Κυριακή, 15 Μαΐου 2016

Και νέα παράταση για την αποκρατικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ΕΕΣΣΤΥ. (Το παιχνίδι τελικά θα κριθεί στα πέναλτι;)

Με αφορμή πρόσφατα δημοσιεύματα για νέα παράταση στη διαδικασία αποκρατικοποίησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ ας φρεσκάρουμε λίγο τη μνήμη μας:

1) Η αλήθεια είναι ότι μιλάμε όχι για την τρίτη αλλά για την τριακοστή τρίτη παράταση της διαδικασίας πώλησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ

2) Η διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ άρχισε την 12η Ιουλίου 2013 δηλαδή τρία σχεδόν χρόνια πριν

3) Αρχικά η διαδικασία προέβλεπε την υποβολή εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος (α φάση) μέχρι το Σεπτέμβριο 2013 και δεσμευτικές προσφορές (β φάση - τελική) το Δεκέμβριο του 2013.


4) Στις 1/11/2013 το ταμείο αποκρατικοποιήσεων ανακοίνωσε ότι μη δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκδήλωσαν οι ακόλουθες τρεις εταιρίες:
α) Κοινοπραξία (Open Joint Stock Company) μεταξύ της ρωσικής κρατικής εταιρείας Russian Railways (Rossiyskie Zheleznye Dorogi - RZD) και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ AE Συμμετοχών, Ακινήτων, Κατασκευών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)
β) SNCF Participations SAS, θυγατρικής εταιρείας της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας Societe Nationale des Chemins de Fer Francais (SNCF)
γ)  S.C. Grup Feroviar Roman SA (GFR), ιδιωτικής σιδηροδρομικής εταιρείας της Ρουμανίας.

5) Αντίστοιχα για την αγορά της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ περισσότερο γνωστή και ως ROSCO) αρχικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι ακόλουθοι:
α) Κοινοπραξία μεταξύ της RZD και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
β) SIEMENS ΑΕ ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ
γ) Κοινοπραξία μεταξύ της Alstom Transport SA και της DAMCO Energy SA

6) με την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος οι παραπάνω ενδιαφερόμενοι απόκτησαν πρόσβαση σε λεπτομερή τεχνικά και οικονομικά στοιχεία των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ υπογράφοντας παράλληλα δήλωση εμπιστευτικότητας.

7) Ενώ οι "εταίροι" μας υποτίθεται ότι όλο αυτό το διάστημα πιέζουν τις εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις για ταχύτατη ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ από το 2013 μέχρι σήμερα,  το "παιχνίδι" θυμίζει περισσότερο κατενάτσιο με μια σειρά από αλλεπάλληλες και αναιτιολόγητες παρατάσεις.

8) Τί συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα γιατί καθυστερούν τόσα χρόνια οι αποκρατικοποιήσεις; Με τις αλλεπάλληλες παρατάσεις αυτές  από το Δεκ του 2013 ως σήμερα (Μάιος του 2016) οι εγκλωβισμένες στο ΤΑΙΠΕΔ εταιρίες ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ έχουν οδηγηθεί σε τέλμα κυρίως λόγω του ότι εν όψη της υποτιθέμενης άμεσης επερχόμενης αποκρατικοποίησης δεν "επιτρέπεται" στις διοικήσεις τους να διοικήσουν κάνοντας μακροπρόθεσμο σχεδιασμό (πχ δεν μπορούν να κάνουν προσλήψεις), ενώ παράλληλα μετά από μια σειρά άκριτων μετατάξεων προγραμμάτων μισθωτής εφεδρείας και συνταξιοδοτήσεων το προσωπικό τους έχει μειωθεί σε ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο. Έτσι η COSCO φέρεται να ζήτησε το 2015 από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μεταφέρει πολύ περισσότερα κοντέινερ, αλλά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί γιατί λόγω της υπερβολικής μείωσης προσωπικού  δεν έχει μηχανοδηγούς για να δρομολογήσει τα επιπλέον τραίνα. Η τραγική ειρωνεία είναι ότι οι μηχανοδηγοί που μετατάχθηκαν υποχρεωτικά και καλύπτουν θέσεις τραυματιοφορέων στα νοσοκομεία και φυλάκων αρχαιοτήτων υποτίθεται ότι μετατάχθηκαν για λόγους εξυγείανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ σήμερα λόγω ακριβώς της έλλειψής τους η ΤΡΑΙΝΟΣΕ φέρεται να έχει χάσει 10 εκατομμύρια κέρδη μόνο το 2015. 

9) Μόνο το 2015 λοιπόν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχασε την ευκαιρία να κερδίσει επιπλέον 10 εκατομμύρια ευρώ επειδή δεν είχε αρκετούς μηχανοδηγούς. Τη ίδια ώρα το εκτιμώμενο τίμημα για την αποκρατικοποίηση της θα είναι περίπου 10 εκατομμύρια, δηλαδή η εταιρία θα πωληθεί σε ιδιωτικά συμφέροντα σε τιμή ίση με τα επιπλέον κέρδη που θα είχε το 2015 αν είχε 30 επιπλέον μηχανοδηγούς Με δεδομένο ότι τα επόμενα δυο χρόνια θα έχουν ολοκληρωθεί :
α) η διπλή ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή στη νέα χάραξη (σήραγγες στο Καλλίδρομο και στην Όρθυ), δηλαδή θα αλλάξει κατηγορία η σιδηροδρομική υποδομή της χώρας με μείωση του χρόνου Αθήνας - Θεσσαλονίκης σε 3,5 ώρες και με δυνατότητα πολλαπλάσιας χωρητικότητας εμπορικών συρμών ανά μέρα και 
β) με δεδομένη την ολοκλήρωση της επέκτασης της COSCO (βλέπε προβλήτα 3) που θα καταστήσει τον Πειραιά ως το 1ο Λιμάνι στη Μεσόγειο διεκπεραιώνοντας 6,5 εκατομμύρια κοντέινερ το χρόνο, φαίνεται ότι η πώληση γίνεται τη χειρότερη δυνατή στιγμή, λίγο πριν αρχίσει να αποδίδει η μεγαλύτερη ίσως στρατηγική επένδυση της χώρας

Τη στιγμή δηλαδή που φαίνεται ότι άρχισε να βρέχει λεφτά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ¨κρατάει ομπρέλα" γιατί δεν έχει (και δεν την αφήνουν να προσλάβει) αρκετούς μηχανοδηγούς για να μεταφέρουν περισσότερα τραίνα!?!?!?!?!?!

10) ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ λοιπόν για να εξακολουθήσουν να λειτουργούν με μειωμένο προσωπικό αναγκάστηκαν να συρρικνώσουν σε μεγάλο βαθμό τα επιβατικά και εμπορικά δρομολόγια και έτσι εμφανίζονται προβληματικές και ως "καλύτερη λύση" εμφανίζεται το ξεπούλημά τους. Μάλλον δεν έχει ωριμάσει ακόμη η αποκρατικοποίηση. Πρέπει να ολοκληρωθούν τα σιδηροδρομικά έργα (μερικά δις δώρο του Έλληνα και Ευρωπαίου φορολογούμενου στον ξένο "επενδυτή" ο οποίος περιμένει να τον φωνάξουμε όταν είναι όλα έτοιμα). Ίσως μάλιστα δεν χρειαστεί καν να αγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφού ήδη η Rail cargo (μεταφορική σιδηροδρομική πολυεθνική αυστριακών συμφερόντων)  έχει ήδη εξασφαλίσει άδεια κυκλοφορίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο από το 2017. 

11) Επίσης ο συσχετισμός της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως προϋπόθεση διαγραφής των χρεών έχει τεθεί κατ επανάληψη από τους «εταίρους» μας και κατά καιρούς (με πρώτο τον κ Αλμούνια) υπό την αίρεση ότι αν δεν γίνει η πώληση θα θεωρήσουν παράνομες τις κρατικές ενισχύσεις και θα αξιώσουν την επιστροφή τους. Τα δε ποσά παίζουν πολύ. 
Εδώ ακριβώς, παίζεται μάλλον όλο το παιχνίδι του εκβιασμού για την πώληση.
Δηλαδή είναι παράνομες οι ενισχύσεις ή όχι;
Αν πουλήσουμε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είναι παράνομες αλλά αν δεν την πουλήσουμε είναι;

12) Στο μεταξύ κανείς δεν δίνει έναν αναλυτικό λογαριασμό για το κάθε ευρώ από τα 700-800 εκατ φερόμενων ενισχύσεων προς ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 2-3 δις προς ΟΣΕ. (κάποιες κακές γλώσσες λένε ότι μέσα τους κρύβεται ακόμη και η μισθοδοσία των υποχρεωτικά μεταταγμένων συναδέλφων (2011) σε νοσοκομεία και στην αρχαιολογία ως κρύφια ενίσχυση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που αντί να τους απολύσει («τους άχρηστους») τους έκρυψε σε άλλες κρατικές υπηρεσίες «όπου υποτίθεται ότι δεν τους χρειαζότανε» επιβαρύνοντας τον κρατικό κορβανά.

13) Φτάνοντας εν μέσω κρίσης στις αρχές του 2016 κανένας από τους τρεις μνηστήρες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν φάνταζαν καλή επιλογή:
α) Οι Ρώσικοι Σιδηρόδρομοι θέλουν αλλά δεν θέλουν να "παιξουμε" μαζί τους για τους δικούς τους λόγους οι "εταίροι" μας.
β) Ο επικεφαλής της ρουμανικής GFR Γκρούια Στόικα συνελήφθη και διώκεται, ενώ
γ) οι Γάλλοι σφύριζαν αδιάφορα.

14) έτσι λοιπόν φτάσαμε στην ακύρωση του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (και κατά συνέπεια αντίστοιχη παράταση της ΕΕΣΣΤΥ), για να δοθεί η ευκαιρία στους ΚΙνέζους (COSCO) και στους αμερικάνους (watco) να εκδηλώσουν αρχικό ενδιαφέρον. 

15) η πρόσφατη όμως επανάληψη της α φάσης κατέληξε σε φιάσκο γιατί η Γάλλοι και οι Ρουμάνοι δεν επανεμφανίστηκαν αλλά ούτε και οι νέοι παίχτες (Κινέζοι και Αμερικάνοι) φάνηκαν. Έμειναν λοιπόν μόνο οι ανεπιθύμητοι στους "εταίρους" μας Ρώσσοι και ως δεύτερη για τα μάτια του κόσμου εμφανίστηκε η σύμμαχός τους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (δηλώνοντας τατυτόχρονα ότι στη β φάση θα κατέβουν πιθανόν με εννιαία προσφορά!!!). Τέλος από το πουθενά εμφανίστηκαν ως ενδιαφερόμενοι οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι. Αυτή η κίνησή τους όμως προκάλεσε την εύλογη απορρία ακόμη και ιταλών δημοσιόγράφων που έλαβαν ως απάντηση ότι έτσι θα πλασαριστεί καλύτερα η δική τους πώληση?!?!?!

Αυτήν ακριβώς την κρίσιμη στιγμή απαιτείται η ελληνική πλευρά να δείξει τη μέγιστη δυνατή σοβαρότητα σε όλα τα επίπεδα... (αν θέλουμε να κοιτάμε τα παιδιά μας στα μάτια)

Πηγή:
- Τρίτη παράταση για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (14/5/2016)
http://www.naftemporiki.gr/finance/story/1103303/triti-paratasi-gia-tin-trainose

- ΕΚΤΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ Η COSCO ΚΑΙ ΟΙ ΓΑΛΛΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ (15/5/2016)
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26519&subid=2&pubid=113979831

- Oι «μνηστήρες» για TΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO (1-11-2013)
http://sidirodromikanea.blogspot.gr/2013/11/o-t-rosco.html

- Συνελήφθη προβάλλοντας αντίσταση ο "βασιλιάς των βαλκανικών σιδηροδρόμων" Γκρούια Στόικα (30/1/2014)
http://sidirodromikanea.blogspot.gr/2014/01/blog-post_2623.html

- Είναι παντελώς τρελό! Θέλει να κάνει προσλήψεις και δεν την αφήνουν!
http://sidirodromikanea.blogspot.gr/2015/09/blog-post_32.html



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου