Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2016

Η Σιδηροδρομική Σήραγγα Gotthard, εξειδίκευση από τη Lafarge

Η επίσημη εγκαινίαση της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής σήραγγας του κόσμου, μήκους 57 χιλιομέτρων στο Gotthard της Ελβετίας σήμερα 1η Ιουνίου 2016, θα προσθέσει άλλο ένα σημαντικό έργο υποδομών στα πολυάριθμα έργα κατασκευής σηράγγων όπου συμμετέχει η LafargeHolcim, μητρική του Ομίλου Εταιριών ΗΡΑΚΛΗΣ, σε όλο τον κόσμο.

Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση των Άλπεων, η οποία περιλαμβάνει τις σήραγγες Gotthard και Ceneri Base, αποτελεί ένα ελβετικό, από τα μεγαλύτερα έργα προστασίας του περιβάλλοντος στην Ευρώπη. Η μετακίνηση μέρους της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης από την οδική στις σιδηροδρομική μεταφορά αναμένεται να επιφέρει εξοικονόμηση περιβαλλοντικού κόστους της τάξεως των 130 εκατομμυρίων ελβετικών φράγκων ετησίως, ενώ ο χρόνος ταξιδιού από τη Ζυρίχη μέχρι το Μιλάνο και πολλούς άλλους προορισμούς νοτίως και βορείως των Άλπεων θα μειωθεί κατά μία ώρα. Η LafargeHolcim είναι ο προμηθευτής δομικών υλικών και υπηρεσιών μεταφοράς και για τα δύο έργα σηράγγων.



Τα περιβαλλοντικά ζητήματα αποτέλεσαν προτεραιότητα από την αρχή του έργου. Τα υλικά εκσκαφής μεταφέρονταν με περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο, μέσω ταινιοδρόμων σε απόσταση 70 χλμ. Η συνολική ποσότητα υλικών εκσκαφής ζύγιζε 28,2 εκατομμύρια τόνους και η LafargeHolcim μπόρεσε να ανακυκλώσει άνω του ενός τρίτου αυτής της ποσότητας σε αδρανή, ώστε να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή σκυροδέματος. Τα υπόλοιπα υλικά επαναχρησιμοποιήθηκαν με πολλούς τρόπους, όπως, για παράδειγμα, για τη φυσική διαμόρφωση των οδών πρόσβασης στη σήραγγα.

Το σκυρόδεμα – τελικό προϊόν ανάμιξης τσιμέντου, θρυμματισμένων πετρωμάτων, νερού και πρόσθετων – πρέπει να έχει αντοχή, να είναι στιβαρό και, κυρίως, να είναι ανθεκτικό στο πάγο και σε πιθανές χημικές αντιδράσεις. Η Holcim Ελβετίας συμμετείχε εξ αρχής στο έργο και ξεκίνησε τις έρευνες για την ανεύρεση του κατάλληλου μίγματος τσιμέντου και μεθόδων εφαρμογής του το 1996, δοκιμάζοντας πολυάριθμες συνθέσεις και μεθόδους εφαρμογής τσιμέντου σε μία στοά δοκιμών, ώστε να ληφθούν υπόψη τα χαρακτηριστικά των βράχων στους οποίους θα εφαρμοζόταν το τσιμέντο.

Οι μεταφορές ήταν άλλον ένας παράγοντας. Λόγω της μεγάλης διαδρομής που έπρεπε να διανύεται μέχρι τη σήραγγα, το έτοιμο σκυρόδεμα έπρεπε να παραμένει σε ρευστή κατάσταση, δηλαδή να μην πήζει, για δώδεκα ώρες. Κρίσιμο ρόλο για την παράδοση του σκυροδέματος σε άριστη κατάσταση έπαιξαν ένας ειδικά σχεδιασμένους συρμός με κινητή μονάδα ανάμιξης σκυροδέματος και μία ειδικά προσαρμοσμένη μονάδα έτοιμου σκυροδέματος μέσα στη σήραγγα.

Ο Όμιλος επένδυσε επίσης στην κατασκευή του πλέον σύγχρονου εργοστασίου τσιμέντου στην Ελβετία και στη σύνδεσή του με τις υποδομές σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, καθώς και στη λειτουργία 400 εμπορευματικών συρμών. Οι επενδύσεις αυτές διασφάλισαν ότι ο Όμιλος θα ήταν σε θέση να παράγει έως 2.300 κυβικά μέτρα σκυροδέματος καθημερινά, με αδιάκοπη εικοσιτετράωρη λειτουργία, κατά τις περιόδους κατασκευαστικής αιχμής.

Όταν ολοκληρωθεί η σήραγγα Ceneri Base, ο Όμιλος θα έχει προμηθεύσει για αυτό το μοναδικό έργο 2,3 εκατομμύρια κυβικά μέτρα έτοιμου σκυροδέματος και ένα εκατομμύριο τόνους τσιμέντου.

Παγκόσμια ζήτηση για εξειδίκευση
Έργα όπως η Σήραγγα Gotthard συχνά διαρκούν πολλά έτη και παρουσιάζουν ιδιαίτερες προκλήσεις από το εργοτάξιο μέχρι και τις κλιματικές και γεωλογικές συνθήκες. Στην περίπτωση των σταθμών υπογείων σιδηροδρόμων και αστικών γραμμών, η περιορισμένη δυνατότητα πρόσβασης σε πυκνά κατοικημένες περιοχές στην καρδιά των πόλεων θέτει ακόμη μία πρόκληση. Οι ειδικά προσαρμοσμένες λύσεις με ομαλή ροή των μεταφορών, η μεγάλη παραγωγική ικανότητα και οι αξιόπιστοι χρόνοι παράδοσης, σε συνδυασμό με εξειδικευμένες συμβουλές για το σκυρόδεμα και παγκόσμια εμπειρία σε σημαντικά έργα είναι μερικά από τα σημαντικότερα κριτήρια για την ανάθεση μίας σύμβασης.

Η LafargeHolcim διαθέτει μακροχρόνια εμπειρία στην κατασκευή σηράγγων και η εξειδίκευσή της είναι περιζήτητη σε ολόκληρο τον κόσμο. Η κατασκευή σηράγγων για σταθμούς υπόγειων σιδηροδρόμων σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές μπορεί να αποτελεί ένα άκρως απαιτητικό έργο για τους μηχανικούς και τους συνεργάτες. Αυτό ίσχυε στην περίπτωση της Γραμμή Β του Μετρό της Λυών στη Γαλλία, η οποία φτάνει έως και τα 15 μέτρα κάτω από την κοίτη του Ροδανού ποταμού.

Αντίστοιχα, και για το δίκτυο του Μετρό στο Μιλάνο όπου προστέθηκε μία πλήρως αυτοματοποιημένη γραμμή τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Οι εργασίες σε πυκνοκατοικημένη περιοχή αποτελούν πρόκληση πολύ υψηλότερου επιπέδου στην περίπτωση του έργου κατασκευής τρίτης γραμμής υπόγειου σιδηροδρόμου στο Κάιρο, όπου συμμετέχει η LafargeHolcim. Από τα 15,5 εκατομμύρια κατοίκων που ζουν στη μεγαλύτερη πόλη της Μέσης Ανατολής, τα 3,5 χρησιμοποιούν το μετρό καθημερινά για να πηγαίνουν στη δουλειά τους. Η νέα γραμμή θα ανοίξει το 2019 και θα εξυπηρετεί άλλους 1,8 εκατομμύρια επιβάτες.

Κρίσιμος παράγοντας για καθένα από αυτά τα έργα είναι η ανάπτυξη κατά περίπτωση ειδικών λύσεων, με νέα προϊόντα και ολοκληρωμένες μεταφορές, που αποτελεί ένα από τα δυνατά σημεία της LafargeHolcim όσον αφορά στα μεγάλα έργα υποδομών.

Η παραγωγική ικανότητα ως παράγοντας ανταγωνιστικότητας
Η μεγάλη παραγωγική ικανότητα και οι εγγυημένοι χρόνοι παράδοσης αποτέλεσαν δύο βασικούς παράγοντες, ώστε να αποκτήσει η LafargeHolcim τη σύμβαση κατασκευή της μακρύτερης σήραγγας αυτοκινητοδρόμου στο Μπρίσμπεϊν της Αυστραλίας. Κατά τη σκυροδέτηση της οροφής ενός τμήματος της σήραγγας, οι εργασίες έπρεπε να εκτελεστούν αδιάκοπα. Σε μία νύχτα, η LafargeHolcim παρέδωσε συνολικά 2.800 κυβικά μέτρα σκυροδέματος με 48 φορτηγά που παρέδιδαν το σκυρόδεμα ανά δύο λεπτά. Τέσσερις αντλίες σκυροδέματος τη δυνατότητα έγχυσης 300 κυβικών μέτρων σκυροδέματος ανά ώρα ολόκληρη τη νύχτα.

Οι μεταφορές ήταν σημαντικό ζήτημα και στην Ινδία, όπου αποτελούσαν βασική συνιστώσα της σύμβασης προμήθειας τσιμέντου για το σιδηρόδρομο Qazigund-Banihal και τις οδικές σήραγγες που κατασκευάζονταν στο κρατίδιο Τζαμού και Κασμίρ. Αυτά τα μεγάλα έργα εκτείνονται σε απόσταση 8 και 11 χλμ. αντίστοιχα και θα μειώσουν το χρόνο ταξιδιού μέσω των Ιμαλαΐων κατά περισσότερες από τρεις ώρες. Για να διασφαλιστεί η ασφαλής και έγκαιρη παράδοση του τσιμέντου, ο Όμιλος εκπόνησε ένα ενδελεχές πρόγραμμα.

Το τσιμέντο έπρεπε να μεταφέρεται αρχικά οδικώς από το εργοστάσιο για 85 χιλιόμετρα κι έπειτα να συνεχίζεται η μεταφορά του για 400 χιλιόμετρα μέχρι το Τζαμού, σιδηροδρομικώς. Μετά την άφιξη, έπρεπε να διανύει άλλα 225 χιλιόμετρα οδικώς μέχρι τα εργοτάξια, τα οποία βρίσκονται σε υψόμετρο άνω των 3,000 μέτρων πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Από την έναρξη της κατασκευής το 2012, παραδόθηκαν στα εργοτάξια περίπου 62,000 τόνοι τσιμέντου.

Συνδυασμός εξειδίκευσης και συνεργατικής σύμπραξης
Η εξειδίκευση της LafargeHolcim στην κατασκευή σηράγγων είναι αναγκαία και για την υδροηλεκτρική μονάδα Coca Codo Sinclair στις ζούγκλες του Ισημερινού. Η μονάδα Coca Codo, η οποία θα καλύπτει τις μισές ενεργειακές ανάγκες της χώρας στο μέλλον, είναι το μεγαλύτερο υδροηλεκτρικό έργο στην ιστορία της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών στη Λατινική Αμερική.

Στη διάρκεια του έργου, η LafargeHolcim δεν χρειάστηκε απλώς να αντιμετωπίσει την πρόκληση της μεταφοράς και των παραδόσεων σε απομακρυσμένη περιοχή της ζούγκλας, αλλά έπρεπε και να διασφαλίσει ότι η ποιότητα του τσιμέντου ικανοποιούσε τις ειδικές απαιτήσεις του έργου. Τα τοπικά αδρανή περιείχαν πυριτικά άλατα, έτσι το τσιμέντο έπρεπε να είναι ανθεκτικό στην αντίδραση αλκαλίων - πυριτικών, η οποία μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα το σχηματισμό επικίνδυνων ρηγματώσεων στο σκυρόδεμα.

Το έργο συνολικά περιλαμβάνει μία σήραγγα 25 χιλιομέτρων, η οποία μεταφέρει νερό στη μονάδα, ένα φράγμα και εγκαταστάσεις υδροληψίας στο Κόκα ποταμό.

Η LafargeHolcim σύστησε μία αποκλειστική ομάδα ειδικών για το χειρισμό όλων των επιχειρηματικών, τεχνικών και οικονομικών ζητημάτων, προκειμένου να συνεργάζεται στενά με τις αρχές, τους μελετητές και την κινεζική κατασκευαστική εταιρεία κατά την εκπόνηση μίας εκτενούς αξιολόγηση έργου. Αυτή η επιτυχής συνεργασία είχε ως αποτέλεσμα για τη LafargeHolcim την ανάθεση και μετέπειτα εργασιών στον Ισημερινό καθώς και τη συμμετοχή της σε τέσσερα ακόμη έργα κατασκευής φραγμάτων στη χώρα.


Πηγή:
- Η Σιδηροδρομική Σήραγγα Gotthard, εξειδίκευση από τη Lafarge
http://www.ypodomes.com/index.php/special-editions/europaikes-ypodomes/item/35084-i-sidirodromiki-siragga-gotthard-ekseidikefsi-apo-ti-lafarge


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου