Δευτέρα 20 Μαρτίου 2017

Σε τι διαφέρει ένας μπόξερ από έναν επίπεδο κινητήρα;


 του Nίκου Ι. Mαρινόπουλου

Τις περισσότερες φορές αναφερόμαστε μια την ίδια σημασία στους μπόξερ κινητήρες αναφέροντας τους και ως επίπεδους, κάτι που από τεχνικής πλευράς δεν είναι στέκει και τόσο…








Οι συγκεκριμένης διάταξης κινητήρες αφορούν πλέον σε ελάχιστες μάρκες και αν κρίνουμε πως τέτοιου είδους μοτέρ τα συναντάμε στις Porsche και στα Subaru (παλιότερα σε μοντέλα Alfa Romeo, Benz, Ford, Citroen, Rover, VW, Chevrolet κ.α.), θα είναι λάθος όταν ακούτε να αποκαλεί κάποιον έναν μπόξερ (boxer) ως επίπεδο (flat) κινητήρα. Η μεγάλη διαφορά τους έχει να κάνει τόσο με την συχνότητα της κίνησή τους, όσο κυρίως με τα κομβία τους, δηλ. τον τρόπου πρόσδεσης των διωστήρων.


boxer-flat-engine Όπως φαίνεται στο κεντρικό σχεδιάγραμμα, σε έναν flat κινητήρα οι μπιέλες δένουν στο ίδιο κομβίο και ομοαξονικά, δηλ. ένα κομβίο για δύο αντικριστούς κυλίνδρους (οπότε και με διαφορετική σειρά ανάφλεξης). Όπως δηλ. σε έναν κινητήρα διάταξης V, οπότε δικαιολογημένα θα μπορούσε να μιλήσει κανείς για έναν επίπεδο V με περιεχόμενη γωνία 180 μοιρών (η Ferrari είχε τέτοιο V12 κινητήρα στην Berlinetta της δεκαετίας του 1970, νωρίτερα η Lancia Flavia, το Citroen 2CV κ.α.).


boxer-flat-engine Στους boxer, κάθε μπιέλα «δένει» πάνω ξεχωριστό κομβίο (δηλ. δύο κομβία ανά δύο κυλίνδρους) και τα έμβολα παλινδρομούν πάντα ανά ζεύγη. Έτσι, σε ένα ζεύγος αντικριστών κυλίνδρων, πάντοτε τα έμβολα φτάνουν την ίδια στιγμή στο ΚΝΣ ή στο ΑΝΣ εξισορροπώντας πλήρως τις δυνάμεις και την λειτουργία του μοτέρ. O Karl Benz είχε επινοήσει πίσω στο 1896 τους boxer και αρχικά τους ονόμασε «kontra» λόγω της αντικριστής διάταξης, αλλά αργότερα επικράτησε η ονομασία boxer.

Δείτε τα δύο παρακάτω ενδιαφέροντα βίντεο για να αντιληφθείτε τις διαφορές ανάμεσα σε έναν flat και έναν boxer κινητήρα (στο πρώτο βίντεο μην σας επηρεάζει η ονομασία), ενώ εδώ μπορείτε να δείτε τι είναι ένας cross plane κινητήρας. Ψιλά γράμματα, ίσως να σκεφτείτε, αλλά εμείς στο caroto.gr μας αρέσει να δίνουμε σημασία στην λεπτομέρεια μέσα από την στήλη τεχνολογίας μας, η οποία μας διαφοροποιεί και από όλα τα υπόλοιπα sites.


Μπόξερ 6-κύλινδρος (6-Boxer Engine)

Επίπεδος 12-κύλινδρος (12-Flat Engine)


* Όταν αναφέρεται κάποιος σε V διάταξης κινητήρες και σε μοίρες κάνει λόγο για την περιεχόμενη γωνία ανάμεσα στα δύο σκέλη κυλίνδρων (η οποία στους V8 είναι η ιδανική στις 90 μοίρες). Ωστόσο, υπάρχει και μια σημαντική παράμετρος όσον αφορά στον στροφαλοφόρο και τις θέσεις των κομβίων που αρθρώνονται οι διωστήρες πάνω σε αυτόν. Έτσι, όταν τα κομβία σχηματίζουν ορθή γωνία (90 μοίρες) μιλάμε για έναν διαγώνιο V8 (cross-plane) ενώ όταν τα κομβία βρίσκονται απέναντι το ένα με το άλλο (σχηματίζοντας γωνία 180 μοιρών) τότε έχουμε ένα επίπεδο V8 (flat-plane).flat plane - cross plane V8 engine
Οι περισσότεροι V8 είναι διαγώνιοι και χαρακτηρίζονται από τον πιο γεμάτο ήχο τους και το βαρύτερο στροφαλοφόρο με κάπως αργό αλλά ροπάτο στροφάρισμα χαμηλά. Η Ferrari είναι ένας από τους ελάχιστους κατασκευαστές που χρησιμοποιούν επίπεδους flat-plane V8 με κύριο χαρακτηριστικό τον ξερό ήχο που βγάζουν και την μεγάλη ροπή στις υψηλές στροφές.




Πηγή:
- Σε τι διαφέρει ένας μπόξερ από έναν επίπεδο κινητήρα;



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου