Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Ημερησία” ρεπορτάζ της Μαρίας Μόσχου που αναφέρεται στον στρατηγικό σχεδιασμό των ελληνικών σιδηροδρόμων για την ερχόμενη δεκαετία 2014-2025.
Στο ρεπορτάζ αναφέρονται
ονομαστικά τα έργα που πρόκειται να κατασκευαστούν, με τον αντίστοιχο προϋπολογισμό τους καθώς και οι γενικότερες κατευθύνσεις που θα προωθηθούν στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών.
(http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26510&subid=2&pubid=113650771)
Από όσο γνωρίζουμε, όσοι για πολλά χρόνια συμμετέχουμε και ασχολούμαστε ενεργά με τον σιδηρόδρομο, επειδή μια εξαγγελία όπως η παραπάνω αποτελεί γεγονός – σταθμό στην πολιτική των μεταφορών που ακολουθεί η εκάστοτε Κυβέρνηση, αυτή κατά πάγιο τρόπο, παρουσιάζεται με δημόσια τοποθέτηση είτε από τον αρμόδιο Υπουργό, είτε από τον αρμόδιο Διοικητή των Σιδηροδρόμων, παρουσία όλων των εμπλεκομένων (κυβερνητικοί και υπηρεσιακοί παράγοντες, εκπρόσωποι φορέων, εκπρόσωποι τοπικών κοινωνιών, εκπρόσωποι των εργαζομένων). Προκαλεί λοιπόν κατάπληξη πως μια τόσο σοβαρή κυβερνητική εξαγγελία που αφορά στο άμεσο μέλλον του σιδηροδρόμου περνάει μόνο ως δημοσιογραφική πληροφορία και μάλιστα αποκλειστικά σε μία και μόνο εφημερίδα γνωστού δημοσιογραφικού συγκροτήματος, χωρίς να αναφέρεται καν η πηγή των πληροφοριών-εξαγγελιών (π.χ. Υπουργείο, ΟΣΕ κλπ).
Στο ρεπορτάζ αναφέρονται πολλά και ενδιαφέροντα σημεία που καμιά σχέση δεν έχουν με το στρατηγικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τον ΟΣΕ. Σταχυολογούμε μερικά:
1. «..σύμφωνα με το στρατηγικό πλαίσιο που προωθείται, τα ιδιωτικά κεφάλαια είτε μέσω ΣΔΙΤ είτε μέσω νέων επενδύσεων και ιδιωτικών εταιρειών που θα χρησιμοποιούν το σιδηροδρομικό δίκτυο, αποτελούν το βασικό μοχλό ανάπτυξης του ελληνικού σιδηροδρόμου».
2. «…προωθούνται επενδύσεις και οργανωτικές δράσεις με στόχο την ενίσχυση σιδηροδρομικής ασφάλειας μέσω της αυξημένης συμμετοχής ιδιωτικών επενδύσεων στον χώρο των σιδηροδρόμων. Προβλέπεται η διαμόρφωση συνθηκών ενισχυμένης ασφάλειας και ορθολογικής και οικονομικά αποτελεσματικής λειτουργίας του σιδηροδρόμου, που αναμένεται να επιτευχθεί αφενός με την ωρίμανση και πλήρη λειτουργία της νέας οργάνωσης του σιδηροδρόμου μέσω της σχετικής Ρυθμιστικής Αρχής και αφετέρου μέσω του νέου πλαισίου λειτουργίας με ιδιωτικές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις (στις οποίες περιλαμβάνεται και η υπό ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ) με ιδιωτικές επιχειρήσεις συντήρησης του τροχαίου υλικού (περιλαμβάνεται και η υπό ιδιωτικοποίηση ΕΕΣΣΤΥ)».
3. «Ως διαχειριστής υποδομής παραμένει ο ΟΣΕ (ο οποίος παραμένει υπεύθυνος και για την κυκλοφορία) και η θυγατρική του ΕΡΓΟΣΕ συνεχίζει να ασχολείται με την υλοποίηση των σημαντικών νέων έργων. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται να επιτευχθεί, μέσω της δραστηριοποίησης του ιδιωτικού τομέα και σχετικών επενδύσεων που αυτός θα αναλάβει, η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του σιδηροδρόμου και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του».
4. «Για τις επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό του Τροχαίου Υλικού, κύριος μοχλός επίτευξης αποτελεσμάτων στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης είναι η δραστηριοποίηση «ιδιωτικών» σιδηροδρομικών επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις αυτές αναμένεται ότι θα προβούν σε ορθολογικότερες επιλογές προμηθειών και θα προσπαθήσουν να «απαλλαγούν» από παλαιότερο και μη οικονομικά αποτελεσματικό τροχαίο υλικό με τους καλύτερους δυνατούς όρους».
5. «προωθούνται οργανωτικές δράσεις με στόχο τη διαμόρφωση ικανοποιητικού μηχανισμού συντήρησης υποδομών και τροχαίου υλικού».
Προφανώς το εν λόγω δημοσίευμα δεν προέκυψε ούτε από το αρμόδιο Υπουργείο ούτε και από κάποια διοίκηση του ομίλου ΟΣΕ, αλλά εκφράζει αποκλειστικά τις επιθυμίες εθνικού εργολάβου που, εκτός από τον χώρο του Τύπου, δραστηριοποιείται ενεργά και στο χώρο των σιδηροδρομικών κατασκευών.
Με τον ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση από τον Ιανουάριο του 2015 οι προσδοκίες όλων μας για το μέλλον του σιδηροδρόμου παραμένουν μέχρι σήμερα ανεκπλήρωτες.
Η πλήρης αδράνεια του αρμόδιου Υπουργείου, το προηγούμενο διάστημα, στον τομέα σιδηρόδρομος και ειδικά στον όμιλο εταιρειών του ΟΣΕ όχι μόνο άφησε άθικτη αλλά επιδείνωσε την κατάσταση :
• σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού,
• σε επίπεδο διοικήσεων,
• σε επίπεδο προώθησης έργων,
• σε επίπεδο ασφάλειας,
• σε επίπεδο συνεννόησης και επικοινωνίας μεταξύ κυβέρνησης, υπουργείου, διοικήσεων και συνδικάτων
Η κατάσταση αυτή δημιούργησε τεράστια ερωτηματικά για τις προθέσεις της κυβέρνησης, προκάλεσε απογοήτευση στους εργαζόμενους, όταν μάλιστα ακόμη και οι συνδικαλιστικές δυνάμεις που στηρίχτηκαν από τον ΣΥΡΙΖΑ εμποδίζονταν προκλητικά και συστηματικά από τους διεφθαρμένους κομματικούς υπηρεσιακούς μηχανισμούς, ακόμη και να ασκήσουν τα στοιχειώδη δημοκρατικά τους δικαιώματα.
Περιμένουμε από τη νέα κυβέρνηση, από τον νέο Υπουργό, και από τις νέες διοικήσεις στον ΟΣΕ, να προχωρήσουν σε μια δημόσια παρουσίαση – διαβούλευση του προγράμματος των ελληνικών σιδηροδρόμων για την επόμενη 10/ετία μαζί με όλους τους φορείς και κυρίως μαζί με τους σιδηροδρομικούς, που είναι η ψυχή του σιδηρόδρομου.
Οκτώβρης 2015
(*) Ο Γιάννης Αντωνιάδης είναι :
• Σιδηροδρομικός
• Πολιτικός Μηχανικός, M.Eng,
• Μέλος στο Δ.Σ. της ΠΟΣ
• Μέλος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Μαγνησίας
• Μέλος της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας
Δείτε σχετικά:
- Το δικό μας σχόλιο για το εν λόγο άρθρο :"Δεκαετές σχέδιο 5 δισ. για σύγχρονο σιδηρόδρομο, άρθρο της Μαρίας Μόσχου από την Ημερησία"
Διαβάζουμε στο Πανελλήνιο σχολικό δίκτυο (http://www.sch.gr/): Ο Ενεστώτας είναι ο χρόνος που χρησιμοποιούμε για να φανερώσουμε τι κάνει κάποιος τώρα, δηλαδή στο παρόν.
Και εύλογα προκύπτει από το άρθρο της κας Μαρίας Μόσχου στην Ημερησία ότι αυτή τη στιγμή που μιλάμε "τα ιδιωτικά κεφάλαια αποτελούν το βασικό μοχλό ανάπτυξης του ελληνικού σιδηρόδρομου". Το Δημόσιο δηλαδή ο Έλληνας (αλλά και ο Ευρωπαίος λόγω συγχρηματοδότησης) φορολογούμενος μάλλον δεν φαίνεται να συμμετέχει σύμφωνα με την κα Μόσχου (ως αυτή τη στιγμή που μιλάμε πάντα) και πολύ... Ας μας πει λοιπόν η κα Μόσχου πόσα ακριβώς ιδιωτικά κεφάλαια έχουν επενδυθεί ως σήμερα σε ανάπτυξη των ελληνικών σιδηροδρόμων και αν μπορεί να τα συγκρίνει και με τα δημόσια... για να καταλάβουμε ακριβώς τον όρο βασικός.
"Την αλήθεια την «φτιάχνει» κανείς ακριβώς όπως φτιάχνει και το ψέμα"
Οδυσσέας Ελύτης
Στο ρεπορτάζ αναφέρονται
ονομαστικά τα έργα που πρόκειται να κατασκευαστούν, με τον αντίστοιχο προϋπολογισμό τους καθώς και οι γενικότερες κατευθύνσεις που θα προωθηθούν στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών.
(http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26510&subid=2&pubid=113650771)
Από όσο γνωρίζουμε, όσοι για πολλά χρόνια συμμετέχουμε και ασχολούμαστε ενεργά με τον σιδηρόδρομο, επειδή μια εξαγγελία όπως η παραπάνω αποτελεί γεγονός – σταθμό στην πολιτική των μεταφορών που ακολουθεί η εκάστοτε Κυβέρνηση, αυτή κατά πάγιο τρόπο, παρουσιάζεται με δημόσια τοποθέτηση είτε από τον αρμόδιο Υπουργό, είτε από τον αρμόδιο Διοικητή των Σιδηροδρόμων, παρουσία όλων των εμπλεκομένων (κυβερνητικοί και υπηρεσιακοί παράγοντες, εκπρόσωποι φορέων, εκπρόσωποι τοπικών κοινωνιών, εκπρόσωποι των εργαζομένων). Προκαλεί λοιπόν κατάπληξη πως μια τόσο σοβαρή κυβερνητική εξαγγελία που αφορά στο άμεσο μέλλον του σιδηροδρόμου περνάει μόνο ως δημοσιογραφική πληροφορία και μάλιστα αποκλειστικά σε μία και μόνο εφημερίδα γνωστού δημοσιογραφικού συγκροτήματος, χωρίς να αναφέρεται καν η πηγή των πληροφοριών-εξαγγελιών (π.χ. Υπουργείο, ΟΣΕ κλπ).
Στο ρεπορτάζ αναφέρονται πολλά και ενδιαφέροντα σημεία που καμιά σχέση δεν έχουν με το στρατηγικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τον ΟΣΕ. Σταχυολογούμε μερικά:
1. «..σύμφωνα με το στρατηγικό πλαίσιο που προωθείται, τα ιδιωτικά κεφάλαια είτε μέσω ΣΔΙΤ είτε μέσω νέων επενδύσεων και ιδιωτικών εταιρειών που θα χρησιμοποιούν το σιδηροδρομικό δίκτυο, αποτελούν το βασικό μοχλό ανάπτυξης του ελληνικού σιδηροδρόμου».
2. «…προωθούνται επενδύσεις και οργανωτικές δράσεις με στόχο την ενίσχυση σιδηροδρομικής ασφάλειας μέσω της αυξημένης συμμετοχής ιδιωτικών επενδύσεων στον χώρο των σιδηροδρόμων. Προβλέπεται η διαμόρφωση συνθηκών ενισχυμένης ασφάλειας και ορθολογικής και οικονομικά αποτελεσματικής λειτουργίας του σιδηροδρόμου, που αναμένεται να επιτευχθεί αφενός με την ωρίμανση και πλήρη λειτουργία της νέας οργάνωσης του σιδηροδρόμου μέσω της σχετικής Ρυθμιστικής Αρχής και αφετέρου μέσω του νέου πλαισίου λειτουργίας με ιδιωτικές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις (στις οποίες περιλαμβάνεται και η υπό ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ) με ιδιωτικές επιχειρήσεις συντήρησης του τροχαίου υλικού (περιλαμβάνεται και η υπό ιδιωτικοποίηση ΕΕΣΣΤΥ)».
3. «Ως διαχειριστής υποδομής παραμένει ο ΟΣΕ (ο οποίος παραμένει υπεύθυνος και για την κυκλοφορία) και η θυγατρική του ΕΡΓΟΣΕ συνεχίζει να ασχολείται με την υλοποίηση των σημαντικών νέων έργων. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται να επιτευχθεί, μέσω της δραστηριοποίησης του ιδιωτικού τομέα και σχετικών επενδύσεων που αυτός θα αναλάβει, η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του σιδηροδρόμου και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του».
4. «Για τις επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό του Τροχαίου Υλικού, κύριος μοχλός επίτευξης αποτελεσμάτων στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης είναι η δραστηριοποίηση «ιδιωτικών» σιδηροδρομικών επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις αυτές αναμένεται ότι θα προβούν σε ορθολογικότερες επιλογές προμηθειών και θα προσπαθήσουν να «απαλλαγούν» από παλαιότερο και μη οικονομικά αποτελεσματικό τροχαίο υλικό με τους καλύτερους δυνατούς όρους».
5. «προωθούνται οργανωτικές δράσεις με στόχο τη διαμόρφωση ικανοποιητικού μηχανισμού συντήρησης υποδομών και τροχαίου υλικού».
Προφανώς το εν λόγω δημοσίευμα δεν προέκυψε ούτε από το αρμόδιο Υπουργείο ούτε και από κάποια διοίκηση του ομίλου ΟΣΕ, αλλά εκφράζει αποκλειστικά τις επιθυμίες εθνικού εργολάβου που, εκτός από τον χώρο του Τύπου, δραστηριοποιείται ενεργά και στο χώρο των σιδηροδρομικών κατασκευών.
Με τον ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση από τον Ιανουάριο του 2015 οι προσδοκίες όλων μας για το μέλλον του σιδηροδρόμου παραμένουν μέχρι σήμερα ανεκπλήρωτες.
Η πλήρης αδράνεια του αρμόδιου Υπουργείου, το προηγούμενο διάστημα, στον τομέα σιδηρόδρομος και ειδικά στον όμιλο εταιρειών του ΟΣΕ όχι μόνο άφησε άθικτη αλλά επιδείνωσε την κατάσταση :
• σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού,
• σε επίπεδο διοικήσεων,
• σε επίπεδο προώθησης έργων,
• σε επίπεδο ασφάλειας,
• σε επίπεδο συνεννόησης και επικοινωνίας μεταξύ κυβέρνησης, υπουργείου, διοικήσεων και συνδικάτων
Η κατάσταση αυτή δημιούργησε τεράστια ερωτηματικά για τις προθέσεις της κυβέρνησης, προκάλεσε απογοήτευση στους εργαζόμενους, όταν μάλιστα ακόμη και οι συνδικαλιστικές δυνάμεις που στηρίχτηκαν από τον ΣΥΡΙΖΑ εμποδίζονταν προκλητικά και συστηματικά από τους διεφθαρμένους κομματικούς υπηρεσιακούς μηχανισμούς, ακόμη και να ασκήσουν τα στοιχειώδη δημοκρατικά τους δικαιώματα.
Περιμένουμε από τη νέα κυβέρνηση, από τον νέο Υπουργό, και από τις νέες διοικήσεις στον ΟΣΕ, να προχωρήσουν σε μια δημόσια παρουσίαση – διαβούλευση του προγράμματος των ελληνικών σιδηροδρόμων για την επόμενη 10/ετία μαζί με όλους τους φορείς και κυρίως μαζί με τους σιδηροδρομικούς, που είναι η ψυχή του σιδηρόδρομου.
Οκτώβρης 2015
(*) Ο Γιάννης Αντωνιάδης είναι :
• Σιδηροδρομικός
• Πολιτικός Μηχανικός, M.Eng,
• Μέλος στο Δ.Σ. της ΠΟΣ
• Μέλος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Μαγνησίας
• Μέλος της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας
Δείτε σχετικά:
- Το δικό μας σχόλιο για το εν λόγο άρθρο :"Δεκαετές σχέδιο 5 δισ. για σύγχρονο σιδηρόδρομο, άρθρο της Μαρίας Μόσχου από την Ημερησία"
Διαβάζουμε στο Πανελλήνιο σχολικό δίκτυο (http://www.sch.gr/): Ο Ενεστώτας είναι ο χρόνος που χρησιμοποιούμε για να φανερώσουμε τι κάνει κάποιος τώρα, δηλαδή στο παρόν.
Και εύλογα προκύπτει από το άρθρο της κας Μαρίας Μόσχου στην Ημερησία ότι αυτή τη στιγμή που μιλάμε "τα ιδιωτικά κεφάλαια αποτελούν το βασικό μοχλό ανάπτυξης του ελληνικού σιδηρόδρομου". Το Δημόσιο δηλαδή ο Έλληνας (αλλά και ο Ευρωπαίος λόγω συγχρηματοδότησης) φορολογούμενος μάλλον δεν φαίνεται να συμμετέχει σύμφωνα με την κα Μόσχου (ως αυτή τη στιγμή που μιλάμε πάντα) και πολύ... Ας μας πει λοιπόν η κα Μόσχου πόσα ακριβώς ιδιωτικά κεφάλαια έχουν επενδυθεί ως σήμερα σε ανάπτυξη των ελληνικών σιδηροδρόμων και αν μπορεί να τα συγκρίνει και με τα δημόσια... για να καταλάβουμε ακριβώς τον όρο βασικός.
"Την αλήθεια την «φτιάχνει» κανείς ακριβώς όπως φτιάχνει και το ψέμα"
Οδυσσέας Ελύτης
Διαβάστε τη συνέχεια :
http://mixanikosose.blogspot.gr/2015/08/5.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου