Η προσφορά της Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, για την απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν εξασφαλίζει την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης και βασική αιτία δεν είναι το χαμηλό τίμημα.
Η εμπειρία την οποία έχει αποκτήσει το ΤΑΙΠΕΔ στην ανάδειξη επενδυτών μέσω διαγωνισμών, που εμφανίζουν μόνο μία συμμετοχή, δεν συνεπάγεται απαραίτητα και αίσιο τέλος για την αντίστοιχη διαδικασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πριν από λίγες ημέρες υποβλήθηκαν –ύστερα από πέντε αναβολές– οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του 100% της εταιρείας λειτουργίας του ΟΣΕ.
Παρά το γεγονός ότι δικαίωμα συμμετοχής, μέσω της εκδήλωσης ενδιαφέροντος μη δεσμευτικού χαρακτήρα, είχαν εξασφαλίσει δύο εταιρείες (οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι RZD και οι ιταλικοί), τελικώς προσήλθε μόνο μία: Η ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane SpA. Την ίδια ώρα, οι Γάλλοι βρίσκονταν σε συνεχείς διαβουλεύσεις για την υποβολή προσφοράς για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ). Ωστόσο, δεν υποβλήθηκε ποτέ.
Η προσφορά της Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, για την απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν εξασφαλίζει την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης και βασική αιτία δεν είναι το χαμηλό τίμημα. Προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού είναι η πολιτική βούληση, η οποία σκοντάφτει σε έναν υπουργό, που διαφωνεί με την ιδιωτικοποίηση και σε μία διοίκηση (τοποθετημένη από τον υπουργό) που δεν θεωρεί ότι η ιδιωτικοποίηση αποτελεί την καλύτερη λύση για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Το γεγονός ότι αποτελεί προαπαιτούμενο και απαίτηση των πιστωτών, δεν φαίνεται να πτοεί ιδιαίτερα τους εμπλεκόμενους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης επέλεξε την ημέρα υποβολής προσφορών να εξαπολύσει δριμύτατη επίθεση κατά στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ, χαρακτηρίζοντάς τους, σε τηλεοπτικές δηλώσεις, «τραπεζικά στελέχη που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι το ξεπούλημα της περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου».
Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι μία ημέρα νωρίτερα είχε προηγηθεί επιστολή του επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιου Πιτσιόρλα, προς ανώτατα κυβερνητικά στελέχη, με την οποία εξέφραζε τη δυσαρέσκειά του για τους χειρισμούς Σπίρτζη, τονίζοντας μάλιστα ότι υποσκάπτει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ. Και αυτό γιατί ανακίνησε και το θέμα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, το οποίο αποτελεί βασικό σημείο τριβής μεταξύ σιδηροδρομικών και διοίκησης της εταιρείας, οδηγώντας πρακτικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ένα άτυπο λουκέτο εδώ και τρεις εβδομάδες λόγω των κινητοποιήσεων.
Δυσφορία για τους χειρισμούς
Η δυσφορία τόσο των πιστωτών όσο και του ΤΑΙΠΕΔ για τους χειρισμούς Σπίρτζη είναι διάχυτη, με αποτέλεσμα η διοίκηση του Ταμείου να έχει επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου, προκειμένου να ολοκληρώσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και να επαναδρομολογήσει με ταχύτατες διαδικασίες τον διαγωνισμό για την ΕΕΣΣΤΥ. Στην παρούσα φάση, το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να ζητήσει δεύτερη, βελτιωμένη προσφορά από τους Ιταλούς, ως είθισται σε αυτές τις διαδικασίες, στις αρχές τις επόμενης εβδομάδας. Στόχος είναι το ύψος της νέας προσφοράς να μην αφήνει καμία απολύτως αμφιβολία για το εάν πρέπει ή όχι να υπογραφεί η σχετική συμφωνία μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Ιταλών.
Κύκλοι της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής αγοράς εκτιμούν ότι ένα εύλογο τίμημα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μπορεί να είναι κάτω των 25 εκατ. ευρώ, που αποτελεί και την αποτίμηση της εταιρείας. Ομως, το θέμα είναι πώς προκύπτει αυτό το ποσό. Κι αυτό γιατί τα σημερινά κέρδη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ανέρχονται σε 2,1 εκατ. ευρώ, δεν αποτελούν σταθερή εικόνα οικονομικών αποτελεσμάτων. Φέτος, μάλιστα, η εταιρεία έχει ήδη υποστεί ζημία ίση με τα περυσινά της κέρδη, λόγω του αποκλεισμού της Ειδομένης...
Στα αζήτητα παρέμεινε η ΕΕΣΣΤΥ
Η απουσία επενδυτών για την ΕΕΣΣΤΥ αποτελεί πονεμένη ιστορία, με δεδομένο μάλιστα ότι θεωρούνταν εταιρεία με εξασφαλισμένο ενδιαφέρον. Ο ετήσιος κύκλος εργασιών (24 εκατ.) και η ευρωπαϊκή διαπίστευση για την επισκευή φορταμαξών, καθιστούσαν την ΕΕΣΣΤΥ περιζήτητη νύφη. Πέραν του γεγονότος ότι τρεις εταιρείες διατηρούσαν δικαίωμα συμμετοχής, η συμμετοχή των Γάλλων (Alstom) θεωρούνταν σχεδόν σίγουρη.
Η Alstom περίμενε μέχρι την τελευταία στιγμή να διαπιστώσει εάν η ελληνική πλευρά θα παραμείνει πιστή στις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει. Πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν ότι παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις από κυβερνητικές πηγές, δεν διευθετήθηκαν οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς την ΕΕΣΣΤΥ, ενώ είχε ζητηθεί και η δυνατότητα μετατάξεων υπαλλήλων, αίτημα το οποίο δεν ικανοποιήθηκε τελικώς, με υπαιτιότητα του αρμόδιου υπουργού.
Πηγή:
- «Υποσκάπτεται» η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
http://www.kathimerini.gr/866841/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/yposkaptetai-h-pwlhsh-ths-trainose
Η εμπειρία την οποία έχει αποκτήσει το ΤΑΙΠΕΔ στην ανάδειξη επενδυτών μέσω διαγωνισμών, που εμφανίζουν μόνο μία συμμετοχή, δεν συνεπάγεται απαραίτητα και αίσιο τέλος για την αντίστοιχη διαδικασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πριν από λίγες ημέρες υποβλήθηκαν –ύστερα από πέντε αναβολές– οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του 100% της εταιρείας λειτουργίας του ΟΣΕ.
Παρά το γεγονός ότι δικαίωμα συμμετοχής, μέσω της εκδήλωσης ενδιαφέροντος μη δεσμευτικού χαρακτήρα, είχαν εξασφαλίσει δύο εταιρείες (οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι RZD και οι ιταλικοί), τελικώς προσήλθε μόνο μία: Η ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane SpA. Την ίδια ώρα, οι Γάλλοι βρίσκονταν σε συνεχείς διαβουλεύσεις για την υποβολή προσφοράς για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ). Ωστόσο, δεν υποβλήθηκε ποτέ.
Η προσφορά της Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, για την απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν εξασφαλίζει την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης και βασική αιτία δεν είναι το χαμηλό τίμημα. Προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού είναι η πολιτική βούληση, η οποία σκοντάφτει σε έναν υπουργό, που διαφωνεί με την ιδιωτικοποίηση και σε μία διοίκηση (τοποθετημένη από τον υπουργό) που δεν θεωρεί ότι η ιδιωτικοποίηση αποτελεί την καλύτερη λύση για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Το γεγονός ότι αποτελεί προαπαιτούμενο και απαίτηση των πιστωτών, δεν φαίνεται να πτοεί ιδιαίτερα τους εμπλεκόμενους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης επέλεξε την ημέρα υποβολής προσφορών να εξαπολύσει δριμύτατη επίθεση κατά στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ, χαρακτηρίζοντάς τους, σε τηλεοπτικές δηλώσεις, «τραπεζικά στελέχη που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι το ξεπούλημα της περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου».
Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι μία ημέρα νωρίτερα είχε προηγηθεί επιστολή του επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιου Πιτσιόρλα, προς ανώτατα κυβερνητικά στελέχη, με την οποία εξέφραζε τη δυσαρέσκειά του για τους χειρισμούς Σπίρτζη, τονίζοντας μάλιστα ότι υποσκάπτει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ. Και αυτό γιατί ανακίνησε και το θέμα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, το οποίο αποτελεί βασικό σημείο τριβής μεταξύ σιδηροδρομικών και διοίκησης της εταιρείας, οδηγώντας πρακτικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ένα άτυπο λουκέτο εδώ και τρεις εβδομάδες λόγω των κινητοποιήσεων.
Δυσφορία για τους χειρισμούς
Η δυσφορία τόσο των πιστωτών όσο και του ΤΑΙΠΕΔ για τους χειρισμούς Σπίρτζη είναι διάχυτη, με αποτέλεσμα η διοίκηση του Ταμείου να έχει επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου, προκειμένου να ολοκληρώσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και να επαναδρομολογήσει με ταχύτατες διαδικασίες τον διαγωνισμό για την ΕΕΣΣΤΥ. Στην παρούσα φάση, το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να ζητήσει δεύτερη, βελτιωμένη προσφορά από τους Ιταλούς, ως είθισται σε αυτές τις διαδικασίες, στις αρχές τις επόμενης εβδομάδας. Στόχος είναι το ύψος της νέας προσφοράς να μην αφήνει καμία απολύτως αμφιβολία για το εάν πρέπει ή όχι να υπογραφεί η σχετική συμφωνία μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Ιταλών.
Κύκλοι της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής αγοράς εκτιμούν ότι ένα εύλογο τίμημα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μπορεί να είναι κάτω των 25 εκατ. ευρώ, που αποτελεί και την αποτίμηση της εταιρείας. Ομως, το θέμα είναι πώς προκύπτει αυτό το ποσό. Κι αυτό γιατί τα σημερινά κέρδη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ανέρχονται σε 2,1 εκατ. ευρώ, δεν αποτελούν σταθερή εικόνα οικονομικών αποτελεσμάτων. Φέτος, μάλιστα, η εταιρεία έχει ήδη υποστεί ζημία ίση με τα περυσινά της κέρδη, λόγω του αποκλεισμού της Ειδομένης...
Στα αζήτητα παρέμεινε η ΕΕΣΣΤΥ
Η απουσία επενδυτών για την ΕΕΣΣΤΥ αποτελεί πονεμένη ιστορία, με δεδομένο μάλιστα ότι θεωρούνταν εταιρεία με εξασφαλισμένο ενδιαφέρον. Ο ετήσιος κύκλος εργασιών (24 εκατ.) και η ευρωπαϊκή διαπίστευση για την επισκευή φορταμαξών, καθιστούσαν την ΕΕΣΣΤΥ περιζήτητη νύφη. Πέραν του γεγονότος ότι τρεις εταιρείες διατηρούσαν δικαίωμα συμμετοχής, η συμμετοχή των Γάλλων (Alstom) θεωρούνταν σχεδόν σίγουρη.
Η Alstom περίμενε μέχρι την τελευταία στιγμή να διαπιστώσει εάν η ελληνική πλευρά θα παραμείνει πιστή στις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει. Πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν ότι παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις από κυβερνητικές πηγές, δεν διευθετήθηκαν οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς την ΕΕΣΣΤΥ, ενώ είχε ζητηθεί και η δυνατότητα μετατάξεων υπαλλήλων, αίτημα το οποίο δεν ικανοποιήθηκε τελικώς, με υπαιτιότητα του αρμόδιου υπουργού.
Πηγή:
- «Υποσκάπτεται» η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
http://www.kathimerini.gr/866841/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/yposkaptetai-h-pwlhsh-ths-trainose
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου