Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2015

Ηλεκτροκίνητα υβριδικά φορτηγά στη Σουηδία - Δοκιμές της Scania σε επαγωγική τεχνολογία

Ηλεκτροκίνηση σε φορτηγά. Δεν είναι η πρώτη φορά που μια τεχνολογία που εφαρμόστηκε με επιτυχία στο σιδηρόδρομο μεταφέρεται και στην αυτοκίνηση (βλέπε αντιολίσθηση -  abs κλπ) ...

Ήδη η ηλεκτροκίνηση των φορτηγών δοκιμάζεται πιλοτικά σε ΗΠΑ και Σουηδία, με την τελευταία να λέει πως έως το 2030 οι μεταφορές της θα είναι ανεξαρτητοποιημένες από τα ορυκτά καύσιμα…

Το κόστος των μεταφορών είναι ένας καθοριστικός παράγοντας για κάθε οικονομία και οι πάντες αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για τη συμπίεση του ή τον περιορισμό των επιπτώσεων στο περιβάλλον. Μια από τις λύσεις που εξετάζονται είναι η ενσωμάτωση των φορτηγών σε έναν ηλεκτροδοτούμενο αγωγό, όπως στα ηλεκτροκίνητα τραίνα ή τα τρόλεϊ στην Αθήνα (οι «κεραίες» κάθε τρόλει ακουμπούν στους εναέριους αγωγούς για τροφοδοτηθεί με ενέργεια ο ηλεκτροκινητήρας).

Σε αυτό τον αγωγό τα υβριδικά φορτηγά θα κινούνται με μηδενικές εκπομπές ρύπων και όπου υπάρχουν διαθέσιμα ηλεκτροφόρα σύρματα (τάσης 660 V) με αυτόματη κίνηση των «κεραιών» έως τα 90 km/h. Το επιπλέον βάρος της πρόσθετης εγκατάστασης είναι περίπου 900 kg, ενώ ο κινητήρας πετρελαίου θα λειτουργεί μόνο όταν δεν υπάρχει εναέρια καλωδίωση. Οι ειδικοί ισχυρίζονται πως στα τμήματα όπου τα φορτηγά θα μπορούν να λειτουργούν ηλεκτρικά η κατανάλωση ενέργειας θα είναι μειωμένη κατά 60%.




Η Σουηδική Scania δοκιμάζει αυτή την περίοδο δύο εξαιρετικά καθαρές εκδόσεις Euro 6 φορτηγών. Ένα έργο έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας, θα μπορούσε τελικά να πδηγήσει στην κατασκευή του πρώτου ηλεκτροκίνηου φορτηγού στους δρόμους της Ευρώπης.

Η πρώτη έκδοση χρησιμοποιεί εναέρια καλώδια τροφοδοσίας με παντογράφο (συσκευή για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας) που τοποθετείται στην οροφή. Αυτό σημαίνει ότι το τροποποιημένο 7,5 τόνων G 360 μπορεί να λειτουργήσει ως ένα υβρίδιο, χρησιμοποιώντας τόσο ηλεκτρική ενέργεια όσο και την ισχύ που παράγεται από έναν  υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 13 λίτρων.

Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται μεγάλη οικονομία καυσίμου χωρίς να καταφύγουμε σε ακριβά ελαφριά υλικά όπως το ενισχυμένο με ανθρακονήματα πλαστικό που χρησιμοποιεί η Walmart στο πειραματικό φορτηγό της WAVE (κύμα).

"Τα συστήματα με εναέριες γραμμές ηλεκτροκίνησης είναι ιδιαίτερα κατάλληλα για διαδρομές με τακτικά δρομολόγια εμπορικών μεταφορών από σημείο σε σημείο, όπως για παράδειγμα μεταξύ χαλυβουργείων και λιμανιών ή μεταξύ των ορυχείων και των μονάδων μεταποίησης," λέει ο Christer Thoren από το Τμήμα Αναπτύξεως υβριδικών συστημάτων της Scania.

Το σύστημα αυτό είναι παρόμοιο με αυτό που βρίσκουμε στις σιδηροδρομικές γραμμές ηλεκτροκίνησης σε όλο τον κόσμο και θα μπορούσε να σημαίνει ότι η Σουηδία θα γίνει η πρώτη χώρα που θα χρησιμοποιήσει ηλεκτροκίνητα φορτηγά. Σε αντίθεση με τα τρόλεϊ, ωστόσο, τα ηλεκτρικίνητα φορτηγά Scania θα μπορούν να συνδεθούν και να αποσυνδεθούν με τα εναέρια καλώδια, ενώ κινείται. Απλά ο οδηγός θα πρέπει να οδηγεί το φορτηγό στη σωστή λωρίδα.

Η Scania έχει μια πίστα δοκιμών 2 χιλιόμετρα έξω από το Βερολίνο για να βελτιστοποιήσει την τεχνολογία αυτή για δημόσιους δρόμους









Η δεύτερη, πιο συναρπαστική τεχνολογία που δοκιμάζει η Scania δεν είναι ορατή, αλλά οι επιπτώσεις της είναι προφανείς.

Χρησιμοποιώντας επαγωγική φόρτιση μέσω ειδικών βάσεων που εγκατασταθεί κάτω από το δρόμο - όπως και τα ηλεκτρικά λεωφορεία που βρίσκονται σήμερα σε λειτουργία στη Νότια Κορέα - υο μοντέλο Scania G 360 μπορεί να λειτουργήσει ως ένα καθαρά ηλεκτρικό φορτηγό μπαταρίας.

Μια βάση δέκτης δύο τετραγωνικών μέτρων τοποθετείται στην κάτω πλευρά του φορτηγού και μπορεί να συλλέξει περίπου 200kW ισχύος διαμέσου ενός διάκενου των 100μ. Η Scania διερευνά επί του παρόντος τις ενεργειακές απώλειες που θα προκαλούσε η διεύρυνση αυτού του χάσματος.

Το όχημα διαθέτει αυτόματο αισθητήρα που διακόπτει τη φόρτιση όταν το φορτηγό βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με τους πεζούς ή με παράλληλη κυκλοφορία.

Τα εναέρια καλώδια τροφοδοσίας, εκτός του ότι είναι μια καθιερωμένη τεχνολογία, είναι σχετικά φθηνά και έτσι είναι πιθανό να η τεχνολογία αυτή να φτάσει πρώτη στο δημόσιο οδικό δίκτυο για υβριδική λειτουργία ηλεκτροκίνησης - ντηζελοκίνησης.

Δεν είναι, ωστόσο, κατάλληλα τα εναέρια καλώδια για αστικές περιοχές, όπου ο χώρος είναι περιορισμένος. Η επαγωγική τεχνολογία φόρτισης έχει ένα επιπλέον πλεονέκτημα για αστική χρήση, αφού τα φορτηγά θα έχουν απολύτως μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά τη λειτουργία τους μόνο με ηλεκτρική ισχύ.




Πηγές:
- Ηλεκτροκίνητα φορτηγά όπως τα τρόλεϊ;
http://www.caroto.gr/2015/07/04/%CE%B7%CE%BB%CE%B5%CE%BA%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%B1-%CF%86%CE%BF%CF%81%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%AC-%CF%8C%CF%80%CF%89%CF%82-%CF%84%CE%B1-%CF%84%CF%81%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CF%8A/#!prettyPhoto

- Scania testing pure electric mega-trucks that charge wirelessly
http://ecomento.com/2014/03/17/scania-testing-pure-electric-mega-trucks-charge-wirelessly/

- Siemens eHighway
http://www.berec.eu/siemens-ehighway/

- eHighway: First Stretch of Public Road
http://www.siemens.com/innovation/en/home/pictures-of-the-future/mobility-and-motors/electromobility-ehighway.html



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου