Τετάρτη 9 Μαΐου 2018

Τι σημαίνει καπαρί; (στη γλώσσα των σιδηροδρομικών...)

Η διατομή της σιδηροδρομικής γραμμής διαμορφώνεται από τον χώρο που καταλαμβάνουν τόσο τα σιδηροδρομικά οχήματα που κινούνται σε αυτή, όσο και από τις εγκαταστάσεις που απαιτούνται για τη λειτουργία της (Σήματα, ανάρτηση γραμμής ηλεκτροκίνησης)
Ο χώρος που καταλαμβάνεται από τα σιδηροδρομικά οχήματα περικλείεται από μια οριακή γραμμή που ονομάζεται περιτύπωμα οχήματος η περιτύπωμα φορτώσεως (αγγλ. Loading gauge, Γερμ Lademass). 

Όταν το όχημα είναι ακίνητο τότε η περιβάλλουσα νοητή γραμμή του οχήματος λέγεται στατικό περιτύπωμα

Κατά την κίνηση όμως το όχημα σε καμπύλες καταλαμβάνει περισσότερο χώρο λόγω των διαφόρων κλίσεων που παίρνει και έτσι ορίζεται το κινηματικό περιτύπωμα.



Αντίστοιχα ως περιτύπωμα σταθερών εμποδίων ή περιτύπωμα ελεύθερης διατομής (αγγλ Structure gauge, Γερμ. Lichtraumprofil) ορίζεται η ελεύθερη ζώνη εντός της οποίας δεν επιτρέπεται να εισέρχεται καμία εγκατάσταση ή τμήμα αυτής χωρίς ειδική έγκριση. 

Η διαφορά (clearance) ανάμεσα στο περιτύπωμα ελεύθερης διατομής και στο περιτύπωμα φόρτωσης φαίνεται στο διπλανό διάγραμμα.











Συνήθως σε σταθμούς διαλογής, βρίσκουμε μια ειδική διάταξη ελέγχου φόρτωσης ώστε να μπορεί κανείς εύκολα να διαπιστώσει αν πχ μια σιδηροδρομική πλατφόρμα έχει φορτωθεί με το σωστό τρόπο. Η διάταξη αυτή στην σιδηροδρομική αργκό λέγεται καπαρί (gabarit, template, ή Lademass αντίστοιχα)












Στη διπλανή φωτογραφία βλέπουμε την αντίστοιχη διάταξη ελέγχου στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Αμυνταίου που κάλυπτε τις ανάγκες μιας άλλης πιο ένδοξης από σιδηροδρομικής άποψης εποχής...
















Ενώ εδώ βλέπουμε την αντίστοιχη διάταξη στο εξωτερικό (Template to check if the load falls within the loading gauge)



 Ανάλογα με το εύρος γραμμής, αλλά και με τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των κατασκευασμένων υποδομών κάθε εθνικό δίκτυο έχει ορίσει τα δικά του περιτυπώματα.


Έτσι το Βρετανικό δίκτυο που έχει πολλά παλιά τούνελ και χαμηλές γέφυρες έχει από τα μικρότερα περιτυπώματα και για αυτό το λόγο δεν θα δούμε σε αυτό το δίκτυο πχ διώροφα βαγόνια

Αντίστοιχα το περιτύπωμα στους Ρωσικούς σιδηρόδρομους είναι από τα μεγαλύτερα.


Η διεθνής ένωση σιδηροδρόμων έχει προδιαγράψει τις διαστάσεις των περιτυπωμάτων στα πρότυπα UIC 505-1, 505-4, 505-5, 505-6 και 506












Στην Ευρωπαική Ένωση τα πρότυπα UIC έχουν αντικατασταθεί από το 2002 από τον ERA (European Union Agency for Railways πρώην European Railway Agency) που με τις τεχνικές προδιαγραφές διαλειτουργικότητας (Technical Specifications for Interoperability (TSI)) όρισε μια σειρά από κανονιστικά πρότυπα (recommendations) για να εναρμονίσει τα διάφορα υπάρχοντα συστήματα.

Η Σημαντικότερη κοινοτική οδηγία είναι η 735 του 2002 (2002/735/EC)



Πηγή:
Λυμπέρης Κ., Σιδηροδρομική Θεωρία και Εφαρμογές, Λέκτορας Ε.Μ.Π., Σχολή Πολιτικών Μηχανικών, Εργαστήριο Σιδηροδρομικής και μεταφορών, Αθήνα Ιούλιος 2007.

- "Συνιστώσες της  Σιδηροδροµικής Γραµµής", Α. Καλτσούνης, Λέκτορας, Π. Βυθούλκας, Λέκτορας, Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής - Σιδηροδρομική της Σχολής Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου,
http://portal.survey.ntua.gr/main/labs/roads/Roads-g_files/Edu-g_files/Edu-72-g_files/4-(4.1-4.2)SynistwsesSidhrGrammhs.pdf

- Παρουσίαση με διαφάνειες, Α. Καλτσούνης, Λέκτορας, Π. Βυθούλκας, Λέκτορας, Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής - Σιδηροδρομική της Σχολής Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου,
http://portal.survey.ntua.gr/main/labs/roads/Roads-g_files/Edu-g_files/Edu-72-g_files/4-%20(4.3-4.4)SynistwsesSidhrGrammhs(2).pdf

- wikipedia - Loading gauge

- wikipedia - Structure gauge

- wikipedia - Lichtraumprofil

- Κοινοτική Οδηγία 2002/735/EC

- Κοινοτική Οδηγία 2014/1299/EC
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/ALL/?uri=CELEX%3A32014R1299



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου