Στο διπλανό βίντεο βλέπουμε τις σοκαριστικές εικόνες από αντίστοιχη ηλεκτροπληξία επιβάτη που για άγνωστο λόγο (μάλλον μεθυσμένος) ανέβηκε στην οροφή αμαξοστοιχίας στην Ινδία. Ο θάνατός του επήλθε ακαριαία.
Ακολουθεί αναφορά στα σημαντικότερα συμβάντα ηλεκτροπληξίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τέλος μια αναφορά σε μέτρα προστασίας που θα πρέπει να τηρούμε όλοι για να αποφύγουμε ανάλογα περιστατικά στο μέλλον.
Το ηλεκτροδοτούμενο σιδηροδρομικό δίκτυο λειτουργεί με εναλλασσόμενο μονοφασικό ρεύμα τάσης 25kvolt δηλαδή 25.000 Volt και συχνότητας 50Hz. Δηλαδή 100 φορές ψηλότερη τάση από αυτή που χρησιμοποιούμε για οικιακές χρήσεις. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι είναι πιο επικίνδυνο να πάθουμε ηλεκτροπληξία αφού
το ρεύμα στα 25.000Volt μπορεί να μας χτυπήσει ακόμη και αν δεν ακουμπήσουμε αλλά απλά πλησιάσουμε στα ηλεκτροφόρα καλώδια και τα υπόλοιπα υπό τάση στοιχεία!!!
Θυμίζουμε τα σημαντικότερα περιστατικά ηλεκτροπληξίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο Ηλεκτροκίνησης μέσα από αποσπάσματα από ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα:
- Στις 27/4/2010, Σ.Σ. Μεζούρλου, Λάρισα 25.000 βολτ κεραυνοβόλησαν 12χρονο"...Με σοβαρά εγκαύματα νοσηλεύεται στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία» της Αθήνας 12χρονος από τη Λάρισα, που κεραυνοβολήθηκε από ηλεκτρικό ρεύμα 25.000 βολτ (!) προχθές το απόγευμα στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στον εμπορικό σταθμό του Μεζούρλου στη Λάρισα.
Ο ανήλικος, σύμφωνα και με ανακοίνωση της αστυνομίας, ανέβηκε στην οροφή βαγονιού, με σκοπό να ζωγραφίσει «γκράφιτι». Πάνω από την οροφή διερχόταν σε μικρή απόσταση το καλώδιο της ηλεκτροκίνησης των συρμών, με αποτέλεσμα, χωρίς να έρθει καν σε επαφή με το καλώδιο, λόγω της υψηλής τάσης, το παιδί να εκτιναχθεί στο έδαφος και να υποστεί σοβαρά εγκαύματα Α΄ βαθμού και τραύματα από την πτώση σε διάφορα σημεία του σώματος.
Το ατύχημα έγινε στις 7.30 το απόγευμα της Δευτέρας και το παιδί, αρχικά μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Πανεπιστημιακό και γύρω στις 11.30 το βράδυ στο νοσοκομείο της Αθήνας, αφού δεν υπάρχει σε νοσοκομείο της Θεσσαλίας Μονάδα Εντατικής Θεραπείας για παιδιά, ούτε βέβαια μονάδα εγκαυμάτων..."
Ελευθερία (τοπική εφημερίδα Λάρισας φύλο 27/4/2010):
http://www.eleftheria.gr/index.asp?cat=7&aid=18480
- Στις 2/9/2011, Σ.Σ. Γέφυρα - Νεκρός 22χρονος από ηλεκτροπληξία στη Θεσσαλονίκη
"...Τη ζωή του από ηλεκτροπληξία έχασε ένας 22χρονος άνδρας στην περιοχή Γέφυρα του νομού Θεσσαλονίκης, όταν άγγιξε ηλεκτροφόρο καλώδιο που βρισκόταν πάνω σε βαγόνι τρένου.
