Κυριακή, 30 Απριλίου 2017

ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ Η ΠΩΛΗΣΗ ΤΟΥ 100% ΤΗΣ ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Δεν ισχύει ωστόσο το ίδιο και για την ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού που αν και η διαδικασία αποκρατικοποίησης ξεκίνησε μαζί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί και να μην υπάρξει ανάδειξη αγοραστή μέσα στο 2017.

Εσοδα πάνω από 2 δισ. ευρώ από 4 αποκρατικοποιήσεις




Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνουν οι αποκρατικοποιήσεις του ΟΤΕ και του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών μετά από τέσσερα χρόνια εξαγγελιών, καθώς ήδη το ΤΑΙΠΕΔ έχει ξεκινήσει την αναζήτηση συμβούλων που θα «τρέξουν» τις διαδικασίες. Μετά από παλινωδίες χρόνων και τις έντονες αντιδράσεις του υπουργού Υποδομών Χ. Σπίρτζη, ο οποίος μέσα στο 2016 δήλωνε αντίθετος στην περεταίρω αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ, προχωρεί τόσο η επέκταση της σύμβασης κατά 20 έτη όσο και η αναζήτηση επενδυτών που θα πάρουν το 30% του αεροδρομίου της Αθήνας, που είχε μεταβιβαστεί από το ελληνικό δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ. Παράλληλα ξεκινά και η διαδικασία για την πώληση του 5% του ΟΤΕ με πρώτο ενδιαφερόμενο τον βασικό μέτοχο του Οργανισμού της Deutche Telekom.
Την ίδια στιγμή στην τελική ευθεία μπήκε και η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά την ολοκλήρωση μεταβίβασης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport Grecce. Δεν ισχύει ωστόσο το ίδιο και για την ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού που αν και η διαδικασία αποκρατικοποίησης ξεκίνησε μαζί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί και να μην υπάρξει ανάδειξη αγοραστή μέσα στο 2017.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Σε τελικό στάδιο μπαίνει η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie dello Stato Italiano καθώς σύντομα αναμένεται η Ε.Ε. να δώσει το «πράσινο φως» για την σχετική συμφωνία αποφασίζοντας παράλληλα τη διαγραφή χρεών περίπου 800 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι τονίζουν ότι μέσα στο Μαϊο θα υπάρξουν εξελίξεις καθώς ήδη στελέχη των Ιταλικών σιδηροδρόμων έχουν επισκεφτεί την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία καταγράφοντας στοιχεία καθημερινής λειτουργίας και ανθρώπινου δυναμικού ενώ την προηγούμενη εβδομάδα έγινε η πρώτη επαφή μεταξύ των συνδικαλιστικών οργάνων των δύο εταιρειών. Αν και έχουν περάσει τέσσερα χρόνια από την έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το ΤΑΙΠΕΔ και σχεδόν ένας χρόνος από την ανάδειξη της Ferrovie dello Stato Italiano ως του μοναδικού πλειοδότη, σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθεί η σχετική συμφωνία, με την ιταλική εταιρεία να καλείται να δώσει 45 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία.
Την έγκριση της Ε.Ε. θα ακολουθήσει η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα προβλέπει τη διαγραφή των κρατικών ενισχύσεων.
Θα πρέπει ακόμη, να υπογραφεί η ΚΥΑ βάσει της οποίας θα αποζημιώνεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις δημόσιες υπηρεσίες που προσφέρει, ενώ, έως και το 2020, θα λαμβάνει ετήσια κρατική επιχορήγηση ύψους 50 εκατ. ευρώ ώστε οι μεταφορικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες να είναι προσιτές σε όλους.
Να σημειωθεί ότι με βάση τον φετινό προϋπολογισμό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει έσοδα 128,2 εκατ. ευρώ, έξοδα 122,5 εκατ. και κέρδη άνω των 5 εκατ.
Τα σχέδια των Ιταλών
Προτεραιότητα της Ferrovie Dello Stato είναι η αναβάθμιση του δικτύου και των παρεχόμενων υπηρεσιών στις επιβατικές μεταφορές και κυρίως σε αυτές που γίνονται στον βασικό άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
Οι Ιταλοί φαίνονται αποφασισμένοι να αξιολογήσουν τόσο το προσωπικό όσο και τη διοίκηση της εταιρείας. Πιθανό θεωρείται το σενάριο η σημερινή διοίκηση να παραμείνει αμετακίνητη κατά τη διάρκεια της πρώτης μεταβατικής περιόδου.
Στα πιθανά σενάρια συγκαταλέγεται το «σπάσιμο» της εταιρείας στα δύο, στο επιβατικό και το εμπορευματικό κομμάτι, στα πρότυπα που οι Ιταλοί διαχειρίζονται διεθνώς τις σιδηροδρομικές εταιρείες.
Οι Ιταλοί σκοπεύουν να επενδύσουν ποσό που φτάνει στα 500 εκατ. ευρώ τόσο σε τροχαίο υλικό όσο και σε έργα υποδομών, αν και σε ό,τι αφορά στο τροχαίο υλικό υποχρεούνται να μισθώνουν από τη ΓΑΙΑΟΣΕ όσο διενεργούν δρομολόγια άγονης γραμμής, τα οποία επιδοτούνται με 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Προτεραιότητά τους αμέσως μόλις αναλάβουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η αναβάθμιση του δικτύου που θα παραλάβουν και η σταθεροποίησή του. Στόχος είναι η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στις επιβατικές μεταφορές και κυρίως σε αυτές που γίνονται στον βασικό άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Ως προς το εμπορευματικό κομμάτι, έμφαση αναμένεται να δοθεί στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από και προς τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Αναφορικά με τους εργαζομένους, ένα από τα ζητήματα που απασχολούν τους Ιταλούς είναι ο μεγάλος μέσος όρος ηλικίας τους αλλά και τα κενά σε νευραλγικές θέσεις. Οι ίδιοι μάλιστα άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο και για προσλήψεις κυρίως σε κλάδους που σχετίζονται με την κίνηση (προσωπικό αμαξοστοιχιών και μηχανοδηγούς), κάτι που σταδιακά θα λύσει σε έναν βαθμό και το ζήτημα της ηλικίας των εργαζομένων, δεδομένου ότι σημαντικό τμήμα του προσωπικού βρίσκεται σήμερα πολύ κοντά στη συνταξιοδότηση.
Να σημειωθεί ότι αντίστοιχο πρόβλημα είχαν και οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι, οι οποίοι κατάφεραν σε βάθος χρόνου δεκαετίας να μειώσουν τον μέσο όρο ηλικίας στα περίπου τριάντα χρόνια. Στις πρώτες κινήσεις των Ιταλών συγκαταλέγεται και η μετεγκατάσταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς το μηνιαίο μίσθωμα στον ΟΣΕ κρίνεται ιδιαίτερα υψηλό.
ΕΕΣΣΤΥ
Αντίθετα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεγάλη καθυστέρηση παρουσιάζει η αποκρατικοποίηση της Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ).
Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών έχει οριστεί για τις 30 Ιουνίου, ενώ αρχικό ενδιαφέρον έχουν επιδείξει η Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A., που προγραμματίζει επενδύσεις της τάξης των 500 εκατ. ευρώ σε τροχαίο υλικό και η τσεχική SKODA TRANSPORTATION a.s. Η ΕΣΣΤΥ αποτελεί τη μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που έχει την ευθύνη της διαχείρισης -μέσω επισκευών και ανακατασκευών- του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της χώρας, ενώ είναι σε θέση να διαχειρίζεται οτιδήποτε κινείται σε σταθερή τροχιά.
Το 2017 ο προϋπολογισμός της ΕΕΣΣΤΥ προβλέπει κέρδη 3,74 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία αναμένεται μέσα στο 2017 να έχει έσοδα 34,2 εκατ. ευρώ και δαπάνες 30,46 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα η εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού αναμένει έσοδα από πωλήσεις 33,96 εκατ. ευρώ καθώς και επιχορήγηση 169,8 χιλ. ευρώ. Οι δαπάνες προσωπικού θα αγγίζουν τα 15,47 εκατ. ευρώ.
Η ΕΕΣΣΤΥ έχει υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμβαση συντήρησης των βαγονιών της για 10 χρόνια (5 +5), με τον ελληνικό σιδηρόδρομο να αποτελεί τον κύριο πελάτη της ΕΕΣΣΤΥ (κάπου στα 28 εκατ. ετησίως).
Υπενθυμίζεται ότι στο πρώτο στάδιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της εταιρείας ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει η Ferrovie Dello Stato Italiane, που παίρνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και οι Τσέχοι της Skoda Transportation.

Της Μαρίας Μόσχου

Πηγή:
- Εσοδα πάνω από 2 δισ. ευρώ από 4 αποκρατικοποιήσεις
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26519&subid=2&pubid=114607880

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου