Το μέλλον των δύο σιδηροδρομικών εταιρειών ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ ήταν προδιαγεγραμμένο από τον Αύγουστο του 2015, όταν εντάχθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ με στόχο την πώληση του 100% των μετοχών τους. Στο εύλογο ερώτημα γιατί πουλάμε το σιδηρόδρομο, η απάντηση είναι ότι πρόκειται για απαίτηση των δανειστών, ως προαπαιτούμενο για να παραμείνει η χώρα στην ΕΕ και στο ευρώ.
Η αρχική εκτίμηση ήταν ότι η πώληση και των δύο εταιρειών θα εισέφερε στα δημόσια ταμεία 50 εκατ. ευρώ. Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 45 εκ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2017 στην TRENITALIA, θυγατρική της ιταλικής FS, οδηγούσε αβίαστα στο συμπέρασμα ότι η ΕΕΣΣΤΥ επρόκειτο να δοθεί αντί του ευτελούς τιμήματος των 5 εκατ. ευρώ.
Στο διάστημα που η διαδικασία της αποκρατικοποίησης βρισκόταν σε εξέλιξη, η διορισθείσα την 30/09/2016 νέα διοίκηση της ΕΕΣΣΤΥ σε συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ: α) προχώρησε σε λεπτομερή απογραφή της περιουσίας της εταιρείας, β) απαίτησε μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τηρείται αυστηρά η διεταιρική συμφωνία μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΕΕΣΣΤΥ, γ) υπέγραψε συμφωνίες με νέους σιδηροδρομικούς παρόχους (Rail Cargo), δ) δημιούργησε προϋποθέσεις νέων συνεργασιών (ΓΑΙΑΟΣΕ), ε) δημιούργησε μαζί με τους ΟΣΕ, ΟΑΕΔ και Γερμανικό Επαγγελματικό Επιμελητήριο, Σχολή μαθητείας διετούς διάρκειας για εκπαίδευση τεχνιτών, μηχανοδηγών και άλλων σιδηροδρομικών ειδικοτήτων, στ) παρουσίασε ένα business plan με προοπτική ανάπτυξης της ελληνικής βιομηχανίας οχημάτων, με ηγετικό το ρόλο της ΕΕΣΣΤΥ. Τα παραπάνω συνέβαλαν ώστε η ΕΕΣΣΤΥ από ζημιογόνος εταιρεία να παρουσιάσει κερδοφορία με παράλληλη αύξηση του τζίρου και μείωση των δαπανών. Μετά από αυτά, η προσφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (που ήταν ο μόνος ενδιαφερόμενος επενδυτής) ανήλθε στα 9 εκατ. ευρώ την 06/03/2018 και τελικά έφτασε στα 22 εκατ. την 15/06/2018, αφού οι ανεξάρτητοι εκτιμητές του ΤΑΙΠΕΔ είχαν ήδη προσδιορίσει την αξία της εταιρείας άνω των 20 εκατ. Στις 03/07/2018 το ΤΑΙΠΕΔ, μετά από συνεδρίαση του Δ.Σ. ανακήρυξε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως προτιμητέο επενδυτή για την ΕΕΣΣΤΥ, λαμβάνοντας υπόψη θετική εισήγηση των συμβούλων του ως προς την εγκυρότητα της προσφοράς, τις αποτιμήσεις δύο ανεξάρτητων αποτιμητών και τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων.
Τι αποσιωπάται
Από στενά οικονομική σκοπιά θα λέγαμε ότι το «εύλογο του τιμήματος» επετεύχθη. Η αγοροπωλησία, όμως, για να προχωρήσει, προϋποθέτει έλεγχο της όλης διαδικασίας από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τις επιτροπές Ανταγωνισμού Ελλάδας και ΕΕ. Εδώ πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι θα πρέπει να ελεγχθούν όλα όσα έχουν δει κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας, δηλαδή τα γεγονότα και οι απόψεις όπως ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδιώκει να αγοράσει την ΕΕΣΣΤΥ, χωρίς προηγουμένως να έχει αποπληρώσει τα χρέη της προς την ΕΕΣΣΤΥ, δηλαδή με χρήματα που της χρωστάει. Ότι άλλαξαν οι όροι του διαγωνισμού με την Δ4δ/οικ. 43827/07.06.2018 απόφαση του ΥΠΟΜΕΔΙ, βάσει της οποίας 80 – 100 εργαζόμενοι από την ΕΕΣΣΤΥ δυνητικά μετατάσσονται στον ΟΣΕ. Ότι προσφορά δεν κατέθεσαν οι αρχικοί ενδιαφερόμενοι SCODA και FS, αλλά η θυγατρική ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θυγατρική της TRENITALIA, θυγατρική της FS. Ότι τελικά υπήρξε μόνο ένας ενδιαφερόμενος επενδυτής. Ότι το ΤΑΙΠΕΔ μετέθεσε εξι φορές μέσα σε τρεις μήνες την καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης βελτιωμένης προσφοράς, με εν κρυπτώ διαπραγματεύσεις με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επιδιώκοντας να πετύχει το «εύλογο τίμημα», ικανοποιώντας όμως και αθέμιτες απαιτήσεις του επενδυτή όπως μείωση του προσωπικού. Ότι η απόκτηση της μοναδικής επισκευαστικής βάσης των τρένων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα οδηγήσει σε αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς οι ανταγωνιστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα υποχρεωθούν να συντηρούν το τροχαίο υλικό τους στον ανταγωνιστή τους(!). Δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί επιπλέον το γεγονός ότι η συνέχιση της εύρυθμης λειτουργίας της ΕΕΣΣΤΥ, σήμερα αλλά και στο προσεχές μέλλον, αποτελεί προϋπόθεση για να υπάρχει σιδηρόδρομος στην χώρα…
Κινητοποιήσεις
Κινητοποιήσεις εξαγγέλθηκαν από την Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (4 τρίωρες στάσεις εργασίας και μία 24/ωρη απεργία) εντός του Ιουλίου 2018 για τους λόγους: α) της αδιαφανούς διαδικασίας και μεθόδευσης που ακολουθήθηκε για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ. β) Της καταφανούς παραβίασης των όρων του διαγωνισμού (για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ), με τη μετάταξη προσωπικού από την ΕΕΣΣΤΥ στον ΟΣΕ που προωθεί το ΥΠΜΕ χωρίς την έγκριση του μετόχου (ΤΑΙΠΕΔ). γ) Της απώλειας εργατικών δικαιωμάτων λόγω της κατάργησης του Εσωτερικού Κανονισμού της ΕΕΣΣΤΥ. δ) Της μη υπογραφής της Σ.Σ.Ε. στην ΕΕΣΣΤΥ, η οποία είχε συμφωνηθεί με τη Διοίκηση και σήμερα αναιρείται.
Κατερίνα Σοφοκλή
Πηγή:
- Ζητείται τήρηση της νομιμότητας
http://epohi.gr/zhteitai-thrhsh-ths-nomimothtas/
Η αρχική εκτίμηση ήταν ότι η πώληση και των δύο εταιρειών θα εισέφερε στα δημόσια ταμεία 50 εκατ. ευρώ. Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 45 εκ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2017 στην TRENITALIA, θυγατρική της ιταλικής FS, οδηγούσε αβίαστα στο συμπέρασμα ότι η ΕΕΣΣΤΥ επρόκειτο να δοθεί αντί του ευτελούς τιμήματος των 5 εκατ. ευρώ.
Στο διάστημα που η διαδικασία της αποκρατικοποίησης βρισκόταν σε εξέλιξη, η διορισθείσα την 30/09/2016 νέα διοίκηση της ΕΕΣΣΤΥ σε συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ: α) προχώρησε σε λεπτομερή απογραφή της περιουσίας της εταιρείας, β) απαίτησε μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τηρείται αυστηρά η διεταιρική συμφωνία μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΕΕΣΣΤΥ, γ) υπέγραψε συμφωνίες με νέους σιδηροδρομικούς παρόχους (Rail Cargo), δ) δημιούργησε προϋποθέσεις νέων συνεργασιών (ΓΑΙΑΟΣΕ), ε) δημιούργησε μαζί με τους ΟΣΕ, ΟΑΕΔ και Γερμανικό Επαγγελματικό Επιμελητήριο, Σχολή μαθητείας διετούς διάρκειας για εκπαίδευση τεχνιτών, μηχανοδηγών και άλλων σιδηροδρομικών ειδικοτήτων, στ) παρουσίασε ένα business plan με προοπτική ανάπτυξης της ελληνικής βιομηχανίας οχημάτων, με ηγετικό το ρόλο της ΕΕΣΣΤΥ. Τα παραπάνω συνέβαλαν ώστε η ΕΕΣΣΤΥ από ζημιογόνος εταιρεία να παρουσιάσει κερδοφορία με παράλληλη αύξηση του τζίρου και μείωση των δαπανών. Μετά από αυτά, η προσφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (που ήταν ο μόνος ενδιαφερόμενος επενδυτής) ανήλθε στα 9 εκατ. ευρώ την 06/03/2018 και τελικά έφτασε στα 22 εκατ. την 15/06/2018, αφού οι ανεξάρτητοι εκτιμητές του ΤΑΙΠΕΔ είχαν ήδη προσδιορίσει την αξία της εταιρείας άνω των 20 εκατ. Στις 03/07/2018 το ΤΑΙΠΕΔ, μετά από συνεδρίαση του Δ.Σ. ανακήρυξε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως προτιμητέο επενδυτή για την ΕΕΣΣΤΥ, λαμβάνοντας υπόψη θετική εισήγηση των συμβούλων του ως προς την εγκυρότητα της προσφοράς, τις αποτιμήσεις δύο ανεξάρτητων αποτιμητών και τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων.
Τι αποσιωπάται
Από στενά οικονομική σκοπιά θα λέγαμε ότι το «εύλογο του τιμήματος» επετεύχθη. Η αγοροπωλησία, όμως, για να προχωρήσει, προϋποθέτει έλεγχο της όλης διαδικασίας από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τις επιτροπές Ανταγωνισμού Ελλάδας και ΕΕ. Εδώ πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι θα πρέπει να ελεγχθούν όλα όσα έχουν δει κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας, δηλαδή τα γεγονότα και οι απόψεις όπως ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδιώκει να αγοράσει την ΕΕΣΣΤΥ, χωρίς προηγουμένως να έχει αποπληρώσει τα χρέη της προς την ΕΕΣΣΤΥ, δηλαδή με χρήματα που της χρωστάει. Ότι άλλαξαν οι όροι του διαγωνισμού με την Δ4δ/οικ. 43827/07.06.2018 απόφαση του ΥΠΟΜΕΔΙ, βάσει της οποίας 80 – 100 εργαζόμενοι από την ΕΕΣΣΤΥ δυνητικά μετατάσσονται στον ΟΣΕ. Ότι προσφορά δεν κατέθεσαν οι αρχικοί ενδιαφερόμενοι SCODA και FS, αλλά η θυγατρική ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θυγατρική της TRENITALIA, θυγατρική της FS. Ότι τελικά υπήρξε μόνο ένας ενδιαφερόμενος επενδυτής. Ότι το ΤΑΙΠΕΔ μετέθεσε εξι φορές μέσα σε τρεις μήνες την καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης βελτιωμένης προσφοράς, με εν κρυπτώ διαπραγματεύσεις με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επιδιώκοντας να πετύχει το «εύλογο τίμημα», ικανοποιώντας όμως και αθέμιτες απαιτήσεις του επενδυτή όπως μείωση του προσωπικού. Ότι η απόκτηση της μοναδικής επισκευαστικής βάσης των τρένων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα οδηγήσει σε αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς οι ανταγωνιστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα υποχρεωθούν να συντηρούν το τροχαίο υλικό τους στον ανταγωνιστή τους(!). Δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί επιπλέον το γεγονός ότι η συνέχιση της εύρυθμης λειτουργίας της ΕΕΣΣΤΥ, σήμερα αλλά και στο προσεχές μέλλον, αποτελεί προϋπόθεση για να υπάρχει σιδηρόδρομος στην χώρα…
Κινητοποιήσεις
Κινητοποιήσεις εξαγγέλθηκαν από την Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (4 τρίωρες στάσεις εργασίας και μία 24/ωρη απεργία) εντός του Ιουλίου 2018 για τους λόγους: α) της αδιαφανούς διαδικασίας και μεθόδευσης που ακολουθήθηκε για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ. β) Της καταφανούς παραβίασης των όρων του διαγωνισμού (για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ), με τη μετάταξη προσωπικού από την ΕΕΣΣΤΥ στον ΟΣΕ που προωθεί το ΥΠΜΕ χωρίς την έγκριση του μετόχου (ΤΑΙΠΕΔ). γ) Της απώλειας εργατικών δικαιωμάτων λόγω της κατάργησης του Εσωτερικού Κανονισμού της ΕΕΣΣΤΥ. δ) Της μη υπογραφής της Σ.Σ.Ε. στην ΕΕΣΣΤΥ, η οποία είχε συμφωνηθεί με τη Διοίκηση και σήμερα αναιρείται.
Κατερίνα Σοφοκλή
Πηγή:
- Ζητείται τήρηση της νομιμότητας
http://epohi.gr/zhteitai-thrhsh-ths-nomimothtas/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου