Δευτέρα, 7 Μαΐου 2018

Γνωρίζει κανείς, που επισκευάζονται τα ηλεκτρονικά των τραίνων στην Ελλάδα;


[ή αλλιώς ως που μπορεί να φτάσει ο Έλληνας με τρέλα, πείσμα και μεράκι!!!] 

Η Ελλάδα, σίγουρα δεν είναι παγκοσμίως γνωστή για την τεχνογνωσία της στην επισκευή ηλεκτρονικών συστημάτων, πόσο μάλλον στην επισκευή των, ιδιαίτερης τεχνογνωσίας και πολυπλοκότητας, ηλεκτρονικών συστημάτων του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού. Εύλογο λοιπόν το ερώτημα. 



Πού επισκευάζονται, τα ηλεκτρονικά συστήματα των ελληνικών τραίνων; Σε εταιρείες της Γερμανίας θα έλεγε κάποιος γνώστης του Σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, γνωρίζοντας ότι η πλειονότητα του κυκλοφορούντος στην χώρα μας Τροχαίου Υλικού είναι Γερμανικής Μελέτης και Σχεδίασης... 



Φυσικά η παραπάνω απάντηση είναι λάθος... καθώς οι ηλεκτρονικές μονάδες των τρένων της χώρας μας επισκευάζονται εξ' ολοκλήρου και καθ' ολοκληρίαν στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο "Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης Ηλεκτρονικών Συστημάτων" της ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε. 


Από τον Πύργο, το Διακοφτό και την Πάτρα, μέχρι τη Λάρισα τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη, το τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης Ηλεκτρονικών Συστημάτων, παρέχει καθημερινά επισκευασμένο, δοκιμασμένο και λειτουργικό τον απαραίτητο ηλεκτρονικό εξοπλισμό στα 3 Εργοστάσια  και τα 6 Μηχανοστάσια της Εταιρείας διασφαλίζοντας την εύρυθμη λειτουργία του Τροχαίου Υλικού όλων των τύπων. 

Το επίπεδο τεχνογνωσίας και εξειδίκευσης του Τμήματος είναι μάλιστα τέτοιο που έχει επιτύχει την πλήρη αποδέσμευση του φορέα συντήρησης του ελληνικού τροχαίου υλικού [ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε.] από τους μεγάλους οίκους εξέλιξης και κατασκευής ηλεκτρονικών συστημάτων του εξωτερικού. 

Το γεγονός αυτό, βεβαίως,  συνεπάγεται πλήθος πλεονεκτημάτων, όπως:

-  άμεση διαθεσιμότητα επισκευασμένων ηλεκ. μονάδων του τροχαίου υλικού, στα επισκευαστικά κέντρα της ΕΕΣΣΤΥ,

-  ασύγκριτα ταχύτερους χρόνους αποκατάστασης βλαβών στο τροχαίο υλικό σε σχέση με την αποστολή τους στο εξωτερικό

-  κόστος επισκευής δεκάδες ή και εκατοντάδες φορές μικρότερο σε σχέση με αυτό που προκύπτει από την επισκευή των μονάδων σε οίκους του εξωτερικού.

Το παραπάνω επίτευγμα δεν προέκυψε εύκολα και αυτονόητα, κάθε άλλο μάλιστα. Για ευνόητους λόγους, οι οίκοι του εξωτερικού δεν χορηγούν οδηγίες επισκευής των ηλεκτρονικών συστημάτων που κατασκευάζουν, δεν μεταφέρουν σε τρίτους [ούτε καν επί πληρωμή] την σχετική τεχνογνωσία, αλλά ούτε και διαθέτουν [ούτε καν προς πώληση] τα σχετικά δοκιμαστήρια και ιδιοσυσκευές που απαιτούνται για την εξειδικευμένη εργασία της διάγνωσης και αποκατάστασης βλαβών.  


Η επιτυχία της αποκωδικοποίησης των "μαύρων κουτιών των ηλεκτρονικών συστημάτων" του Σιδηρ. Τροχαίου Υλικού οφείλεται σε  έναν και μόνον άνθρωπο, τον Ηλεκτρολόγο - Ηλεκτρονικό  κ. Καπέλιο Ιωάννη.








Η όλη προσπάθεια ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία περίπου. Οι συνθήκες ήταν εντελώς αντίξοες, καθώς υπήρχε συσσωρευμένο σε ακινησία το πολυδιαφημισμένο νέο τροχαίο υλικό, λόγω βλαβών σε ηλεκτρονικά συστήματα. Το προσωπικό συντήρησης ήταν σε εξαιρετικά δυσχερή θέση, τα υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρίας έψαχναν απεγνωσμένα για λύση στηριζόμενα σε εγχώριους και ξένους μαθητευόμενους μάγους και οι επιβάτες των αμαξοστοιχιών σε διαρκές άγχος και εκνευρισμό λόγω της συχνότητας των αμηχανιών που προέκυπταν κατά την διάρκεια των δρομολογίων.Δεν υπήρχαν ούτε χώροι, ούτε υποδομές, 


Ο διαθέσιμος εξοπλισμός λίγος και ανεπαρκής. Όμως το πείσμα, ο πατριωτισμός το μεράκι και φυσικά η τεχνογνωσία του κ. Καπέλιου, ξεπέρασε όλα τα εμπόδια και δημιούργησε -ουσιαστικά μόνος- το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης Ηλεκτρονικών Συστημάτων που αποτελεί σήμερα το καμάρι της ΕΕΣΣΤΥ και βασικό υποστηρικτή όλων των συγκροτημάτων της εταιρίας καλύπτοντας ολοκληρωτικά τις ανάγκες σε επισκευές του ηλεκτρονικού εξοπλισμού παρέχοντας και τεχνική υποστήριξη όπου απαιτείται.



Ο έλεγχος, η διάγνωση βλαβών και η επισκευή ηλεκτρονικών μονάδων του τροχαίου υλικού, όπως :

- Μετατροπείς Ισχύος ΗΑ/Α Desiro, Α/Α Railbus, A/A Stadler [Οδοντωτού] 

- Βοηθητικοί Μετατροπείς ΗΑ/Α Desiro, A/A Railbus, E/A Siemens,  A/A Stadler [Οδοντωτού] 

- Ρυθμιστές στροφών Δηζελοκινητήρων  A/A Railbus, Α/Α ΜΑΝ 2000

- Μετατροπείς ρεύματος των επιβαταμαξών

- Συστήματα αντιολίσθησης όλου του τροχαίου υλικού 

- Συστήματα καταγραφής δεδομένων ταξιδίου [μαύρο κουτί - TELOC]

- και πλήθος άλλων ηλεκτρονικών συστημάτων και μηχανισμών,

αποτελούν καθημερινότητα για το Τμήμα, μέσω των δοκιμαστηρίων που μελετήθηκαν εκ του μηδενός, εξελίχθηκαν και κατασκευάστηκαν από τον ηλεκτρολόγο - ηλεκτρονικό της ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ. κ. Καπέλιο Ιωάννη.

Σε μια πρόσφατη επίσκεψή μας ο Προϊστάμενος του Τμήματος κ Ιωάννης Καπέλιος μας ξενάγησε στους χώρους του Τμήματος, που φιλοξενούνται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Μηχανοστάσιο του Αγ. Ιωάννη στην Αθήνα. 


Άποψη του εργαστηρίου επισκευών

Στα πλαίσια της ξενάγησης ήρθαμε σε επαφή με ένα πρότυπο εργαστήριο με οργάνωση που δεν συναντά κανείς συχνά στη χώρα μας.



Άποψη του εργαστηρίου δοκιμών

Σχεδόν για κάθε ηλεκτρονικό υποσύστημα του Τροχαίου Υλικού έχουν στηθεί δοκιμαστήρια από το μηδέν από το προσωπικό του τμήματος αλλά και με τη συνδρομή άλλων καλών συναδέλφων. Στα δοκιμαστήρια αυτά μπορεί σήμερα να γίνουν διαγνωστικοί έλεγχοι του ηλεκτρονικού εξοπλισμού του τροχαίου υλικού τελευταίας τεχνολογίας.

Αποτέλεσμα των διαγνωστικών ελέγχων είναι ο εντοπισμός σφαλμάτων κάτι που στη συνέχεια οδηγεί στην εύκολη και οικονομική επισκευή του υποσυστήματος και τελικά την επαναφορά του σε λειτουργική κατάσταση.

Μέσα από αυτήν την σχεδόν αυτοματοποιημένη διαδικασία τόσο η ΕΕΣΣΤΥ όσο και ο τελικός της πελάτης (η ΤΡΑΙΝΟΣΕ) έχει εξοικονομήσει εκατομμύρια ευρώ αφού σε διαφορετική περίπτωση (μη επισκευής) θα έπρεπε να προχωρήσουν διαγωνισμοί προμήθειας πανάκριβων ανταλλακτικών.

Τελικός ωφελημένος και η εθνική οικονομία  της χώρας αφού το εμπορικό ισοζύγιο γλιτώνει καθημερινά από πανάκριβες προμήθειες ηλεκτρονικού εξοπλισμού από εταιρείες κολοσσούς κατά κανόνα του εξωτερικού

Το τμήμα ενισχυμένο πλέον με τεχνίτες και μαθητές της σχολής Διττής εκπαίδευσης της ΕΕΣΣΤΥ δημιούργησε σε ένα νέο χώρο το εργαστήριο συντήρησης και επισκευής του ηλεκτρονικού εξοπλισμού το οποίο μας εντυπωσίασε.

Στον κ. Καπέλιο πρώτα και στους συνεργάτες του και σε όσους στήριξαν την προσπάθεια αξίζει κάθε έπαινος.  Θεωρούμε ότι ο Ελληνικός Σιδηρόδρομος οφείλει να είναι περήφανος για το συγκεκριμένο Τμήμα, το επίπεδο τεχνογνωσίας του και την στάθμη επαγγελματικότητας του. Σαφώς και αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση και απόδειξη του που μπορεί να φτάσει ο Έλληνας όταν στηριχθεί στα πόδια του και απεμπολίσει το αίσθημα μειονεξίας ως προς τις ικανότητες των ξένων. 


Τους ευχόμαστε ολόψυχα καλή συνέχεια!!!

Ακολουθούν φωτογραφίες από τις εγκαταστάσεις του Τμήματος:


Στο νέο εργαστήριο έχει εγκατασταθεί πίνακας και βιντεοπροβολέας 
όπου πραγματοποιούνται εκπαιδεύσεις για τη μελέτη των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων 



Ανάλυση κυκλωμάτων με τη βοήθεια κάμερας υψηλής ανάλυσης



3 φωτογραφικά στιγμιότυπα από την κάμερα υψηλής ανάλυσης του εργαστηρίου





1 σχόλιο:

  1. Υπάρχει και αυτή η Ελλάδα. Συγχαρητήρια στο team! Να συνεχίσουν δυναμικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή