Δευτέρα 23 Μαΐου 2016

Δείτε φωτογραφίες από ένα δεύτερο (λιγότερο γνωστό) συμβάν με μετωπική σύγκρουση τραίνων στο Δοξαρά το Νοέμβριο του 1972

Η περιγραφή είναι από τον Ιάσονας Ζώρζος:

Η σύγκρουση έγινε κατά τις 6:30 το πρωί της 02/11/1972, μεταξύ Δοξαρά και Κραννώνα... Η εμπορική αμαξ/χία 7138 με επικεφαλής την Α/Τ Λγ 991 (αμερικανικής κατασκευής του 1947) συγκρούσθηκε μετωπικά με την επιβατική αμαξ/χία 9103 με επικεφαλής την ALCO ("γουρούνα") Δ/Η Α-305, η οποία πήγαινε αλαργέν (με τον κάθετο θάλαμο μπροστά)... Νεκροί από το συμβάν, ανασύρθηκαν ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξ/χίας Δ. Τσακαλέας, και ο προϊστάμενός της, Κ. Τουρούτσικας, ενώ υπήρχαν φυσικά και πολλοί τραυματίες, μεταξύ των οποίων και οι δύο μηχανοδηγοί της Δ/Η (μηχ/γός και "θερμαστής"), οι οποίοι όταν είδαν τι επρόκειτο να συμβεί.... τράβηξαν ακαριαία, και άνοιξαν την μετωπική πόρτα της Δ/Η και πήδησαν στα πλάγια, γλιτώνοντας τον βέβαιο θάνατο...


Παρά την τεραστίων διαστάσεων ζημιά στην Δ/Η Α-305, πάρθηκε τότε η απόφαση από τον νεοσυσταθέντα προ 1-2 χρονών, ΟΣΕ, να επισκευαστεί, πράγμα που επετεύχθη από το Εργοστάσιο Πειραιώς, με την μηχανή να επανακυκλοφορεί αργότερα (τελικά καταστράφηκε μια δεκαετία μετά σε άλλο συμβάν). Αντίθετα, μιας και μιλάμε για δεκαετία '70 με τον ατμό να πλησιάζει τα τέλη του στην Ελλάδα, η επισκευή της ατμάμαξας κρίθηκε ασύμφορη, και δεν επισκευάστηκε ποτέ. 
Οι φωτογραφίες είναι του Spyros Thomas που ήταν αυτόπτης μάρτυρας (επιβάτης της επιβατικής αμαξοστοιχίας) τον οποίο ευχαριστούμε πολύ



Στη συνέχεια μεταφέρουμε αυτούσια την μαρτυρία του φωτογράφου:
"ήμουν τότε φοιτητής δευτεροετής στη Θεσσαλονίκη !! Χούντα!! νομίζω ότι ήμουν ο μόνος που τράβηξε φωτογραφίες γιατί δε μας άφηνε ένας στρατιωτικός!! ήταν χαράματα δε θυμάμαι ημερομηνία Οκτώβρης νομίζω!! Μπορώ να σας δώσω πληροφορίες γι αυτή τη σύγκρουση που δεν αναφέρεται πουθενά !
Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν αρκετές φωτογραφίες από τη σύγκρουση, όπως και σε όλα τα μεγάλα συμβάντα, κάθε μία που "έρχεται στο φως" είναι ένα πολύ ενδιαφέρον και σημαντικότατο ντοκουμέντο, αντικείμενο μελέτης για όσους ενδιαφέρονται για αυτό το κομμάτι της Ελληνικής Σιδηροδρομικής Ιστορίας, και όχι μόνο!
Θυμάμαι όλο το περιστατικό! Ξεκινήσαμε με το Ακρόπολις των 10 νομίζω από σταθμό Λαρίσης αλλά επειδή έβρεχε πολύ είχε πλημμυρίσει ο Σπερχειός και μας πήρε πούλμαν για Λιανοκλάδι όπου ξαναμπήκαμε πάλι σε τραίνο και στο Δοξαρά τρακάραμε !! θυμάμαι ακόμα το στρίγκλισμα των φρένων και το φοβερό τράνταγμα.
Ξυπνήσαμε από τα φρένα ! η δική μας σχεδόν είχε σταματήσει ! Εγώ πήδηξα από το παράθυρο γιατί δεν άνοιγαν οι πόρτες ! οι σκηνές ήταν κωμικοτραγικές τα ασθενοφόρα δεν μπορούσαν να πάρουν τους τραυματίες γιατί είχε πολύ λάσπη ! ευτυχώς που ήρθαν αγρότες με τρακτέρ και τους πήραν ! το τραίνο είχε γεμίσει γαλοπούλες που έβοσκαν εκεί κοντά! Η ατμόσφαιρα μύριζε σκουριά από το αίμα και ο στρατιωτικός με κυνηγούσε μη βγάλω φωτογραφίες!! Για να φτάσουμε Θεσσαλονίκη μετά από 24 ώρες αλλάξαμε 4 τραίνα και ένα πούλμαν !Και βέβαια στη Λάρισα που μας πήρε άλλο τραίνο ο υπάλληλος του ΟΣΕ μ έδιωξε από την πρώτη θέση γιατί είχα βγάλει εισιτήριο για τη δεύτερη!\"




1 σχόλιο:

  1. Το 72 ο Δοξαράς μάτωσε πολύ. Κάτι λάθος πήγαινε στην διαχείριση της γραμμής εκει τότε. Νωρίτερα τον Ιανουάριο του 72 το Ακρόπολις καβάλησε την 121 γνωστή και ως ποστα. Μεταξύ ορφανών και Δοξαρά

    ΑπάντησηΔιαγραφή