Ο νεαρός είχε πάει μαζί με μια φίλη του σε περιοχή όπου βρίσκονται εγκαταλελειμμένα βαγόνια του ΟΣΕ. Για άγνωστους λόγους ανέβηκε στην οροφή του βαγονιού και ήρθε σε επαφή με ένα καλώδιο, με αποτέλεσμα να βρει τραγικό θάνατο..."
http://www.madata.gr/epikairotita/social/130219.html
- Στις 26/10/2013, Σ.Σ. Ευαγγελισμός Λαθρεπιβάτης στην οροφή τραίνου κεραυνοβολήθηκε από 25000 volt.
"...Τραγική κατάληξη είχε χθες το βράδυ το μακρύ «ταξίδι» αγνώστου λαθρεπιβάτη του ΟΣΕ, αφού το νήμα της ζωής του, κόπηκε ακαριαία κοντά στο σταθμό του Ευαγγελισμού. Ο άγνωστος, στην προσπάθεια του να ταξιδεύσει, μην έχοντας προφανώς χρήματα για την έκδοση του πολυπόθητου εισιτηρίου, επέλεξε ριψοκίνδυνο τρόπο ώστε να φτάσει στον προορισμό του.
Αγνοώντας τους κινδύνους που έκρυβε το παράτολμο εγχείρημα του, σκαρφάλωσε, πιθανόν από το σταθμό της συμπρωτεύουσας , στην οροφή του ένατου βαγονιού της εμπορικής αμαξοστοιχίας 23503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, στη σήραγγα των Τεμπών στο ύψος της Ραψάνης και ενώ η αμαξοστοιχία βρίσκονταν σε κίνηση, κεραυνοβολήθηκε από ρεύμα ισχύος 25.000 βολτ που διαπερνά τα - υψηλής τάσης- καλώδια ηλεκτροκίνησης. Ο θάνατος του ήταν ακαριαίος ενώ το καρβουνιασμένο πτώμα κόλλησε στην οροφή του βαγονιού..."
Ελευθερία (τοπική εφημερίδα Λάρισας φύλο 26/10/2013):
http://www.eleftheria.gr/index.asp?cat=21&aid=59871
- Στις 16/3/2015, Σ.Σ. Πολυκάστρου - Τραγικός δυστύχημα 15χρονος πέθανε από ηλεκτροπληξία στο Κιλκίς (Πολύκαστρο)
"...Παγίδα θανάτου έγιναν για έναν 15χρονο οι εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης του ΟΣΕ στο Πολύκαστρο Κιλκίς, την ώρα που έπαιζε με συνομήλικο φίλο του. Το νεαρό αγόρι υπέστη ηλεκτροπληξία, με συνέπεια να τραυματιστεί θανάσιμα.
Όλα έγιναν χθες το μεσημέρι, κοντά στον σιδηροδρομικό σταθμό του Πολυκάστρου. Σύμφωνα με την Αστυνομία, οι δύο 15χρονοι φίλοι έπαιζαν σε σιδηροδρομικές γραμμές που δεν χρησιμοποιούνται, όταν κάποια στιγμή ο ένας από τους δύο ανέβηκε σε εγκαταλελειμμένη μηχανή αμαξοστοιχίας, όπου, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, σημειώθηκε βραχυκύκλωμα στο ηλεκτρικό δίκτυο των γραμμών, με συνέπεια να υποστεί ηλεκτροπληξία και να βρει ακαριαίο θάνατο. Ο φίλος του είναι καλά στην υγεία του παρά το σοκ που υπέστη..."
Πρώτο Θέμα:
http://www.protothema.gr/greece/article/459718/15hronos-pethane-apo-ilektroplixia-sto-kilkis/
- Στις 8/5/2015, Σ.Σ. Λεπτοκαρυάς - «Κεραυνοβολήθηκε» ανήλικος στη Λεπτοκαρυά
"...Με σοβαρά εγκαύματα στα χέρια και τα πόδια νοσηλεύεται ένας 15χρονος, ο οποίος έπαθε ηλεκτροπληξία, στον σιδηροδρομικό σταθμό Λεπτοκαρυάς, στην Πιερία.
Το περιστατικό συνέβη χθες το βράδυ, όταν η μεταλλική λαμαρίνα μήκους περίπου 6 μέτρων την οποία κρατούσε ο ανήλικος ήρθε σε επαφή με ηλεκτροφόρο καλώδιο που βρίσκεται κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής, με αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό του.
Ο 15χρονος διακομίστηκε με σταθμό του ΕΚΑΒ σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης όπου και νοσηλεύεται εκτός κινδύνου..."
http://new.thessalianews.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=48582:lr---&catid=1:police&Itemid=18
και τέλος ένα παρόμοιο συμβάν από το μετρό της Αθήνας
"...Με τον πλέον τραγικό τρόπο έχασε τη ζωή του χθες στις 4 τα ξημερώματα ένας 23χρονος στο σταθμό του ηλεκτρικού στα Άνω Πατήσια.
Το θύμα με 10 φίλους του έκανε γκράφιτι στα βαγόνια των συρμών που ήταν σταθμευμένα στον σταθμό.
Υπάλληλοι που αντιλήφθηκαν την παρουσία των νεαρών από τις κάμερες ασφαλείας, πήγαν στο σημείο να δουν τι συμβαίνει και τότε ο 23χρονος στην προσπάθειά του να διαφύγει μαζί με τους φίλους του, γλίστρησε και έπεσε στις γραμμές του τρένου παθαίνοντας ηλεκτροπληξία.
Περίπου μία ώρα αργότερα αστυνομικοί εντόπισαν το πτώμα του άτυχου νεαρού στην οδό Δεκελείας 97, κοντά στο δημαρχείο της Νέας Φιλαδέλφειας, το οποίο πιθανολογείται ότι άφησαν εκεί οι φίλοι του..."
http://www.zougla.gr/news.php?id=8114
Ο ΟΣΕ με ανακοινώσεις του, ενημερώνει πολίτες και αρχές για τους νέους κανόνες ασφαλείας μετά και την επέκταση της ηλεκτροκίνησης σε κάθε νέο τμήμα που πρόκειται να ηλεκτροδοτηθεί. «Οι πάγιες εγκαταστάσεις ηλεκτρικής έλξης, σημειώνεται στην ανακοίνωση, έχουν κατασκευασθεί έτσι ώστε να μην τίθενται σε κίνδυνο, σε καμία περίπτωση, η ζωή των ατόμων ή των ζώων που ευρίσκονται στην περιοχή πλησίον της ηλεκτροδοτούμενης σιδηροδρομικής γραμμής με την προϋπόθεση να τηρούνται κανόνες» που απαριθμούνται σε μια παλιότερη δημοσιευμένη ανακοίνωση:
"Η τάση λειτουργίας του ηλεκτροδοτούμενου σιδηροδρομικού δικτύου είναι 25.000 V – 50 Hz. Κάθε προσέγγιση στην Ηλεκτροδοτούμενη γραμμή και στις πάγιες εγκαταστάσεις αυτής καθώς και η αφαίρεση εξαρτημάτων από του πυλώνες στήριξης της εναέριας γραμμής (Γραμμή Επαφής) είναι «άκρως επικίνδυνη για την ζωή».
ΚΑΝΟΝΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΡΟΥΝΤΑΙ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ :
1. Να ανεβαίνετε στην οροφή των αμαξοστοιχιών.
2. Να αγγίζετε τους στύλους ή τις κατασκευές, που στηρίζουν τους εναέριους αγωγούς ηλεκτρικής έλξης (Γραμμή Επαφής).
3. Να πλησιάζετε από αμέλεια ή εκουσίως με οποιονδήποτε τρόπο ή μέσο τη Γραμμή Επαφής (π.χ. μεταφορά αντικειμένων μεγάλου ύψους).
4. Να αγγίζετε τις σιδηροτροχιές, τους ιστούς φωτοσημάτων ή τις άλλες μεταλλικές κατασκευές που ευρίσκονται επί της σιδηροδρομικής γραμμής και στη γύρω από αυτή περιοχή, (σε απόσταση 10 μέτρων από τη σιδηροδρομική γραμμή).
5. Να ρίπτετε σύρματα, ράβδους ή άλλα αντικείμενα, νερό και άλλα υγρά επί της Γραμμής Επαφής.
6. Να κυκλοφορείτε στις περιοχές των εγκαταστάσεων ηλεκτροκίνησης (υποσταθμοί, υπαίθριοι οικίσκοι, ερμάρια, κ.λ.π.).
7. Να διέρχεστε από τις ισόπεδες διαβάσεις με οχήματα ή φορτία επί οχημάτων, ύψους μεγαλύτερου των 4,5 μέτρων ή ύψους μεγαλύτερου του αναγραφόμενου επί των οδικών πινακίδων σήμανσης των ειδικών κατασκευών περιορισμού του ανώτατου οδικού περιτυπώματος διέλευσης (θύρες περιτυπώματος).
8. Να πλησιάζετε στους θραυσμένους αγωγούς ηλεκτρικής έλξης, οι οποίοι έχουν πέσει στο έδαφος, σε απόσταση μικρότερη των 10 μέτρων.
9. Να αφαιρείτε εξαρτήματα ή αγωγούς από τις πάγιες εγκαταστάσεις ηλεκτρικής έλξης .
10. Να παίζουν παιδιά στην περιοχή των στην περιοχή των πάγιων εγκαταστάσεων ηλεκτροκίνησης και στην περιοχή γύρω από την ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή.
11. Να πλησιάζετε τις εγκαταστάσεις ηλεκτροκίνησης (Υποσταθμούς ), σε απόσταση μικρότερη των 5 μέτρων από αυτές.
12. Να ρίπτετε αντικείμενα, νερό ή άλλα υγρά στην περιοχή γύρω από την ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή και στις εγκαταστάσεις της.
13. Να έλθετε σε επαφή με κάθε μέσο με τις μεταλλικές κατασκευές που φέρουν αγωγούς για την τροφοδοσία της Γραμμής Επαφής.
14. Να προκαλείτε από αμέλεια ή εκουσίως θραύση μονωτήρων ή κόψιμο αγωγών με τη χρήση κυνηγετικών όπλων ή με άλλο τρόπο.
15. Να διατηρείτε μόνιμες ή προσωρινές επιφανειακές σωληνώσεις άρδευσης παράλληλες ή διασταυρούμενες με τις σιδηροδρομικές σε απόσταση μικρότερη των 10 μέτρων.
Παρακαλούνται οι κάτοικοι των περιοχών, οι οποίες γειτνιάζουν με το ηλεκτροδοτούμενο σιδηροδρομικό δίκτυο να γνωστοποιούν άμεσα κάθε ανωμαλία ή βλάβη εξοπλισμού ηλεκτροκίνησης, που παρατηρούν,
στα αστυνομικά τμήματα, σε άλλες Αρχές,
στον πλησιέστερο σιδηροδρομικό σταθμό
ή στο ρυθμιστή έλξης του Ο.Σ.Ε. Α.Ε στα τηλέφωνα: \
2310 552264 & 599141 & 599030 για τη Βόρεια Ελλάδα (Δομοκός- Θεσσαλονίκη - Ειδομένη) και
210 2422039 & 210 2422034 (Αθήνα- Χαλκίδα) και 27410 74505 (Κόρινθος) για τη Νότια Ελλάδα.Επίσης επειδή οι φίλοι μας οι Κινέζοι λένε ότι μια φωτογραφία ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις δείτε τις ακόλουθες διαφάνειες τμήμα μιας εκπαιδευτικής παρουσίασης του 2008 για την ασφάλεια στα ηλεκτροδοτούμενα σιδηροδρομικά δίκτυα:
Η παρουσίαση αυτή έγινε το 2008 με την επικείμενη επέκταση του δικτύου Ηλεκτροκίνησης μέχρι τη Λάρισα. (Τότε ο Οργανισμός ήταν πάλι διαιρεμένος στα τρία αλλά τότε στη θέση της Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ. Α.Ε. (Ελληνική Εταιρίας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε., είχαμε αν θυμάστε τον Ε.Δ.Ι.Σ.Υ. Α.Ε (Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικής Υποδομής Α.Ε.) στα πλαίσια μιας άλλης προσπάθειας εξυγίανσης...
Πηγές:
- Euro2Day: ΟΣΕ:Από 28/6/2011 υπό τάση το δίκτυο ΣΚΑ–Τρεις Γέφυρες
http://www.euro2day.gr/news/economy/article/645689/oseapo-286-ypo-tash-to-diktyo-skatreis-gefyres.html
- Ελευθερία (τοπική εφημερίδα Λάρισας φύλο 12/8/2008): ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ ΕΩΣ ΤΗ ΛΑΡΙΣΑ Η ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΑΣΣΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΘΟΡΥΒΟΥΣ ΤΩΝ ΝΤΗΖΕΛΟΜΗΧΑΝΩΝ ΠΕΝΤΕ ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ
http://www.eleftheria.gr/index.asp?cat=5&aid=1349
- Newsbomb (28/6/2011): Ηλεκτροδότηση του τμήματος της γραμμής Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών
http://www.newsbomb.gr/ellada/news/story/61985/hlektrodothsh-toy-tmhmatos-ths-grammhs-sidhrodromiko-kentro-acharnwn?mvd=true
-Πιστεύω πως ολόκληρη την παραπάνω παρουσίαση (ίσως ακόμα και αυτό το φρικτό και μακάβριο βίντεο) θα έπρεπε να την δούν οι μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων γιά να καταλάβουν τον κίνδυνο του ηλ.ρεύματος στις πραγματικές του διαστάσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφή-Αναρωτιέμαι εάν θα ήταν δυνατό, μία φορά το χρόνο να γίνεται μία τέτοια ενημέρωση στους μαθητές της Α' Γυμνασίου από πιστοποιημένους συναδέλφους μας της Ηλεκτροκίνησης ή της ΥΥΑΕ γιά το σχετικό θέμα. Αυτό θα μπορούσε να γίνει μετά από συνεννόηση των κατά τόπους Διευθύνσεων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τον ΟΣΕ, και θα έσωζε ζωές.
-Μόνο η πραγματική και ορθή γνώση του κινδύνου μας προφυλάσσει απ' αυτόν.
Μια ερώτηση ήθελα να κάνω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν δούμε άνθρωπο που να έχει πέσει στις γραμμές του ηλεκτρικού τρένου, εκούσια ή ακούσια. Αν παραπατήσει, αν προσπαθήσει να αυτοκτονήσει, αν πέσει ένα μικρό παιδί κλπ. Υπάρχει ασφαλής για εμάς τρόπος να κατεβούμε στις γραμμές για να τον βοηθήσουμε;
Διευκρίνηση: ΔΕΝ εννοώ ασφαλής τρόπος σε σχέση με επερχόμενη αμαξοστοιχία. Εννοώ, ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από την άποψη του κινδύνου ηλεκτροπληξίας για εμάς.
Σας ευχαριστώ.
Οι κίνδυνοι που διατρέχεις είναι δυο:
Διαγραφήα) η διερχόμενες αμαξοστοιχίες και
β) η τρίτη ράγια (η ρευματοφόρος)με τάση 750Volt στην οποία αν πλησιάσεις μπορεί να σε χτυπήσει το ρεύμα που μπορεί να σε σκοτώσει ακαριαία...
Το καλύτερο είναι να ειδοποιήσεις κάποιον υπάλληλο του Μετρό
ή την αστυνομία
ΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ για την άμεση και ολοκληρωμένη απάντηση.
Διαγραφή