Πέμπτη, 24 Σεπτεμβρίου 2015

Βιοκαύσιμα και τεχνικά προβλήματα σε ντηζελοκινητήρες



Τι είναι το βιοντήζελ και πως παράγεται; Προέρχεται από φυτικά έλαια από ειδικές καλλιέργειες όπως η ελαιοκράμβη αλλά και από ζωικά λίπη. Μπορεί να προέρχεται ακόμη και από ανακυκλώσιμα τηγανέλαια μετά από ειδική επεξεργασία απομάκρυνσης του νερού και των υπολειμμάτων τροφής που περιέχει με διαδοχικά φιλτραρίσματα.








Πολιτικές σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης προώθησαν την καλλιέργεια φυτών κατάλληλων για βιοκαύσιμα μέσω επιδοτήσεων ενώ παράλληλα δημιουργήθηκε το νομικό πλαίσιο που υποχρεώνει τα διυλιστήρια να συμπεριλαμβάνουν βιοκαύσιμα σε μικρό ποσοστό περίπου 7% στο πετρέλαιο που πωλούν στον τελικό πελάτη. Μοναδική ίσως εξαίρεση αποτελεί το "στρατιωτικό" πετρέλαιο που διατίθεται μόνο τους χειμερινούς μήνες και μάλλον για προφανείς λόγους (για να μην παγώνει από το κρύο) δεν περιέχει βιοκαύσιμα.





Αρκετή κριτική έχει ασκηθεί στα βιοκαύσιμα από περιβαλλοντικά θέματα, μέχρι θέματα διατάραξης της διατροφικής επάρκειας αφού για την παραγωγή τους απαιτούνται τεράστιες εκτάσεις γης που θα αλλάξουν χρήση και για να παράγουν βιοκαύσιμα θα σταματήσουν να παράγουν αναγκαία τρόφιμα για τον άνθρωπο. 




Ωστόσο τον τελευταίο καιρό αυξάνει η κριτική για τεχνικά ζητήματα αφού τα τελευταία χρόνια, αγρότες και οδηγοί φορτηγών και ταξί παραπονιούνται όλο και περισσότερο για βουλωμένα φίλτρα καυσίμου κάτι που τελικά προκαλεί ατροφίες στους κινητήρες, διακυμάνσεις στροφών και χαμηλή απόδοση.

Η πετρελαϊκή βιομηχανία λέει ότι τα βιοκαύσιμα δεν φταίνε για τα βουλωμένα φίλτρα ούτε για την χαμηλή απόδοση των κινητήρων, όμως o καθηγητής Terese Løvås από το Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστημών και Τεχνολογίας (NTNU) δεν θέλει να απορρίψει τις ανησυχίες για τα βιοκαύσιμα τόσο εύκολα. «Γνωρίζουμε ότι το βιοντίζελ συμπεριφέρεται διαφορετικά από τα παράγωγα πετρελαίου ντίζελ. Το Βιοντίζελ είναι μια "ζωντανή" ουσία που μπορεί να αλλάξει και να χειροτερεύει με το πέρασμα του χρόνου. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα που δεν αντιμετωπίζονται επαρκώς από τα τρέχοντα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).



Το νορβηγικό τηλεοπτικό πρόγραμμα «TV 2 hjelper" ανέφερε τα δεινά μιας οδηγού πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου, η οποία νωρίτερα αυτό το χειμώνα ταλαιπωρήθηκε με επαναλαμβανόμενα προβλήματα του κινητήρα της και ακριβές επισκευές. Το συνεργείο επισκευής αυτοκινήτων, δήλωσε ότι το αυτοκίνητό της δεν μπορούσε να ανεχθεί ντίζελ με πρόσθετα βιοκαυσίμων. Το κανάλι επίσης πήρε συνέντευξη από έναν ιδιοκτήτη συνεργείου αυτοκινήτου ο οποίος ανέφερε ότι το στο συνεργείο του εμφανίζονται κάθε εβδομάδα ένα ή δυο αυτοκίνητα με φραγμένα φίλτρα και ακροφύσια (μπεκ), που πιθανότατα να προκλήθηκαν από το βιοντίζελ στο καύσιμο.






Το πρόβλημα επιτείνεται σε χαμηλές θερμοκρασίες (οπότε μάλλον για αυτόν τον λόγο εξαιρέθηκε από το στρατιωτικό πετρέλαιο), Επίσης επειδή τα βιοκαύσιμα είναι ζωντανή ουσία ευνοούν την ανάπτυξη παρουσία νερού σε μύκητες, ειδικά σε δεξαμενές καυσίμου που δεν εξυδατώνονται τακτικά.

Για την αντιμετώπιση του φαινομένου έχουν αναπτυχθεί ειδικά μυκητοκτόνα πρόσθετα που πρέπει να ρίχνουμε τακτικά στα ρεζερβουάρ που φαίνεται να βοηθούν στην αντιμετώπιση του προβλήματος αλλά αυξάνουν σημαντικά το τελικό κόστος ανά χιλιόμετρο.

Φυσικά τα ελληνικά ντιζελοκίνητα τραίνα δεν αποτελούν εξαίρεση από τα παραπάνω προβλήματα. Επαναλαμβανόμενες ατροφίες προκαλούν διακυμάνσεις στροφών και κάποιες φορές σβέσεις κινητήρων. Ο επιβάτης που βλέπει ότι το τραίνο του δεν μπορεί να βγάλει την ανηφόρα στον Άγρα (η μεγαλύτερη κλίση στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο) βρίζει τους τεχνίτες που δεν συντηρούν καλά το τραίνο. Όμως κάνει λάθος. Είναι οι μόνοι που δεν φταίνε (τουλάχιστον όχι για αυτή τη βλάβη) και λίγες ώρες αργότερα είναι εκείνοι που θα ανοίξουν ξανά το κύκλωμα του πετρελαίου, θα αντικαταστήσουν τα βουλωμένα από μύκητες φίλτρα και θα δώσουν για μια ακόμη φορά το τραίνο έτοιμο για κυκλοφορία. Και η μυρωδιά του πετρελαίου δεν φεύγει  όσο και να πλυθείς ούτε από τα χέρια ούτε από τα ρούχα...

Ακολουθούν φωτογραφίες από φίλτρα και προφίλτρα καυσίμου από Α/Α ΜΑΝ 2000, που αφιερώνει το τεχνικό προσωπικό στους φίλους επιβάτες:













Πηγές:
- Το πρότυπο για τα βιοκαύσιμα EN 590: 2009 σε μορφή pdf
http://www.envirochem.hu/www.envirochem.hu/documents/EN_590_2009_hhV05.pdf

- How Its Made Biodiesel
https://www.youtube.com/watch?v=GWWqSX3cE7o

- Ντίζελ, μύκητες, μούχλα και φύκια...
http://www.caroto.gr/2015/01/29/%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%B6%CE%B5%CE%BB-%CE%BC%CF%8D%CE%BA%CE%B7%CF%84%CE%B5%CF%82-%CE%BC%CE%BF%CF%8D%CF%87%CE%BB%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%86%CF%8D%CE%BA%CE%B9%CE%B1/

- biodiesel uplugged
http://www.auri.org/2007/04/biodiesel-uplugged/

- Biodiesel Exposed
http://www.turbodieselregister.com/threads/248698-ULSD-and-Biodiesel-Exposed!

- downside biodiesel fuel
http://phys.org/news/2015-05-downside-biodiesel-fuel.html

- Alternative Fuels How Biodiesel Works
http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/alternative-fuels/biodiesel4.htm

- fuel filter blocking problems
http://www.intertek.com/biofuels/biodiesel/fuel-filter-blocking-problems/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου