Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2016

40 χρόνια και 6 άκυροι διαγωνισμοί για το εμπορευματικό στο Θριάσιο

Παρά τις προσπάθειες σχεδόν μισού αιώνα, το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο παραμένει στα χαρτιά. Ο έκτος κατά σειρά διαγωνισμός οδηγείται σε νέα αναβολή, χωρίς να αποκλείεται η ακύρωση. Οι απαιτήσεις των Κινέζων και οι αμαρτίες δεκαετιών.
Σαράντα χρόνια και 6 άκυροι διαγωνισμοί για εμπορευματικό στο Θριάσιο - Προς νέα αναβολή
Προς νέα αναβολή, ακόμα και ακύρωση στην περίπτωση που δεν μπορούν να ενσωματωθούν στη σημερινή προκήρυξη οι απαιτήσεις των υποψηφίων, οδηγείται και ο έκτος διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο.

Οι δεσμευτικές προσφορές των υποψηφίων πρέπει να κατατεθούν την 1η Αυγούστου, αλλά θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως ουδείς θα εμφανιστεί. 


Ήδη οι Κινέζοι της Cosco ξεκαθάρισαν πως δεν πρόκειται να καταθέσουν προσφορά, επειδή ο διαγωνισμός αφορά στην αξιοποίηση μικρού τμήματος (588 στρέμματα) από τα περίπου 2.000 στρέμματα που κατέχει συνολικά ο ΟΣΕ στο Θριάσιο. Φαίνεται, μάλιστα, πως δεν καλύφθηκαν με τις τελευταίες αλλαγές στην προκήρυξη, οι οποίες προβλέπουν ότι ο επενδυτής στον οποίο θα παραχωρηθούν τα 588 στρέμματα για την κατασκευή του εμπορευματικού θα έχει μελλοντικά τον πρώτο λόγο και για τα υπόλοιπα 1.500 στρέμματα.

Γιατί οι Κινέζοι χρειάζονται το Θριάσιο; Γιατί το Εμπορευματικό Κέντρο θα τους επιτρέψει να αποσυμφορήσουν τμήματα του λιμανιού του Πειραιά, ώστε να αναπτύξουν δραστηριότητες που θεωρούν πως έχουν σημαντικά περιθώρια. Για παράδειγμα αναζητούν τρόπο για να ενισχύσουν τον τερματικό σταθμό μεταφοράς αυτοκινήτων (car terminal). Η έκταση του Θριασίου μπορεί να συμβάλει και στην υπογραφή συμφωνιών που δεν θα προβλέπουν μόνο διακίνηση εμπορευμάτων, αλλά και κάποιας μορφής συναρμολόγηση κ.λπ.

Στην αγορά κυκλοφορούσε τους τελευταίους μήνες πως, κόντρα στην Cosco, ετοιμαζόταν να κατέβει ένα σχήμα υπό τον όμιλο της Goldair, χωρίς να είναι γνωστοί ούτε οι ξένοι συνεργάτες, ούτε και οι πιθανοί μεγάλοι πελάτες του μελλοντικού εμπορευματικού κέντρου. Χωρίς κάποιους μεγάλους πελάτες είναι δύσκολο να γεμίσεις τους στεγασμένους χώρους των 255.000 τετραγωνικών μέτρων που θα αναπτυχθούν στην έκταση των 588 στρεμμάτων.

Έπειτα από απανωτές αλλαγές στα τεύχη δημοπράτησης, η εν εξελίξει διαδικασία (ο έκτος κατά σειρά διαγωνισμός τις τελευταίες δεκαετίες…) προβλέπει πως το έργο ανάπτυξης του διεθνούς Εμπορευματικού Κέντρου Θριάσιου Πεδίου θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης της έκτασης των 588 στρεμμάτων.

Ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διαγωνισμό θα συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού που θα γίνει η παραχωρησιούχος και η οποία θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για 50 έτη του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών που θα κατασκευαστεί, με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. Ο επενδυτής θα έχει τη δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων, ενώ το ακίνητο διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και το λιμάνι του Πειραιά, με το οποίο θα λειτουργήσει ουσιαστικά συμπληρωματικά.

Ο σχεδιασμός ξεκίνησε στη δεκαετία του '70

Το διαφαινόμενο ναυάγιο δεν αποτελεί έκπληξη, αν και ο ΟΣΕ προσπαθεί σχεδόν μισό αιώνα να αξιοποιήσει την έκταση του Θριασίου. Από τα μέσα της δεκαετίας του '70 ενσωματώνεται στον σχεδιασμό του ΟΣΕ η δημιουργία τερματικών σταθμών και άλλων υποδομών που συνδέονται με τις εμπορευματικές μεταφορές. Μάλιστα το 1976, ο ΟΣΕ με δικούς του πόρους απέκτησε την έκταση του Θριασίου μέσω απαλλοτριώσεων. Χρειάστηκαν, όμως, οκτώ χρόνια μέχρι να παρουσιαστεί το πρώτο Στρατηγικό Σχέδιο (Master Plan) για το εμπορευματικό κέντρο από τη ρουμανική εταιρεία Contransimex. Δεκαπέντε χρόνια μετά, το 1999, παρουσιάζεται το δεύτερο Master Plan, το οποίο αυτή τη φορά είχε αναπτύξει η γερμανική εταιρεία De Consult.

Ο ΟΣΕ είχε εξασφαλίσει τρία χρόνια νωρίτερα, το 1996, κοινοτική χρηματοδότηση 60 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του εμπορευματικού, με στόχο να ολοκληρωθούν τα έργα το 2000! Τον Νοέμβριο του 2000, το ποσό της κοινοτικής χρηματοδότησης αυξήθηκε στα 125 εκατ. ευρώ, με στόχο ολοκλήρωσης των έργων στις 31 Δεκεμβρίου 2006 και με προϋπόθεση πως θα επιλεγεί ιδιώτης διαχειριστής του εμπορευματικού κέντρου. Μάλιστα, η ελληνική πλευρά είχε λάβει περιθώριο μέχρι 21 Μαρτίου 2003 από την Κομισιόν για την επιλογή του επενδυτή, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα διακοπτόταν η χρηματοδότηση.

Γι’ αυτό και το 2001 ο ΟΣΕ προκήρυξε διαγωνισμό για την επιλογή συμβούλου που θα προετοιμάσει τον διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός για τον επενδυτή που θα κατασκεύαζε και θα εκμεταλλευόταν το εμπορευματικό προκηρύχθηκε τελικά στις 16 Ιουλίου του 2002, αλλά με μεγάλη καθυστέρηση κηρύχθηκε άγονος. Όπως ήταν αναμενόμενο, η κοινοτική χρηματοδότηση πάγωσε.

Το 2004 ο ΟΣΕ αποφάσισε να ιδρύσει μια νέα θυγατρική, με την επωνυμία Θριάσιο ΑΕ, η οποία το 2005 μετονομάστηκε σε Εμπορευματικά Κέντρα ΑΕ, για τη διαχείριση της έκτασης. Το 2004 προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση επτά τμημάτων της έκτασης των 2.000 στρεμμάτων, ώστε να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν αποθήκες. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε πριν καν υποβληθούν προσφορές! Τον Δεκέμβριο του 2005, η ιδιοκτησία της έκτασης, που μέχρι τότε παρέμενε στον ΟΣΕ, μεταφέρθηκε στην Εμπορευματικά Κέντρα ΑΕ, με στόχο να προκηρυχθεί ένας ακόμα διαγωνισμός.

Το 2006 προκηρύσσεται ο νέος διαγωνισμός και εξασφαλίζεται χρηματοδότηση 90,3 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Ενωση, πάλι υπό την προϋπόθεση πως η διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου θα γίνει από ιδιώτη. Με βάση τη συμφωνία με την Κομισιόν, τα έργα θα ολοκληρώνονταν το 2009… Τον Ιούλιο του 2007 η Εμπορευματικά Κέντρα ΑΕ απορροφήθηκε από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία και συνέχισε τον διαγωνισμό. Οι δεσμευτικές προσφορές υποβλήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2007 και ακολούθησε κυκεώνας προσφυγών στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια. Μια κοινοπραξία υπό την ΑΚΤΩΡ επελέγη τον Ιούλιο του 2009 ως προτιμητέος επενδυτής, η οποία λίγους μήνες μετά απέσυρε την προσφορά της.

Τον Ιούνιο του 2010 ανακοινώθηκε πως θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση της έκτασης, με ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προτάσεων τις 19 Ιουλίου 2011. Αφού χρειάστηκαν μήνες παζαριών με τους υποψήφιους ώστε να αλλάξουν οι αρχικοί όροι της προκήρυξης, τελικά ουδείς εκδήλωσε ενδιαφέρον. Στις 13 Μαρτίου 2012 προκηρύχθηκε ο νέος διαγωνισμός και ένα μήνα μετά κατατέθηκαν δύο προσφορές.

Τελικά και αυτός ο διαγωνισμός ακυρώθηκε και τώρα βρισκόμαστε προ της ματαίωσης της τελευταίας προσπάθειας. Έχουν μεσολαβήσει σχεδόν σαράντα χρόνια από την απόφαση του ΟΣΕ να επενδύσει στη μεταφορά φορτίων.

Πηγή:
- 40 χρόνια και 6 άκυροι διαγωνισμοί για το εμπορευματικό στο Θριάσιο
http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1437507/saranta-hronia-kai-exi-akyroi-diagonismoi-gia-to-e.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου