Αναδημοσιεύουμε το πρόσφατο άρθρο του metaforespress με τον τίτλο «Θέλεις τις άγονες γραμμές; Επένδυσε». Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συνεχίσει να εκμεταλλεύεται τις άγονες γραμμές, έναντι υποχρεωτικών επενδύσεων
Αυτό που δεν καταλαβαίνουμε είναι ποιος λέει την παραπάνω φράση σε ποιον; Αρχικά διαβάζοντας τον παραπάνω τίτλο φαίνεται να μιλάει το ελληνικό δημόσιο στην ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ και να λέει ότι αν θέλεις να εξακολουθήσεις να παίρνεις κάθε χρόνο την κρατική επιδότηση των 50 εκατομμυρίων ευρώ για να εκτελείς δρομολόγια στις άγονες γραμμές των Ελληνικών σιδηροδρόμων οφείλεις να κάνεις επενδύσεις.
Με μια δεύτερη σκέψη όμως αυτό μοιάζει οξύμωρο. Αν οι γραμμές είναι μη κερδοφόρες και άρα άγονες και απαιτείται να επιδοτηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το Ελληνικό δημόσιο με 50 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για 10 χρόνια (συνολικά δηλαδή η Ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εισπράξει από το Ελληνικό Δημόσιο ακόμη 500 εκατομμύρια ευρώ στην επόμενη δεκαετία, δηλαδή μισό δισεκατομμύριο), πως μπορεί το Ελληνικό δημόσιο να απαιτήσει από την ίδια ΤΡΑΙΝΟΣΕ επενδύσεις 2,5 δις και μάλιστα στην υποδομή; (ή για να το πούμε διαφορετικά δεν έχουν Ιταλοί τι να κάνουν 2,5 δις ευρώ και θα τα ρίξουν στην ανάπτυξη των Ελληνικών σιδηροδρόμων;)
Η μήπως τελικά το άρθρο θέλει να πει ότι η ιταλική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πάρει από το Ελληνικό Δημόσιο και την επιδότηση των 50 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο για δέκα χρόνια
και επιπλέον αν το Ελληνικό Δημόσιο θέλει τραίνα στις άγονες γραμμές οφείλει να βάλει βαθιά το χέρι στη τσέπη και να πληρώσει εκτός από την επιδότηση των 500 εκατομμυρίων και άλλα 2,5 δις ευρώ σε επενδύσεις στην υποδομή;
Σύμφωνα με όσους υποστήριζαν την ανάγκη ιδιωτικοποίησης των ελληνικών σιδηρόδρομων το βασικό επιχείρημα τους ήταν ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να πουλήσει για να σταματήσει να χρηματοδοτεί ένα βαρέλι δίχως πάτο... Αν τουλάχιστον δεν έχουμε καταλάβει κάτι λάθος...
Διαβάστε το άρθρο και βγάλτε τα συμπεράσματά σας:
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες του metaforespress.gr, εξετάζεται να παραταθεί για αρκετά χρόνια (ίσως από 5 έως 10 χρόνια) το δικαίωμα εκμετάλλευσης των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία τις λειτουργεί τώρα.
Το υφιστάμενο καθεστώς λήγει το 2020 και θεωρητικά θα προκηρύσσονταν νέος διεθνής διαγωνισμός.
Ωστόσο, εξαιτίας του γεγονότος ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ο μοναδικός σιδηροδρομικός πάροχος σε πανελλαδική εμβέλεια, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ωθείται στην ανανέωση της σύμβασης.
Από την άλλη πλευρά, η ανανέωση της σύμβασης προϋποθέτει, από πλευράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των Ιταλών ιδιοκτητών, υποχρεωτικές επενδύσεις, οι οποίες θα έχουν σαφή χρονοδιαγράμματα.
Αύριο, ελληνικό δημόσιο και ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπογράφουν Μνημόνιο Συνεργασίας, το οποίο – όπως αναφέρει το υπουργείο Μεταφορών – “αφορά στη διαπραγμάτευση για την ανάθεση «Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας» σιδηροδρομικής μεταφοράς, με ταυτόχρονη εξασφάλιση επενδύσεων 2,5 δις ευρώ στην Ελλάδα για την ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο”.
Σημειώνεται ότι οι Ιταλοί της FSI έχουν αποκτήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έναντι 45 εκατ. ευρώ και την ΕΕΣΣΤΥ, έναντι 22 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκμεταλλεύεται τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, έναντι σχεδόν 50 εκατ. ευρώ ετησίως, έως το 2020.
Το ιστορικό ανάθεσης των ΥΔΥ
Στις 15 Ιουνίου 2011 υπογράφηκε μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η σύμβαση για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας με την οποία ενεργοποιήθηκαν οι Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (Υ.Γ.Ο.Σ.).
Συγκεκριμένα, με την εν λόγω σύμβαση ανατέθηκε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, έναντι αποζημίωσης, η οποία, με βάση την παράγραφο 2 της εν λόγω σύμβασης, δεν υπερέβη το ποσό των ευρώ 50.000.000,00 ετησίως για τα έτη 2011, 2012 και 2013, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 12 του Ν. 3891/2010.
Η σύμβαση αυτή παρατάθηκε με τον νόμο 4337/2015 μέχρι την 31.12.2015. Την 17.12.2015, υπογράφηκε νέα σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Στη σύμβαση αυτή ορίζεται, μεταξύ άλλων, το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών, τα δρομολόγια που καλύπτονται από τη σύμβαση, η μεθοδολογία υπολογισμού της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο τρόπος παρακολούθησης της εκτέλεσης της σύμβασης, οι μηχανισμοί ελέγχου και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
Το συνολικό ποσό αποζημιώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το Δημόσιο για την εκτέλεση υπηρεσιών ΥΔΥ (Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας) δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ ετησίως για τα έτη 2016 έως 2020.
Στις 05.08.2017, υπογράφηκε τροποποίηση της σύμβασης παροχής δημόσιας υπηρεσίας μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αποσαφηνίζοντας τους όρους της αρχικής σύμβασης.
Ειδικότερα, καθορίστηκαν οι δαπάνες που αναγνωρίζονται στα επιδοτούμενα δρομολόγια, καθώς και λοιπά τεχνικά ζητήματα της εφαρμογής της.
Αυτό που δεν καταλαβαίνουμε είναι ποιος λέει την παραπάνω φράση σε ποιον; Αρχικά διαβάζοντας τον παραπάνω τίτλο φαίνεται να μιλάει το ελληνικό δημόσιο στην ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ και να λέει ότι αν θέλεις να εξακολουθήσεις να παίρνεις κάθε χρόνο την κρατική επιδότηση των 50 εκατομμυρίων ευρώ για να εκτελείς δρομολόγια στις άγονες γραμμές των Ελληνικών σιδηροδρόμων οφείλεις να κάνεις επενδύσεις.
Με μια δεύτερη σκέψη όμως αυτό μοιάζει οξύμωρο. Αν οι γραμμές είναι μη κερδοφόρες και άρα άγονες και απαιτείται να επιδοτηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το Ελληνικό δημόσιο με 50 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για 10 χρόνια (συνολικά δηλαδή η Ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εισπράξει από το Ελληνικό Δημόσιο ακόμη 500 εκατομμύρια ευρώ στην επόμενη δεκαετία, δηλαδή μισό δισεκατομμύριο), πως μπορεί το Ελληνικό δημόσιο να απαιτήσει από την ίδια ΤΡΑΙΝΟΣΕ επενδύσεις 2,5 δις και μάλιστα στην υποδομή; (ή για να το πούμε διαφορετικά δεν έχουν Ιταλοί τι να κάνουν 2,5 δις ευρώ και θα τα ρίξουν στην ανάπτυξη των Ελληνικών σιδηροδρόμων;)
Η μήπως τελικά το άρθρο θέλει να πει ότι η ιταλική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πάρει από το Ελληνικό Δημόσιο και την επιδότηση των 50 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο για δέκα χρόνια
και επιπλέον αν το Ελληνικό Δημόσιο θέλει τραίνα στις άγονες γραμμές οφείλει να βάλει βαθιά το χέρι στη τσέπη και να πληρώσει εκτός από την επιδότηση των 500 εκατομμυρίων και άλλα 2,5 δις ευρώ σε επενδύσεις στην υποδομή;
Σύμφωνα με όσους υποστήριζαν την ανάγκη ιδιωτικοποίησης των ελληνικών σιδηρόδρομων το βασικό επιχείρημα τους ήταν ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να πουλήσει για να σταματήσει να χρηματοδοτεί ένα βαρέλι δίχως πάτο... Αν τουλάχιστον δεν έχουμε καταλάβει κάτι λάθος...
Διαβάστε το άρθρο και βγάλτε τα συμπεράσματά σας:
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες του metaforespress.gr, εξετάζεται να παραταθεί για αρκετά χρόνια (ίσως από 5 έως 10 χρόνια) το δικαίωμα εκμετάλλευσης των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία τις λειτουργεί τώρα.
Το υφιστάμενο καθεστώς λήγει το 2020 και θεωρητικά θα προκηρύσσονταν νέος διεθνής διαγωνισμός.
Ωστόσο, εξαιτίας του γεγονότος ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ο μοναδικός σιδηροδρομικός πάροχος σε πανελλαδική εμβέλεια, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ωθείται στην ανανέωση της σύμβασης.
Από την άλλη πλευρά, η ανανέωση της σύμβασης προϋποθέτει, από πλευράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των Ιταλών ιδιοκτητών, υποχρεωτικές επενδύσεις, οι οποίες θα έχουν σαφή χρονοδιαγράμματα.
Αύριο, ελληνικό δημόσιο και ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπογράφουν Μνημόνιο Συνεργασίας, το οποίο – όπως αναφέρει το υπουργείο Μεταφορών – “αφορά στη διαπραγμάτευση για την ανάθεση «Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας» σιδηροδρομικής μεταφοράς, με ταυτόχρονη εξασφάλιση επενδύσεων 2,5 δις ευρώ στην Ελλάδα για την ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο”.
Σημειώνεται ότι οι Ιταλοί της FSI έχουν αποκτήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έναντι 45 εκατ. ευρώ και την ΕΕΣΣΤΥ, έναντι 22 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκμεταλλεύεται τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, έναντι σχεδόν 50 εκατ. ευρώ ετησίως, έως το 2020.
Το ιστορικό ανάθεσης των ΥΔΥ
Στις 15 Ιουνίου 2011 υπογράφηκε μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η σύμβαση για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας με την οποία ενεργοποιήθηκαν οι Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (Υ.Γ.Ο.Σ.).
Συγκεκριμένα, με την εν λόγω σύμβαση ανατέθηκε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, έναντι αποζημίωσης, η οποία, με βάση την παράγραφο 2 της εν λόγω σύμβασης, δεν υπερέβη το ποσό των ευρώ 50.000.000,00 ετησίως για τα έτη 2011, 2012 και 2013, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 12 του Ν. 3891/2010.
Η σύμβαση αυτή παρατάθηκε με τον νόμο 4337/2015 μέχρι την 31.12.2015. Την 17.12.2015, υπογράφηκε νέα σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Στη σύμβαση αυτή ορίζεται, μεταξύ άλλων, το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών, τα δρομολόγια που καλύπτονται από τη σύμβαση, η μεθοδολογία υπολογισμού της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο τρόπος παρακολούθησης της εκτέλεσης της σύμβασης, οι μηχανισμοί ελέγχου και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
Το συνολικό ποσό αποζημιώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το Δημόσιο για την εκτέλεση υπηρεσιών ΥΔΥ (Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας) δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ ετησίως για τα έτη 2016 έως 2020.
Στις 05.08.2017, υπογράφηκε τροποποίηση της σύμβασης παροχής δημόσιας υπηρεσίας μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αποσαφηνίζοντας τους όρους της αρχικής σύμβασης.
Ειδικότερα, καθορίστηκαν οι δαπάνες που αναγνωρίζονται στα επιδοτούμενα δρομολόγια, καθώς και λοιπά τεχνικά ζητήματα της εφαρμογής της.
Πηγή:
- «Θέλεις τις άγονες γραμμές; Επένδυσε». Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συνεχίσει να εκμεταλλεύεται τις άγονες γραμμές, έναντι υποχρεωτικών επενδύσεων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου