Κυριακή, 21 Μαΐου 2017

Ο ΟΣΕ κάνει προσλήψεις σε κλειστές γραμμές… (Αλεξανδρούπολη)

Tο υπουργείο Μεταφορών διαρρέει μεγαλόπνοα σχέδια για επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων στο δίκτυο του Έβρου, ενώ επί οκτώ μήνες το τρένο προς Αλεξανδρούπολη σταματάει στη Δράμα γιατί δεν ολοκληρώνεται μια επισκευή της γραμμής κόστους 3 εκατ. ευρώ.








«Η επίτροπος αντιλαμβάνεται τη σημασία της ελληνικής πρωτοβουλίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση Ευξείνου Πόντου - Αιγαίου, με παράλληλη ανάπτυξη των εμπορευματικών κέντρων των δύο λιμανιών, και θα υποστηρίξει τα επόμενα βήματα της Ελλάδας και της Βουλγαρίας προς την κατεύθυνση υλοποίησης της, υπό διαμόρφωση, διακρατικής αυτής συνεργασίας, με ταυτόχρονη προσπάθεια εξεύρεσης πόρων από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς». (Υπ. Μεταφορών, Απρίλιος 2017)
Η παραπάνω διαρροή κύκλων του υπουργείου Μεταφορών έγινε μετά την Περιφερειακή Διάσκεψη για τις Επενδύσεις στις Μεταφορές που διοργάνωσε η επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπουλτς και η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Ε.Ε. στη Σόφια στις 23-24 Μαρτίου 2017. Από τους ίδιους κύκλους μάθαμε ότι στόχος της παρουσίας του κ. Σπίρτζη στη Σόφια ήταν η σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου, δηλαδή η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο και από εκεί με το Σβίλενγκραντ και το Μπουργκάς. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο, το οποίο όχι μόνο έχει προβλεφθεί αλλά έχει κοστολογηθεί κιόλας. Ούτε λίγο ούτε πολύ, κοστίζει μόλις 171 εκατ. ευρώ.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το υψηλό κόστος δεν εμποδίζει κανέναν να κάνει μεγαλόπνοα σχέδια για το μέλλον. Το ζήτημα όμως είναι ότι την ώρα που γίνονται τα σχέδια για το μέλλον και τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Μπουργκάς, το παρόν είναι εξαιρετικά δυσοίωνο. Διότι όχι μόνο δεν υπάρχει σύνδεση με το Μπουργκάς αλλά εδώ και οκτώ μήνες δεν υπάρχει καν σύνδεση με την Αλεξανδρούπολη, καθώς στις 25 Σεπτεμβρίου 2016 ο ΟΣΕ ανακοίνωσε τη διακοπή της γραμμής Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη στη Δράμα και την εκτέλεση του δρομολογίου με λεωφορείο, για να εκτελεστούν έργα ύψους 3,05 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση της γραμμής.
Περίπου 20 ημέρες αργότερα, στις 11 Οκτωβρίου 2016, όχι μόνο δεν είχαν αρχίσει τα έργα αλλά από τους διπλωματούχους μηχανικούς του ΟΣΕ έγινε γνωστό ότι δεν μπορούσαν καν να ανατεθούν, διότι ο ΟΣΕ δεν μπορούσε να προκηρύξει διαγωνισμό επειδή δεν είχε υπογραφεί από τον υπουργό η σχετική εξουσιοδότηση.
Σχεδόν έναν μήνα αργότερα, στις 2 Νοεμβρίου, ο ΟΣΕ επιβεβαίωσε την καταγγελία και ανακοίνωσε ότι ο υπουργός είχε υπογράψει την έγκριση της σχετικής απόφασης: «Η έγκριση αυτή δίνει σαφή απάντηση σε όσους, τις τελευταίες εβδομάδες, προσπάθησαν με αγαθές ή λιγότερο αγαθές προθέσεις –χωρίς όμως αποτέλεσμα, όπως αποδείχθηκε– να εγείρουν θέματα εκ του μηδενός. Ταυτόχρονα, η έγκριση αυτή επιτρέπει στον ΟΣΕ να προχωρήσει στην άμεση εκκίνηση της διαδικασίας ανάθεσης των εργολαβιών συντήρησης και επισκευής του δικτύου, ώστε να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που αναγγέλθηκε από τη Διοίκηση».
Πρακτικά, δηλαδή, έκλεισαν τη γραμμή στις 25 Σεπτεμβρίου για να γίνει το έργο, αλλά 40 ημέρες αργότερα δεν είχε ξεκινήσει καν η διαδικασία του διαγωνισμού γα την ανάθεσή του.
Και βεβαίως, ενώ η γραμμή προς Αλεξανδρούπολη είχε διακοπεί από τις 23 Σεπτεμβρίου 2016, στις 20 Ιανουαρίου 2017 αποφασίστηκε η μίσθωση εργατών για την κάλυψη των έκτακτων λειτουργικών αναγκών του τμήματος της γραμμής Αλεξανδρούπολης που… απλώς δεν λειτουργούσε, παρά μόνο για εμπορευματικές αμαξοστοιχίες με πολύ χαμηλές ταχύτητες και με χρήση πλοηγού στο τμήμα Δράμα - Ξάνθη.

Άγονες επιδοτήσεις
«Η σιδηροδρομική γραμμή προς Αλεξανδρούπολη υπάγεται μεν στις άγονες γραμμές, αλλά είναι άγονη γραμμή εθνικού χαρακτήρα» σχολιάζει παλιός σιδηροδρομικός που γνωρίζει καλά τη λειτουργία του οργανισμού.
Αυτή όμως η «εθνική ανάγκη» στο τμήμα Δράμα - Αλεξανδρούπολη από τις 25 Σεπτεμβρίου υπάρχει χωρίς τρένα. Μάλιστα, ο ΟΣΕ σε ανακοίνωσή του στις 3 Νοεμβρίου επέπληξε όσους άσκησαν κριτική στις αποφάσεις του, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Τα λεωφορεία που δρομολόγησε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ λειτουργούν κανονικά, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση όλων των πολιτών, χωρίς να έχει διατυπωθεί κανένα παράπονο μέχρι στιγμής».
Ήταν μία εύλογη διαπίστωση, καθώς, όπως είπε ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ξάνθης, Θεμιστοκλής Γεωργιάδης, στις 29 Δεκεμβρίου 2016, «η αύξηση της κίνησης (του ΚΤΕΛ την περίοδο των εορτών) οφείλεται πιθανότατα στη διακοπή των δρομολογίων του ΟΣΕ από τη Δράμα μέχρι και την Αλεξανδρούπολη, κάτι που οδήγησε σε σημαντική αύξηση της κίνησης στα δρομολόγιά μας προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη». Ποιος να εκφράσει παράπονο, όταν το ΚΤΕΛ έβαλε επιπλέον δρομολόγια;
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο «εθνικός χαρακτήρας» της γραμμής προς Αλεξανδρούπολη αποτελεί πολύ μικρό μέρος της επιδότησης των άγονων γραμμών. Συνολικά η «άγονη γραμμή» επιδοτείται με περίπου 2 εκατ. ευρώ τον χρόνο, από τα 39 εκατ. που το υπουργείο θέλει να δώσει στη Ferrovie (50 εκατ. ευρώ προέβλεπε η αρχική συμφωνία) για την εξυπηρέτησή της. Από την επιδότηση των άγονων γραμμών άλλα 2 εκατ. θα καλύψουν τη λειτουργία της γραμμής Θεσσαλονίκη - Φλώρινα, δηλαδή συνολικά στις γραμμές της Βόρειας Ελλάδας θα διατεθούν 4 εκατ. ευρώ.
Το τρένο για την Αλεξανδρούπολη απέχει πολύ από το να είναι ανταγωνιστικό, καθώς μετά την κατασκευή της Εγνατίας Οδού η απόσταση οδικώς από τη Θεσσαλονίκη είναι περίπου στον μισό χρόνο απ’ ό,τι με το τρένο.

Οι Ιταλοί έρχονται
Μέσα σε αυτό το βαρύ κλίμα ήρθε το δυστύχημα στο Άδενδρο, που ενέτεινε την αβεβαιότητα στους κόλπους των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο.
Μέχρι στιγμής, από τις 17 Ιανουαρίου που ανακοινώθηκε η παραχώρηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie, οι άνθρωποι της ιταλικής εταιρείας έχουν έρθει μόνο μία φορά στην Ελλάδα. Τα θέματα με τα οποία ασχολήθηκαν δημιούργησαν σε ομάδα των εργαζομένων θετική εντύπωση, καθώς έδειξαν, όπως λένε, να επιφυλάσσουν αναβαθμισμένο ρόλο στους ίδιους σε σχέση με την μέχρι τώρα κατάσταση.
Το θετικό κλίμα ενίσχυσε και το γεγονός ότι διαρρέουν σχέδια των Ιταλών για επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ για την αγορά τροχαίου υλικού νέας τεχνολογίας, το οποίο και θα δρομολογηθεί από το 2019 και μετά στη νέα ηλεκτροδοτούμενη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη και θα μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο σε περίπου 2,5 ώρες.
Στην επίσκεψη που πραγματοποίησαν στο τέλος Απριλίου στην Ελλάδα δύο στελέχη της εταιρείας, ανάμεσα στα οποία και η κ. Έστερ Μαρκόνι, διέρρευσε ότι χρέη μεταφραστή στις επαφές που είχαν με τα στελέχη της εταιρείας ανέλαβε ο πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππος Τσαλίδης, διότι πολλά διευθυντικά στελέχη του οργανισμού δεν ήξεραν αγγλικά.
Όμως εργαζόμενοι στον οργανισμό επισημαίνουν ότι μέχρι σήμερα ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι σε πλήρη σύμπτωση και θέτουν το ερώτημα κατά πόσο οι δεσμοί των δύο εταιρειών θα συνεχιστούν και όταν δεν θα ανήκουν στον ίδιο ιδιοκτήτη, δηλαδή στο ελληνικό κράτος.
Και καθώς, εκτός από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το σιδηροδρομικό δίκτυο θα θέλουν να χρησιμοποιούν και άλλες ιδιωτικές μεταφορικές εταιρείες, ο κυρίαρχος ρόλος στην κατανομή των τρένων θα ξαναπεράσει στο κράτος, που έχει την κυριότητα του δικτύου.

του Χρήστου Μάτη

Πηγή:
- Ο ΟΣΕ κάνει προσλήψεις σε κλειστές γραμμές…
http://www.free-sunday.gr/article?nid=10912

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου