίηση ή εκκαθάριση
Εάν η εταιρεία δεν ιδιωτικοποιηθεί, η λύση και εκκαθάρισή της θα είναι μονόδρομος, καθώς η εταιρεία θα πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο το ποσό - που δεν διαθέτει - των 750 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Σε αυτή την περίπτωση, το Plan Β, που διαρρέουν πηγές των σιδηροδρόμων, είναι ότι το σιδηροδρομικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσαν να αναλάβουν θυγατρικές εταιρείες του ΟΣΕ, όπως η ΓΑΙΑΟΣΕ ή η ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και το Αττικό Μετρό που διαθέτει σιδηροδρομική άδεια.
Όλα, όμως, αυτά ανάγονται στη σφαίρα του υποθετικού, μιας και είναι σχεδόν βέβαιο ότι το υπουργείο Υποδομών δεν θα είναι σε θέση να... "κολυμπήσει" στα αχαρτογράφητα νερά που θα δημιουργήσει μία εταιρεία που θα τεθεί σε εκκαθάριση.
Πάντως, η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών θα συνοδευτεί, από τις 8 το πρωί, με συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο ΤΑΙΠΕΔ συνδικαλιστών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στη ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ)".

Πηγή:
- ΤΑΙΠΕΔ: Μοναδική προσφορά από τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
http://www.capital.gr/story/3139229

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου