- υγρασίας (βροχή, πάχνη)
- μεγάλη ανωφέρεια,
- λάδια,
- πεσμένα φύλα,
- κάμπιες κλπ
Η επιτόπια ολίσθηση συχνά προκαλεί βλάβη στην κεφαλή της σιδηροτροχιάς. Στην ουσία μπορούμε να πούμε ότι ο τροχός σκάβει την ράγια λόγω της μεγάλης τριβής των τροχών που περιστρέφονται - σπινιάρουν στο ίδιο σημείο (εξού και επιτόπια). Η φθορά αυτή αποφεύγεται αν ο μηχανοδηγός αντιληφθεί έγκαιρα την επιτόπια ολίσθηση και αντιδράσει ρίχνοντας άμμο. Αν η φθορά είναι μικρή μπορεί να γίνει μικροδιόρθωση της ράγιας με ειδικό μηχάνημα. Διαφορετικά πρέπει το φθαρμένο τμήμα να αντικατασταθεί.
Η "ρίψη άμμου" είναι η λύση στο πρόβλημα της επιτόπιας ολίσθησης. Τα κινητήρια φορεία είναι εξοπλισμένα με δοχεία γεμάτα άμμο που στη γλώσσα των σιδηροδρομικών λέγονται "αμμουδιέρες" και με ένα σωληνάκι που καταλήγει ακριβώς μπροστά από τον κάθε τροχό ρίχνουν άμμο για να αυξήσουν το συντελεστή πρόσφυσης και έτσι να σταματήσει το πατινάρισμα του τροχού.
Πηγές:
- Λυμπέρης Κ., Σιδηροδρομική Θεωρία και Εφαρμογές, Λέκτορας Ε.Μ.Π., Σχολή Πολιτικών Μηχανικών, Εργαστήριο Σιδηροδρομικής και μεταφορών, Αθήνα Ιούλιος 2007.
- Δοκουμετζίδης Γιάννης, Κούσιος Δημήτρης, Μαλασπίνας Αλέξανδρος, Συγκοινωνιακά Έργα (Σιδηρόδρομοι Αερολιμένες), Ίδρυμα Ευγενίδου, 1980
- Locomotive wheelslip
https://en.wikipedia.org/wiki/Locomotive_wheelslip
- Epic wheelslip!
https://www.youtube.com/watch?v=VZdURcRjEXM
- INSANE CSX Locomotive Wheel Slip
https://www.youtube.com/watch?v=dSmtV8hrlAY
Προσθέτω ένα σχόλιο που έκανε στο FB ο συνάδελφος Harris Paterakis:
Εκτός από τη σιδηροτροχιά, ζημιά από την επιτόπια έχουμε και στους τροχούς. Μαρτενσιτοποίηση και αρχές ρηγμάτων. Συμπληρώνω το άκρως διαφωτιστικό κείμενο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου