Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου 2020

Δείτε σε βίντεο τη σύνδεση δυο αμαξοστοιχιών ICE 3 στο Μόναχο - Σύνδεσμος Scharfenberg (Schaku)


Ο συζεύκτης Scharfenberg (Γερμανικά: Scharfenbergkupplung, συντ. Schaku) είναι ένας κοινώς χρησιμοποιούμενος τύπος πλήρως αυτόματης σιδηροδρομικής ζεύξης.









Δείτε το βίντεο:





Σχεδιάστηκε το 1903 από τον Karl Scharfenberg στο Königsberg της Γερμανίας (σήμερα Καλίνινγκραντ, Ρωσία), ο συζεύκτης εξαπλώθηκε σταδιακά από τις αμαξοστοιχίες διαμετακόμισης σε τακτικά τρένα επιβατών, αν και εκτός Ευρώπης η χρήση του περιορίζεται γενικά στα συστήματα μαζικής μεταφοράς. Το Schaku είναι καλύτερος σιδηροδρομικός σύνδεσμος από τον ζεύκτη AAR (Janney / Knuckle) από πολλές απόψεις αλλά κυρίως επειδή αυτοματοποιεί επίσης ηλεκτρικές και πνευματικές συνδέσεις και αποσυνδέσεις. Ωστόσο, δεν υπάρχει κάποιο κοινό πρότυπο για την τοποθέτηση αυτών των ηλεκτρομαγνητικών συνδέσεων. Ορισμένοι σιδηροδρομικοί φορείς τις έχουν τοποθετήσει στα πλάγια, ενώ άλλοι το έχουν τοποθετήσει πάνω από το μηχανικό τμήμα του ζεύκτη. Το κύριο μειονέκτημα του ζεύκτη Scharfenberg είναι η σχετικά χαμηλή μέγιστη χωρητικότητα που μπορεί να υποστηρίξει, γεγονός που το καθιστά ακατάλληλο για μεταφορές εμπορευμάτων.


Η επιφάνεια του ζεύκτη Scharfenberg έχει ένα προεξέχον κώνο και ένα ανάλογο χωνευτό κύπελλο. Μέσα στον κώνο υπάρχει ένας άκαμπτος μεταλλικός δακτύλιος που συνδέεται με έναν περιστρεφόμενο, ελατηριωτό μεταλλικό δίσκο με μια εγκοπή στην αντίθετη πλευρά. Όταν είναι έτοιμο να ζευγαρώσει, το ελατήριο στρέφει το δίσκο έτσι ώστε η στεφάνη να εκτείνεται από τον κώνο. Καθώς τα δυο προς σύζευξη οχήματα συναντώνται, ο δακτύλιος εισέρχεται στο κύπελλο στον άλλο συζεύκτη, σταματώντας τον δίσκο. Τα στεφάνια στη συνέχεια πιέζονται πίσω στο ζεύκτη τους, προκαλώντας την περιστροφή των δίσκων έως ότου οι εγκοπές ευθυγραμμιστούν με τα στεφάνια. Αφού εισέλθουν τα στεφάνια, οι εγκοπές των δίσκων ανοίγουν πίσω στη θέση εκτάσεως του στεφάνου, κλείνοντας τη ζεύξη. Στη συζευγμένη θέση, οι δυνάμεις στις στεφάνες και στον δίσκο θα εξισορροπηθούν, πράγμα που σημαίνει ότι το Scharfenberg, σε αντίθεση με πολλούς άλλους συζεύκτες, δεν εξαρτάται από κάποιο βαρύ μάνδαλο για να παραμείνει ασφαλισμένος.

Μικροί κύλινδροι αέρα, που επενεργούν στις περιστρεφόμενες κεφαλές του ζεύκτη, εξασφαλίζουν την εμπλοκή των εξαρτημάτων, καθιστώντας περιττή τη χρήση δύναμης για να επιτευχθεί καλή σύζευξη. Η ένωση δυο επιβατικών αμαξοστοιχιών μπορεί να γίνει σε πολύ χαμηλή ταχύτητα (λιγότερο από 3 km / h ή 2 mph ), έτσι ώστε η διαδικασία να μπορεί να γίνει σε αμαξοστοιχίες γεμάτες με επιβάτες και να μην ενοχληθούν. Ένα πρόβλημα με αυτόν το ζεύκτη είναι ότι συχνά είναι δύσκολο να συνδεθεί σε μια καμπύλη. Η προγραμματισμένη σύζευξη πραγματοποιείται κανονικά σε ευθεία επίπεδη τροχιά, ενώ έχουν σημειωθεί αρκετές φορές προβλήματα με τη σύζευξη ενός βεβλαμένης αμαξοστοιχίας σε μη προγραμματισμένη θέση.


Πηγή:
- Kupplungsmanöver zweier ICE 3 im Hbf München
https://www.youtube.com/watch?v=d_6EmnX5lYE

- Scharfenberg coupler
https://en.wikipedia.org/wiki/Scharfenberg_coupler

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου