Δευτέρα, 22 Μαΐου 2017

Τις πταίει;

"Όλοι γνωρίζουμε το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έγινε στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης την προπερασμένη Κυριακή 14/5/2017.
Διαβάσαμε και το πόρισμα στο οποίο αναφέρεται ότι το τρένο κινούνταν με ταχύτητα 144km/h αντί 60km/h που ήταν το όριο ταχύτητας.

Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες τεχνικής φύσεως οι οποίες δεν ενδιαφέρουν όσους δεν ασχολούνται με τον σιδηρόδρομο. Θα κάνω όμως μια μικρή ιστορική αναδρομή.



 Στις 20 Νοεμβρίου 2004 εκτροχιάζεται αμαξοστοιχία, και πάλι, στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης. Ο σταθμός και οι γραμμές ήταν υπό κατασκευή. Δεν λειτουργούσε η σηματοδότηση.

 Στις 7 Δεκεμβρίου 2005 επιβατική αμαξοστοιχία προσέκρουσε στα δυο τελευταία βαγόνια εμπορευματικής στο σταθμό Αφιδνών. Νεκρός ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας.  Δεν λειτουργούσε η σηματοδότηση. 
 Στις 8 Μαρτίου 2006 είχαμε σύγκρουση επιβατικής με εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στο Μενίδι. Νεκρός ο ένας μηχανοδηγός.  Δεν λειτουργούσε η σηματοδότηση.
 Στις 8 Μαρτίου 2008 εκτροχιασμός επιβατικής αμαξοστοιχίας στον σταθμό Μεζούρλου Λάρισας. Η σηματοδότηση είχε τεθεί εκτός.
 Στις 14 Ιουλίου 2008  σύγκρουση αμαξοστοιχίας με βαγόνια εμπορικής   κοντά στη γέφυρα της Παπαδιάς λίγο πριν το σιδηροδρομικό σταθμό του Μπράλου. Λειτουργούσε η σηματοδότηση αλλά αγνοήθηκε.
Αυτό που παρατηρούμε σε όλα τα παραπάνω δυστυχήματα είναι ότι είτε δεν λειτουργούσε η σηματοδότηση, είτε αγνοήθηκε. Σε κάθε περίπτωση εάν λειτουργούσε και οι αρμόδιοι υπάλληλοι ακολουθούσαν πιστά τις ενδείξεις, από τα 5 συμβάντα πιθανόν να είχε γίνει μόνο το ένα. 
Αυτό που ισχύει σε κομμάτια του δικτύου είναι ότι η αυτόματη ηλεκτρική σηματοδότηση δεν λειτουργεί και οι συρμοί κινούνται ή ακινητοποιούνται με εντολή και ευθύνη των σταθμαρχών ή των μηχανοδηγών. Έτσι ο κίνδυνος ατυχήματος πολλαπλασιάζεται μιας και το λάθος υπάρχει στη φύση του ανθρώπου.
Ποιος φταίει για το πρόσφατο δυστύχημα στο Άδενδρο. Ακόμα δεν γνωρίζουμε. Το ότι το τρένο παραβίασε το όριο ταχύτητας δεν μπορεί να μας υποδείξει κάποιον ως υπαίτιο. Απρόσεκτος μηχανοδηγός; Βλάβη στο τρένο; Ακόμα δεν ξέρουμε... 
Αυτό που ξέρουμε με βεβαιότητα είναι ότι ΚΑΙ αυτή τη φορά, δεν λειτουργούσε η σηματοδότηση. 
Κάποιοι λένε, μα και στις προηγμένες σιδηροδρομικά χώρες με σηματοδότηση γίνονται δυστυχήματα. Σαφώς! Αυτό όμως που δεν μας λένε είναι το πόσα δυστυχήματα έχουν αποφευχθεί λόγω της λειτουργίας της σηματοδότησης.
Εν έτει 2017, στην Ελλάδα, δεν λειτουργεί ένα αξιόπιστο σύστημα σηματοδότησης όταν στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες η σηματοδότηση των σιδηροδρόμων λειτουργεί εδώ και πολλές δεκαετίες. Ο σιδηρόδρομος, κατ’ εμέ, έχει καταντήσει στην Ελλάδα επικίνδυνος... Ας ελπίσουμε ότι κάποτε θα τελειώσει αυτό το πάρτι εκατομμυρίων με τις προμήθειες και τις εγκαταστάσεις συστημάτων ώστε να έχουμε σιδηρόδρομο ασφαλή στη χώρα μας... 
Για μένα, για όλους αυτούς τους νεκρούς δεν φταίει το ψάρι αλλά το κεφάλι του ψαριού το οποίο βρωμοκοπάει ακόμα και σήμερα... Ας μυρίσουν και οι εισαγγελείς λίγο... Δεν κάνει κακό λίγη μπόχα..." 

Πηγή:
- Τις πταίει;
Spyros Theodoratos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου