Δευτέρα 30 Μαΐου 2016

Ας γνωρίσουμε το Ικόνιο (δηλαδή το εμπορικό Λιμάνι του Πειραιά - έδρα της COSCO στην χώρα μας)

Μερικά χιλιόμετρα δυτικότερα από το επιβατικό λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται το Ικόνιο (το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά - όπου βρίσκεται και η έδρα της κινεζικής εταιρίας cosco στην Ελλάδα). Στη διπλανή φωτογραφία βλέπουμε το Ικόνιο μέσα στο μπλε κύκλο. Παρατηρούμε ότι αποτελείται από 3 προβλήτες από δεξιά προς τα αριστερά είναι οι περίφημες προβλήτες Ι, ΙΙ και ΙΙΙ. 
Πολύ μελάνι έχει χυθεί αλλά λίγοι γνωρίζουμε κάτι ουσιαστικό για το λιμάνι αυτό που αποτελεί ίσως μια από τις σημαντικότερες στρατηγικές δυνατότητες ανάπτυξης για την χώρα μας.  


Η προβλήτα Ι αποτελούσε τη βάση του ΟΛΠ (μέχρι πρότινος κρατικής εταιρίας) με δυναμικότητα διαχείρισης περίπου μισού εκατομμυρίου εμπορευματοκιβωτίων (στο εξής T.E.U.)





Στην διπλανή εικόνα βλέπουμε ένα κοντέινερ με μήκος 20 πόδια (περίπου 7 μέτρα) και πλάτος και ύψος 8 πόδια (περίπου 2,5 μέτρα) που ωαποτελεί μια πρότυπη μονάδα TEU. Εκτός από κοινή μονάδα αναφοράς το μέγεθος αυτός χρησιμοποιείται σαν παγκόσμια τυποποίηση από τα ναυπηγεία που κατασκευάζουν πλοία κολοσσούς για τη μεταφορά κάποιων χιλιάδων TEU και κατασκευής γερανογεφυρών με ικανότητα φόρτωσης / εκφόρτωσης κάποιων σειρών TEU σε ένα πλοίο.  

Η προβλήτα ΙΙ είναι η κύρια προβλήτα στην οποία τα τελευταία χρόνια έχει εγκατασταθεί η cosco με δυνατότητα διεκπεραίωσης περίπου 3.000.000 teu το χρόνο. 










Η προβλήτα αυτή καταλαμβάνει έκταση 373.365 τ.μ. (373 στρεμμάτων), καταλαμβάνει δηλαδή σε έκταση περίπου όση ολόκληρο το επιβατικό λιμάνι του Πειραιά. 










Στην προβλήτα αυτή , η cosco έχει στήσει μια σειρά από τις μεγαλύτερες γερανογέφυρες στον κόσμο τύπου super post panamax. Μετά την εγκατάσταση των σύγχρονων αυτών γερανογεφυρών super post panamaχ, το λιμάνι του Πειραιά μπορεί να εξυπηρετεί πλοία έως και 360 μέτρα και να αδειάζει περίπου 4.000 κοντέινερ μέσα σε 24 ώρες.
Η ανυψωτική ικανότητα αυτών των γερανογεφυρών είναι από 65-85 τόνους και κάθε μία ζυγίζει περίπου 2.000 τόνους.


Δείτε τη λειτουργία τους στο παρακάτω βίντεο:


Η προβλήτα ΙΙΙ είναι αυτή τη στιγμή υπό κατασκευή. 

Για την ακρίβεια δημιουργείται στη θάλασσα μπαζώνοντάς την. Ένα μέρος της προβλήτας ΙΙΙ το ανατολικό με έκταση 204,940 τ.μ.  έχει ήδη ολοκληρωθεί και αξιοποιείται από την cosco ενώ το δυτικό τμήμα της έκτασης 135.590 τ.μ. είναι υπό κατασκευή. 
για την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ διαβάζουμε στο ΣΚΑΙ το 2013 ο ΟΛΠ με την COSCO συμφώνησαν τα ακόλουθα:

"12/11/2013: Ολοκληρώθηκε η συμφωνία μεταξυ ΟΛΠ και ΣΕΠ ΑΕ για την επένδυση των 230 εκατομμυρίων ευρώ στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, από την COSCO. 
Οι δυο πλευρές κατέληξαν στο συμφωνητικό για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης με την COSCO για την κατασκευή και εκμετάλλευση του δυτικού προβλήτα 3, του προβλήτα πετρελαιοειδών για λογαριασμό του ΟΛΠ, αλλά και την αναβάθμιση του λιμανιού με την εγκατάσταση μηχανημάτων τελευταίας τεχνολογίας. 
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, που θα πρέπει πρώτα να λάβει την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, της Επιτροπής Ανταγωνισμού, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και να ψηφισθεί από το Κοινοβούλιο, ο Πειραιάς θα καταστεί λιμάνι - κόμβος, καθώς θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία νέας γενιάς με τη δυναμικότητα του λιμανιού να αυξάνεται στα 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από 3,7 που είναι σήμερα.
Αμετάβλητο παραμένει το ενοίκιο που καταβάλλει η COSCO στον ΟΛΠ, αναστέλλεται μόνο το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα μέχρι την ολοκλήρωση των έργων.
Αναλυτικά το Σχέδιο Συμφωνητικού: (α) την κατασκευή και εκμετάλλευση του Δυτικού Προβλήτα III του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ Α.Ε. από τη ΣΕΠ Α.Ε, (β) την κατασκευή για λογαριασμό του ΟΛΠ Α.Ε του Προβλήτα Πετρελαιοειδών και (γ) την αναβάθμιση με νέο μηχανολογικό εξοπλισμό των Προβλητών II και Ανατολικού Προβλήτα ΙΙΙ ΣΕΜΠΟ.
Με την εκτέλεση των έργων αυτών και την εγκατάσταση Γερανογεφυρών Super- super Post Panamax, o Πειραιάς καθίσταται λιμάνι – κόμβος εξυπηρέτησης  και πλοίων νέας γενιάς, ενώ η δυναμικότητα των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ Α.Ε αυξάνεται από 3.700.00 TEU σε 6.200.00 TEU.
Tα ανταλλάγματα στην ΟΛΠ Α.Ε (ενοίκιο) επί του τζίρου της ΣΕΠ παραμένουν αμετάβλητα  ήτοι 21% μέχρι το 2016 και 24,5% από το 2017, ενώ την αναστολή υπό όρους του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος, αντισταθμίζει η αυξημένη, ετήσια, εγγυημένη δυναμικότητα (4.750.000 TEU) των υπό διαχείριση Προβλητών από τη ΣΕΠ Α.Ε."


(Αυτό που δεν γνωρίζουμε βέβαια είναι πως τροποποιήθηκε η παραπάνω συμφωνία ειδικά αναφορικά με τα ανταλλάγματα (ενοίκιο) της COSCO προς τον ΟΛΠ, μετά την εξαγορά του ΟΛΠ από την COSCO). 

Σχετικά παραθέτουμε απόσπασμα δηλώσεων του Προέδρου και Δ/ντος Συμβούλου του ΟΛΠ Α.Ε. κου Ανωμερίτη στις 28 Νοεμβρίου 2014:

"Επί των εσόδων που θα προκύψουν συνολικά από τη λειτουργία των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων υπό τη διαχείριση της ΣΕΠ Α.Ε., ο ΟΛΠ θα εισπράττει το 24,5%, ήτοι το 2021 βάσει των προϋπολογισθέντων μεγεθών ποσό 109.314.280 ευρώ, όσο δηλαδή ο σημερινός του κύκλος εργασιών."
(Για ιστορικούς κυρίως λόγους θυμίζουμε ότι τον Ιανουάριο του 2016 η COSCO προχώρησε στην εξαγορά του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ με αντίτιμο 368,5 εκατ. ευρώ ή 22 ευρώ ανά μετοχή). 

Επίσης με έκπληξή μας στο ThePressProject διαβάζουμε 
"το ΤΑΙΠΕΔ αποκρύπτει ότι αγοράζοντας το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ, η Cosco θα μπορεί να πληρώνει ενοίκιο στον εαυτό της, για τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που ήδη κατέχει στο λιμάνι του Πειραιά. Τα τελευταία χρόνια το ετήσιο ενοίκιο που πληρώνει η κινεζική εταιρεία στον ΟΛΠ υπερβαίνει τα 35 εκατ, ένα ποσό που σε μεγάλο ποσοστό θα καταλήγει πλέον πίσω σε αυτήν."

Ακολουθούν φωτογραφίες από την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ:

















Πηγές
- Συμφωνία ΟΛΠ – ΣΕΠ για τον προβλήτα 3 – αναβαθμίζεται το λιμάνι
http://www.skai.gr/news/finance/article/245784/sumfonia-olp-sep-gia-ton-provlita-3-anavathmizetai-to-limani/

- Προχωρά -επιτέλους- η επένδυση της COSCO στον Πειραιά!!!
http://money-tourism.blogspot.gr/2014/11/cosco_28.html

- Πώληση ΟΛΠ στην Cosco έναντι 368,5 εκατ.
http://www.kathimerini.gr/846460/article/oikonomia/epixeirhseis/pwlhsh-olp-sthn-cosco-enanti-3685-ekat

- Τι στα αλήθεια προσφέρει η Cosco για τον ΟΛΠ
http://www.thepressproject.gr/article/87990/Ti-pragmatika-prosferei-i-Cosco-gia-ton-OLP

- stowage 40ft super post panamax tandem spreader at Piraeus Container Port
https://www.youtube.com/watch?v=FL45ZhpR9us

- Η Cosco έφερε 5 νέες γερανογέφυρες στον Πειραιά-Θα αδειάζουν 4.000 κοντέινερ (17/5/2013)
http://www.koolnews.gr/business/i-cosco-efere-5-nees-geranogefires-ston-peiraia/

- Παράδοση των 3 καινούργιων Γ/Γ στην ΣΕΠ Α.Ε. (7/9/2010)
http://www.pct.com.gr/pct_site/index.php?option=com_content&view=article&id=40%3A--3-----&catid=3%3Alatest-news&Itemid=69&lang=el

- Τρείς (3) νέες Super Post Panamax κατέφθασαν (10-9-2011)
http://www.pct.com.gr/pct_site/index.php?option=com_content&view=article&id=59%3A-3--super-post-panamax-&catid=3%3Alatest-news&Itemid=69&lang=el

- ΟΛΠ ΣΕΜΠΟ: ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΦΟΡΤΟΕΚΦΟΡΤΩΣΗΣ ΠΛΟΙΩΝ
http://www.olp.gr/el/services/sempo/item/154-exoplismos

- Port of Piraeus: Number 3 in Container Traffic
http://www.investingreece.gov.gr/default.asp?pid=25&la=1&n=1857

- Piraeus aims for Mediterranean port top spot
http://www.seatrade-maritime.com/news/asia/piraeus-aims-for-meditteranean-port-top-spot.html

- Piraeus, Fastest Growing Port in 2013
http://greece.greekreporter.com/2014/01/30/piraeus-fastest-growing-port-in-2013/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου